Světový trh s luxusem letos díky růstu poptávky v Asii vzroste o osm až deset procent na rekordních 1,5 bilionu eur (36,5 bilionu korun). Uvádí to studie poradenské společnosti Bain & Company a italského spolku výrobců luxusního zboží Fondazione Altagamma.
Podle studie se prudce zvýšil zejména prodej luxusních zážitků, jako jsou exkluzivní plavby a pobyty v luxusních hotelech. Výrazně se zvýšila také poptávka po luxusních automobilech.
Očekává se, že tržby v hlavním segmentu osobního luxusního zboží – drahého oblečení, obuvi, parfémů a šperků – se do konce roku zvýší o čtyři procenta na 362 miliard eur. Objevují se však známky zpomalení růstu v tomto segmentu. Třetina značek bude v příštím roce pravděpodobně stagnovat nebo se zmenší.
Dynamiku tomuto odvětví nadále poskytuje Asie. Podle studie vzrostla poptávka v Číně o devět procent, v jihovýchodní Asii o osm a v Japonsku o sedmnáct procent. V Japonsku „luxusní byznys vzkvétá, což lze přičíst jak loajální místní klientele, tak přílivu turistů v důsledku slabého jenu“.
V Evropě se tržby z luxusní turistiky téměř vrátily na úroveň před pandemií covidu-19. Bain a Fondazione Altagamma očekávají, že trh s osobním luxusním zbožím v Evropě vzroste o sedm procent na 102 miliard eur. V Americe se naopak očekává pokles obchodu o osm procent na 101 miliard eur.
„Tamní luxusní klientela má stále kupní sílu, ale dál nakupuje hlavně v zahraničí. Silný americký dolar totiž kvůli cenovým rozdílům zvýhodňuje nákupy v jiných zemích,“ uzavírá studie.