Díky nim nechodíte v útrobách O2 areny potmě. Český dodavatel osvětlení a interiérů Exx se během třiceti let na trhu vyšvihl z nuly ve stamilionový holding. Loni znásobil tržby i zisk a mimo jiné se stal jedním ze skokanů projektu Forbes Ideal Place, který sdružuje inovativní české firmy.

Gros byznysu firmy Exx bylo od začátku osvětlení. Můžete se s ním potkat po celém Česku, osvětluje ulice řady obcí, biatlonovou trať Vysočina Arena v Novém Městě na Moravě, hlavní nádraží a Státní operu v Praze i moderní budovy, jako jsou O2 arena, PPF Gate nebo centrála a nové pobočky ČSOB.

Umí vyřešit osvětlení a design v kancelářích, retailu, zdravotnických centrech, gastru a ubytovacích zařízeních, sportovních halách, exteriérech, veřejných prostorách i domácnostech.

„Je zadostiučinění, když jedeme po městě, kde svítí naše světlo, nebo kolem budovy, kterou jsme vybavovali. Můžeme se na vlastní kůži přesvědčit, že ty hodiny práce měly nějaký smysl a dopad,“ říká Jindřich Lukavský, spoluzakladatel a spolumajitel firmy.

Všechno začalo v roce 1993, kdy se s parťákem Petrem Brzkem pustili do objíždění republiky ve staré felicii. Prvním zákazníkům dodávali italská svítidla. „Oba máme elektrotechnické vzdělání, ale lákal nás obchod, takže světla se vysloveně nabízela,“ vysvětluje Lukavský.

Původní značku Eurolux po třinácti letech nahradil kratší název Exx, portfolio se rozrostlo o interiérový design, výrobu a prodej nábytku a vznikla dnešní podoba společnosti.

Byznys s nábytkem začal opět dovozem z Itálie nebo Německa, později se ale firma začala specializovat na vlastní výrobu a atypická řešení interiérů. „Snažíme se najít řešení na míru i tam, kde by leckdo řekl, že to nejde. Práce je to sice náročnější, ale umět si poradit s náročnou výzvou je naše DNA,“ vysvětluje Lukavský.

I díky schopnosti docílit perfektního výsledku v neobvykle širokém záběru aktivit se společnost rozrostla a dnes má podobu holdingu, který může investovat i do dalších oblastí. Patří mezi ně rezidenční developerské projekty nebo třeba úplně vzdálený fashion, který holding provozuje pod značkou GX Store.

„Využili jsme příležitost a vzali ji jako další výzvu. Hlavní sortiment jsou boty Aldo a Geox a naším cílem je z toho vybudovat dalšího profitabilního člena skupiny. Je to takový náš startup,“ popisuje Lukavský.

Vzestupy i pády

Povídáme si v sídle firmy na okraji Prahy. V prosklené budově se na tisíci metrech čtverečních rozkládá i showroom, kde Exx ukazuje, co umí. Pracuje se tu s promyšleným osvětlením i interiéry. Skleněné konstrukce, dřevěné příčky, luxusní koupelny, kuchyně, podlahy a obklady doplňují umělecké fotografie na stěnách. „Ne, ty jsem nefotil já, ty jsem vydražil na benefičních dražbách,“ směje se Lukavský.

Do smíchu mu ale nebylo vždycky. Třicet let dlouhý příběh firmy tvoří i zápletky a pády. V roce 2008, když tržby poprvé překonaly půlmiliardovou hranici, přišla světová finanční krize, která podnikáním zamávala, a tržby se další rok propadly zpátky k 250 milionům.

Půlmiliardě se v Exxu znovu přiblížili až v roce 2019. A přišel covid. „Neznamenal sice tak obrovský náraz jako finanční krize, ale na dva roky nás to zbrzdilo. Neobešli jsme se bez úsporných opatření a tržby se zasekly kolem 350 milionů,“ dodává Lukavský.

Právě v roce 2019 přitom společnost investovala do továrny v Uherském Brodě, která nakonec pomohla k růstu interiérové divizi. „Továrnu jsme převzali v dezolátním stavu. Za jejím ozdravením je spousta investic do technologií i vybudování nového týmu,“ říká Lukavský.

„Firma vždycky ze všeho vyšla silnější,“ dívá se zpátky už jen pozitivně. Podobně to má i v osobním životě. Když se mu před lety narodila dcera se zrakovou vadou, založil nadaci, kterou po dceři pojmenoval Leontinka.

„Nadace od začátku pomáhá zrakově postiženým dětem. Dcera zaplať pánbůh vidí, ale inspirovalo mě to a rozhodli jsme se pomáhat ostatním dětem s podobnými problémy, které třeba takové štěstí nemají,“ vysvětluje pozadí dobročinné organizace, která za necelých dvacet let rozdělila přes devadesát milionů korun.

I k byznysu přistupuje s pokorou, ale jde si za svým. Loni celý holding navýšil tržby o více než 60 procent na 732 milionů korun. Hrubý provozní zisk EBITDA rostl trojnásobně a překročí 50 milionů. „Teď děláme všechno pro to, abychom se na téhle hladině udrželi, i když to s vyhlídkami ekonomiky vypadá všelijak,“ hlásí spoluzakladatel Exxu.

Až desetinu obratu generuje modernizace veřejného osvětlení, převážně na vesnicích a v menších městech, ale skok v posledním roce táhly hlavně interiéry: loni ztrojnásobily obrat ze 140 na 400 milionů, a poprvé tak přeskočily divizi osvětlení, která dosud byla srdcem a tahounem holdingu.

„Potenciál interiérů je v některých zakázkách několikanásobně větší než u světel. Do budoucna tam vidíme největší prostor pro další růst,“ vysvětluje Lukavský.

Také se začalo dařit ve velkých tendrech. První zakázkou, která překonala sto milionů, je rekonstrukce někdejšího Grand hotelu Evropa na Václavském náměstí.

Exx má svůj tým složený ze zkušených techniků, designérů, obchodníků a projektových manažerů a díky schopnosti perfektně zvládnout světla i interiéry loni uspěl také v tendru na vybavení nové moderní administrativní budovy Organica v Ostravě, která je ukázkou synergie, na níž chce Exx stavět i nadále.

Investice do budoucnosti

Zisky Exx z velké části investuje zpět. V divizi interiérů hlavně do automatizace truhlářské výroby, softwaru na kreslení, projektování a konstrukce atypického nábytku. „Miliony šly do chytrých strojů a programů, které je propojují s konstrukcí. Ty peníze se ale rychle vracejí,“ chválí si Lukavský.

Nemalé investice ale šly i do divize osvětlení, která od roku 2015 nabízí vlastní značku Ecoled. „Sortiment nám vyrábějí externí fabriky, které jsme pečlivě vybrali a otestovali. Investovali jsme hlavně do velkých skladových zásob, čímž se lišíme od konkurence. Můžeme tak dodávat řešení ze dne na den,“ uvádí spolumajitel.

Se značkou Ecoled taky Exx přešel na LED technologii. „Ta nám otevřela nové možnosti, jak zákazníkovi přinést nejlepší technologii za nejlepší cenu. Před devíti lety jsme mezi prvními začali s výměnami výbojkových svítidel právě za ledky,“ vzpomíná Lukavský. Díky téhle prozíravosti se stali jedničkou na trhu.

V rámci modernizace osvětlení navíc Exx nabídl firmám službu EPC (Energy Performance Contracting), která umožnila dostupnější financování. „Zákazníci nemusejí nic platit ze svého, místo toho investici splácejí z úspor za energie. Náklady mají tedy stejné jako dosud a po splacení jim skokově klesnou v řádech desítek procent,“ doplňuje podnikatel.

Tohle všechno Exx zvládá ve 110 lidech. Jádro podle Lukavského tvoří skoro od začátku jedenáct osob. Akcionáři holdingu jsou vedle něj ještě spoluzakladatel Petr Brzek, který se stará o strategické zakázky Exxu, a dnešní CEO Karolína Čechová. Také sem patří tři minoritní partneři v dceřiných firmách a s nimi pět klíčových manažerů a vedoucích pracovníků.

Postupně by se do vedení firmy měla zapojit i nová generace. „Připojují se k nám naše děti. Můj syn Jindřich je s námi už rok a stává se mojí pravou rukou. Působí u nás zatím střídavě i syn mého společníka Petra. A doufám, že v nejbližší době se k nám připojí i dcera Leontina, která má vzdělání i praxi v HR. Zrovna to je oblast, kde by nám mohla hodně pomoct,“ věří Jindřich Lukavský.