Příběh berlínské niche parfumérie Birkholz, která vyrábí mimo jiné i vůně na míru či konkrétního města.

Tady to patří milovníkům Berlína: dojem, který je všem jasný už na první pohled u vstupu do manufaktury Birkholz. Narazíte tady totiž na repliku sochy okřídlené bohyně vítězství Victorie se slavnou kvadrigou, jeden z nejznámějších symbolů německé metropole, který se tyčí na vrcholu Braniborské brány.

Zmenšená replika brány pak zdobí také interiér parfumérie. Majitelé této manufaktury lásku k Berlínu nezapřou a postavili na ní zčásti i svůj byznys s vůněmi.

Parfumérie Birkholz v Berlíně
Vstup do manufaktury | Foto archiv Birkholz

Právě berlínské vůně patří k nejprodávanějšímu zboží rodinné firmy, která je teď největší německou niche parfumérií. Jak tedy podle nich voní Berlín?

 „Berlín je docela pestrý, bláznivý a hlasitý, také velmi multikulturní a otevřený všemu novému. Voní otevřeností a svobodou, je bouřlivý. A to všechno jsme se snažili vtělit do našich vůní, které charakterizují různé aspekty metropole,“ popisuje Philip Birkholz, syn zakladatele.

V parfumérii má na starosti vymýšlení vůní a pracuje tu jako „parfumér – someliér“.

„Do vůní se snažím vtělit vše, mé cesty, emoce nebo vzpomínky. Parfémy stavíme na individualitě, snažíme se zákazníkům nabídnout exkluzivitu a neotřelé vůně, které nemá každý,“ popisuje Birkholz.

„Třeba parfém Berlin Soul je taková kouřová vůně, je v něm cítit whiskey a lískový oříšek, má symbolizovat divoké berlínské noci a večírky,“ dodává Philip, který si ingredience k výrobě parfémů dováží z Francie, ze Španělska a částečně ze Švýcarska. Samotné míchání vůní probíhá v Berlíně.

Philip Birkholz
Parfumér-someliér Philip Birkholz | Foto archiv Birkholz

Ceny jejich parfémů se u flakonku (50 ml) pohybují kolem 120 eur, tedy v přepočtu stojí asi tři tisíce korun. Rodinná firma má teď v nabídce dvaatřicet parfémů v různých kolekcích. Jejich manufaktura sídlí na předměstí Berlína v obci Kleinmachnow.

Parfumérku si rodina Birkholzů založila v listopadu 2017 a za víc než pět let své existence se vypracovala v německou jedničku na trhu v oblasti niche parfémů. Rozvoj firmy byl ale postupný.

Rodina Birkholzů začala s parfémy na konci roku 2017 jen s pěti obchodními partnery. V roce 2018 jich měli už sedmdesát, pak byznys negativně ovlivnila pandemie koronaviru. Nyní mají po Německu už 330 prodejních míst a loni se jim obrat vyšplhal na v přepočtu sto milionů korun – meziročně se tak ztrojnásobil.

Obchod v symbolu luxusu

Ke konci loňského roku se parfumérii také podařilo proniknout s vlastním obchodem do symbolu luxusu: do známého berlínského obchodního domu KaDeWe (Kaufhaus des Westens, v překladu „obchodní dům západu“ – pozn. red.).

„V Kadewe jsme prodávali už dříve mezi dalšími niche značkami ve spodním patře, ale mít tady vlastní Birkholz prodejnu, to je v obchodním světě pojem. Jsem na to jednoduše hrdý, naše malá rodinná firma je teď mezi těmi nejluxusnějšími značkami z celého světa,“ popisuje Birkholz s tím, že do prodejny zainvestovali v řádech stovek tisíc eur.

Firma má v současnosti v Berlíně dvě kamenné prodejny, kromě Kadewe je obchod ještě v sídle u Kleinmachnow. Jinak sází na online prodej a parfémy lze také koupit na mnoha prodejních místech po Německu: mimo jiné třeba v síti Douglas, v jejich luxusních pobočkách: například v Galeries Lafayette.

Parfumérka Birkholz vznikla v listopadu 2017, kdy rodina zainvestovala a koupila pozemek o rozloze 4600 metrů čtverečných u bývalého hraničního přechodu mezi východem a západem, místa známého jako Dreilinden ve zmíněném Kleinmachnow.

Zakladatelem, duchovním otcem a výkonným ředitelem firmy je otec rodiny Nasyr Birkholz: muž, který má kořeny v Iráku a v Německu žije od roku 1998.

Původně měl vlastní byznys v logistice a většinu života pracoval právě v kosmetickém světě, mimo jiné pro firmy Schwarzkopf anebo Henkel Beauty, kde měl na starosti export do zahraničí. Právě tam ho prý poprvé napadla myšlenka na vlastní výrobu parfémů.

 „Obchodní partneři v zahraničí se tatínka hodně ptali na německé produkty, protože mají rádi německou kvalitu. A Němci přitom neměli žádné vlastní značky parfémů, tak tátu napadlo něco takového si založit,“ popisuje syn Philip prvopočátky firmy.

V byznysu je kromě něj zapojený i mladší bratr Sven a pracuje tu i jejich matka. Každý člen rodiny má svou roli. „Hodně lidí se mě ptá, jak nám to jde dohromady, ale my se jako rodina máme rádi, jsme i zároveň nejlepší přátelé, takže si nelezeme na nervy,“ doplňuje Philipp.

Parfémy na míru

Birkholz kromě rodiny zaměstnává ještě další dvacítku lidí. A v posledních letech rozšiřuje také svůj sortiment. Kromě parfémů vyrábí i svíčky, dekorace nebo vonné difuzéry do domácnosti. Novým segmentem jsou také parfémy na míru za v přepočtu asi šest tisíc korun.

Svůj parfém si mohou nechat vytvořit fyzické osoby i třeba firmy. „Tenhle segment tvoří asi osm procent obratu a je o to stále větší zájem,“ popisuje Philip a dodává, že vizí firmy je nyní větší expanze do zahraničí. Zatím je Birkholz k dostání v osmi zemích také mimo EU a v plánu je rozšíření na minimálně dalších deset trhů.

„Příští týden letím třeba do Mexika, kde budeme teď nově prodávat, daří se nám dobře kupodivu také ve Vietnamu. Začali jsme ve Španělsku nebo v Albánii či v Iráku, kde má táta kořeny,“ popisuje Birkholz.

Plánuje se i expanze do Česka. „Už mám za sebou nějaká jednání. Líbilo by se nám proniknout třeba v Praze do Pařížské, tam jsou hezké obchody,“ uzavírá Philip výhledy do budoucna.

V zahraničí se prý všichni diví, že jejich parfémy pocházejí zrovna z Německa, které je spíš známé výrobou aut. Nejen v Německu jsou však manufaktury parfémů velmi populární.

Další berlínskou firmou, která se jejich výrobě věnuje, je například Frau Tonis Parfum, která má obchod v centru města nedaleko turisticky oblíbeného místa Checkpoint Charlie.