Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Největší část produkce, více než šest set aut, připadla na obranný sektor, sdělil ve středu mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta. Meziroční růst výroby byl podle firmy téměř deset procent.

„V roce 2024 připadla největší část prodaných vozidel, přes šest set kusů, na obranný sektor. Přes čtyři sta vozidel odebrali zákazníci v civilních odvětvích, jako je stavební průmysl, těžařství, zemědělství a další, více než dvě stě vozů se dostalo k hasičským a záchranářským složkám,“ uvedl generální ředitel Tatry Kristijan Fiket.

Nejvyšší nárůst počtu vozů oproti roku 2023 se podle něj projevil v dodávkách pro civilní zákazníky. „Vzhledem k mezinárodní situaci a zakázkám pro Armádu České republiky však i nadále tvoří nejvýznamnější část produkce Tatry vozidla a podvozky pro obranné projekty, a to i díky spolupráci s partnerskými společnostmi ze skupiny CSG, která je většinovým akcionářem Tatry,“ uvedl Fiket.

Kromě domácího trhu mířilo nejvíce aut z Kopřivnice do Nizozemska, Austrálie, Indie, Německa, Rakouska a na Slovensko. „V oblasti vojenských vozidel a podvozků pro speciální aplikace dominovaly dodávky logistických automobilů a podvozků pro potřeby Armády České republiky na základě dohod z předešlého období, navíc ministerstvo obrany v minulém roce podepsalo rámcovou smlouvu na dalších více než osm set vozidel Tatra,“ uvedl Čírtek.

Připomněl, že meziročního růstu výroby Tatra dosáhla v situaci, kdy na trh začala dodávat vozy nových generací – třetí generace řady Tatra Force i modernizovaných motorů Tatra V8 a V12 řady „RE“. Koncem roku je doplnil náběh sériové produkce nejnovější generace řady Tatra Phoenix.

„Kvůli plánovanému objemu produkce Tatra také nabírala nové zaměstnance do výroby, kteří se v průběhu náročného roku 2024 museli adaptovat,“ uvedl mluvčí. Personální ředitelka Tatry Denisa Sedláčková uvedla, že výroba v automobilce je velmi komplexní a adaptace pracovníků nutná k získání potřebných pracovních znalostí a dovedností trvá rok až rok a půl.

„Zvýšení objemu výroby i úspěšné zahájení sériové produkce nových modelů a konstrukčních novinek je velkou zásluhou stávajících i nových zaměstnanců Tatry. Za to jim patří velký dík. Byli totiž v průběhu roku pod velkým tlakem vzhledem k narůstající poptávce, jež v současné době vysoce převyšuje výrobní možnosti Tatry,“ uvedla Sedláčková. Loňské investice do rozšíření výrobních kapacit podle firmy umožní Tatře objem produkce letos opět navýšit.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1800 zaměstnanců, dalších pět set lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.

Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group šestého nejbohatšího Čecha Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových. V roce 2023 Tatra zvýšila tržby o 895,1 milionu na 8,36 miliardy korun. Po čtyřech letech ale skončila ve ztrátě, která dosáhla 45,9 milionu korun.