Vypadá to, že taxikáři v Praze i ostatních městech budou zase stávkovat o něco víc, jelikož se zde přiostří konkurence. Daimler, automobilka, která vyrábí vozy Mercedes, spolu s dalšími investory poslal do aplikace Taxify, která vedle Liftaga a Uberu jezdí také v Praze, celkem 175 milionů dolarů.

Hodnota estonského startupu se tím zvýšila na miliardu dolarů. Taxify se tak zařazuje do vybrané společnosti dolarových unicornů, tedy firem, jejichž hodnota překonala právě miliardu dolarů.

Čtěte také: Z Estonska do Prahy a ještě dál. Toto je taxislužba, se kterou ušetříte

Vedle Daimleru do estonského startupu investoval také čínský obr pro sdílené jízdy Didi Chuxing, evropský venture kapitálový fond Korelya Capital a spoluzakladatel TransferWise Taavet Hinrikus.

A získané peníze by měly pomoci utrhnout si větší tržní podíl ve střední a východní Evropě a v Africe na úkor Uberu a dalších podobných aplikací. Konkurenční boj přitom budeme moci sledovat přímo v Praze.

Taxify si českou metropoli už před lety vybralo jako sídlo pro rozvoj svých aktivit v regionu střední a východní Evropy a jeho zakladatel Markus Villig je právě z tohoto důvodu častým návštěvníkem Prahy.

Na českém trhu patří Taxify v konkurenci mobilních taxiplatforem pozice č. 3 za Liftagem a Uberem.

A právě Uber s Taxify patří k častým terčům protestů českých taxikářů, kterým se nelíbí nerovné podmínky na trhu. Tyto dvě služby totiž na rozdíl od klasických taxislužeb a Liftaga prosazují (a také praktikují), že jejich řidiči nepotřebují mít k vykonávání taxi jízd profesní licence a další náležitosti.

Čtěte také: ▶ Forbes Next podcast s Liftagem: Uvažujeme o stávce slušných taxikářů

Propojení služeb

Taxify si díky novému dealu polepší i mimo finanční stránku věci. Poslední dohoda mezi Daimlerem a Taxify je taková, že automobilka integruje službu do své aplikace Moovel, čímž by mohla zvýšit zákaznickou základnu Taxify o čtvrtinu k 12,5 milionu uživatelů. Daimler pak dle dohody získá i místo v představenstvu estonského startupu.

„Taxify je ideální doplněk k našim službám, který se k nám díky svému rychlému růstu a geografickému pokrytí perfektně hodí,“ říká Jörg Lamparter, který má ve společnosti Daimler na starosti nové služby.

Automobilky do těchto typů služeb investují z jednoduchého důvodu – vstupují tím na trh s novými dopravními službami, kde spotřebitelé platí spíše za jednotlivé jízdy než za to, že vlastní svůj automobil. Automobilky tak můžou své vozy prodat přímo těm, kteří provozují carsharingovou službu.

Například v listopadu minulého roku se Volvo dohodlo s Uberem na prodeji 24 tisíc vozidel s autonomním řízením za 1,4 miliardy dolarů a Jaguar Land Rover zase prodává googlovskému Waymu 20 tisíc elektrických jaguarů.

Estonský startup se chce soustředit hlavně na provozování sítě vozidel a Daimler se mu líbí především pro svou vedoucí pozici v rozvoji autonomních řídicích systémů.

„Napříč všemi automobilkami vidíme Daimler jako nejvíce progresivní ve službách sdílení jízdy, stejně tak v rozvoji samotných autonomních vozů,“ řekl pro Financial Times zakladatel Taxify Marcus Villig.

Ten ho rozjel v roce 2013 coby devatenáctiletý školák a dnes je ve 40 městech napříč 25 státy, přičemž má za cíl v následujících letech expandovat do další desítky měst, stejně tak jako rozvíjet svou službu ve stávajících oblastech.