Když německá automobilka před čtyřmi lety představila první Taycan, řada automobilových fanoušků byla „perplex“. První elektromobil Porsche ale ztělesňoval obrovské investice značky do elektromobility.
Taycan se stal nejen mimořádně důležitým, ale také úspěšným modelem. Není divu, že jich automobilka vyrobila již více než 150 tisíc. Přestože stále vypadá jako auto z budoucnosti, přichází přirozená modernizace původního modelu. Které jeho vlastnosti posouvá ještě dál?
Design zůstal zachován. Mírných úprav doznala přední světla a zadní dostala ostřejší hrany. Decentně se změnily i oba nárazníky. Uvnitř vozu prošel změnami informační systém s intuitivnějším ovládáním a novými funkcemi. Součástí základní výbavy je nyní ambientní osvětlení, parkovací asistent se zadní kamerou, vyhřívaná přední sedadla a tepelné čerpadlo s novým systémem chlazení.
Jak už to ale bývá, nejdůležitější změny nejsou na první pohled vidět. Základní model si ve sprintu na stovku polepšil o 0,6 sekundy, takže mu její dosažení trvá jen 4,8 sekundy, a model Turbo S dostal přidáno 140 kilowatt, čímž se jeho výkon zvýšil na sedm set. A to už letíte stovkou za 2,4 sekundy.
V tuhle chvíli je namístě zmínit nejvýkonnější Porsche všech dob: Taycan Turbo GT s neuvěřitelným výkonem 1034 koní. Přiznáme se, že po přečtení dokumentace jsme se na chvíli vyděsili.
Budeme řídit monopost F1 s malou jadernou elektrárnou pod zadkem? Nepotřebujeme na takový test nějaký zvláštní řidičský průkaz? Naštěstí jsme k testování dostali jen slabší verzi, takže nadšeně usedáme dovnitř.
I když je auto poměrně nízké, nastupuje se snadno. Vepředu je spousta místa, automobilka v Taycanu zachovala výbornou pozici za volantem. Ten je jako vystřižený ze závodního vozu a nebudete ho chtít pustit z rukou. Ovládací prvky v interiéru jsou bohužel dotykové – u několika vozů jsme se přesvědčili, že některé funkce je prostě lepší ovládat ručně tlačítkem. Když ne kvůli pohodlí, tak určitě kvůli bezpečnosti.
Příjemně nás překvapilo číslo dojezdu, největší strašák u většiny elektromobilů. Díky navýšení kapacity baterie na 105 kilowatthodin je Taycan schopen nabídnout teoretických 687 kilometrů na jedno nabití a zvýšil se také možný nabíjecí výkon, z 270 kilowattů na 320.
Díky osmisetvoltovému systému lze při patnácti stupních Celsia vůz nabít z deseti na osmdesát procent za osmnáct minut, což je bezmála o polovinu lepší výsledek než u předchozí verze.
Porsche si nicméně nekupujete kvůli číslům na papíře, ale kvůli vzrušující jízdě, jízdním vlastnostem a pocitu za volantem. A dynamika vozu je neskutečná – i když víme, co se stane, když sešlápneme pedál, stejně se nám stáhne hrdlo a žaludek se diví, co se to tam venku děje.
Při takové jízdě se lehko zapomenete a do zatáčky vletíte vyšší rychlostí. V tu chvíli vám vůz dá najevo, že zabrzdit 2,3tunovou mašinu není snadné, ani když máte vysoce účinné brzdy. Vzduchové odpružení je vynikající a díky němu je vůz opravdu stabilní.
Karoserie a podvozek jsou dokonale propojeny, takže se auto nekroutí ani ve vysokých rychlostech. Jen je třeba mít na paměti, že ty se nabírají mnohem snáze než u většiny aut – a dopředu se jede lépe než dozadu.
Porsche ukázalo, jak vylepšit něco, co už je prakticky nejlepší. Taycan je podle nás neskutečné a přitom reálné auto. Nové technologie ho posunuly k takovým výkonům, o kterých se nám kdysi mohlo jen zdát. Přitom je to stále čtyřdveřový prostorný vůz s výjimečným interiérem a prvotřídním zpracováním. To z něj dělá jeden z mála supersportovních vozů, které můžete používat i na každodenní ježdění.