Značka Porsche v Česku nikdy nezažila lepší rok než ten loňský. Na tuzemské silnice vyjelo 814 nových aut stuttgartské automobilky, ale její zdejší ambice jsou ještě vyšší.

Turecko, Ukrajina, Česko. Tři země středního a východního bloku Evropy, kde jsou prodeje vozů Porsche nejvyšší. Pak je tu ale ještě jedna země našeho regionu, stojící mimo – Polsko, které za poslední roky vyrostlo čtyřnásobně, což znamená přes dva tisíce prodaných porsche.

„Náš potenciál může být až tisíc aut ročně,“ je přesvědčený Jan Sedláček, který v čele českého zastoupení automobilky stojí od roku 2019. A právě pod jeho vedením tu Porsche zažívá velký vzestup. Před čtyřmi roky v Česku prodalo zhruba 330 aut, loni jich bylo nějakých šest stovek. Dalších víc než dvě stě se pak na české silnice dostalo dovozem mimo oficiální zastoupení. 

Sedláček má úkol zvyšovat prodeje narýsovaný od roku 2020. Tehdy vznikl plán, jak je v Česku nakopnout. „Dali jsme si za cíl zvýšit tržní podíl hlavně v segmentu SUV, který je v Česku populární a neustále růstový. Padlo také, že ideální číslo, jehož chceme v roce 2025 dosáhnout, je sedm set padesát až osm set námi prodaných vozů ročně,“ vypočítává.

Tehdy jste měli jedno prodejní místo v Praze na Proseku…

Proto jsme si řekli, že to nestačí. V roce 2022 otevřel nový showroom v Brně za víc než čtyřicet milionů korun a na západním okraji Prahy momentálně roste na pozemku zhruba o devatenácti tisících metrech čtverečních nové centrum přibližně za půl miliardy. Vedle nás budou ještě Lamborghini a Bentley, náš showroom zabere plochu přes sedm set metrů čtverečních.

Současný Prosek a nově Ořech. Potřebuje Praha dvě pobočky Porsche?

Potřebuje, protože abychom splnili cíl z roku 2020, musíme otevřít další prostory, které nás zbaví kapacitního omezení. Bez Ořechu nejsme schopni auta prodávat a servisovat v kvalitě, jakou od značky Porsche zákazníci žádají. S prodejem auta spokojenost začíná.

Potom je to na servisní části, kde dnes máme výrazně delší čekací doby, než si přejeme. Ve špičkách to jsou dva až tři týdny – cíl je dostat zákazníka na servis do dvou dnů od objednání.

V jaké fázi na Ořechu jste? 

Na úrovni pilířů, otvírat bychom chtěli v polovině příštího roku.

Pokud vynecháme Polsko, v regionu je Česko mezi třemi nejlepšími. Zajišťuje to více aut, která vám automobilka dodá?

Je to lepší. Čím větší objem děláte, tím větší počet zajímavých aut dostáváte. Když se budeme bavit o ryze limitovaných modelech Porsche 911 Dakar nebo Porsche 911 S/T, země s menším počtem prodaných aut na ně mají menší kvóty.

Verze 911 Dakar zhruba za šest milionů se vyrobí jen dva a půl tisíce kusů a všechny jsou už vyprodané. Vy jste jich dostali kolik?

Přesná čísla nesdělujeme, ale jedna ruka na jejich spočítání stačí.

Prodali byste víc?

Výrazně.

Jaké to je, odmítat zákazníky ochotné zaplatit za auto tolik peněz?

Je to starost, protože dělám zákazníky smutné, jenže produkce větší nebude. Řešíme, jak je pro nás konkrétní zákazník významný. Důležitý je počet aut, která si u nás koupil. Čím víc jich má, tím víc šance dosáhnout na limitní model roste. Důležité je ale i to, jestli k nám jezdí na servis.

Jak se na loňských rekordních prodejích projevila nová daňová pravidla platná od letošního roku?

Naši zákazníci jsou z osmdesáti procent podnikatelé, typicky majitelé firem, takže nárůst poptávky v posledním kvartálu byl značný. I proto start letošního roku pečlivě sledujeme.

První týdny roku jsou vždy slabší, ale jsem mile překvapený, že dopad zatím není tak velký. Počet objednávek oproti loňsku výrazně neklesl, bavíme se o nějakých patnácti procentech.

Vliv na to má zřejmě nová skladba modelů. Máme nové Porsche Cayenne, model Panamera jsme představili na konci loňského roku. Novinky nám vykrývají propad, který jsem očekával.

Když si budu chtít koupit nové porsche, jak dlouho na něj budu čekat?

Na standardní Porsche 911 to byl po covidu rok. Teď už se vracíme někam k šesti měsícům.

A běžné modely jako Cayenne, Panamera?

Pokud si nevyberete ze skladových zásob, ale budete si chtít auto nakonfigurovat podle sebe, zhruba za tři měsíce ho budete mít.

Z konfigurátoru zmizelo malé SUV Macan, váš druhý nejprodávanější model, který v létě nahradí jeho elektrická verze. Přijmou zákazníci změnu?

Zvládneme to, protože je to pěkné a technologicky dokonalé auto. Je ale fakt, že z pohledu podílu čistě elektrických aut jsme v Česku v rámci Evropské unie na předposledním místě a za námi je jen Slovensko. Když se na to dívám takto, je před námi velká výzva.

Jedno čistě elektrické auto – Porsche Taycan – už ale nabízíte.

Pro nás je uvedení macanu zlom v tom, že jde o první model, kde nahrazujeme standardní řadu se spalovacím motorem elektrickou verzí, zatímco taycan byl model navíc. Uvedení macanu pro nás bude největší milník roku.

Jak zákazníky přesvědčíte, aby přesedli ze spalovacího SUV do elektrického?

Nový macan bude skvělý a my ho potřebujeme lidem ukázat, posadit je do něj. Prodejní úspěch taycanu byl daný daný tím, že když ho zákazníci vyzkoušeli, uznali, že je to pořád porsche. Sice nevrčí, nevibruje, nemá ten geniální motor, ale pořád je to porsche.

V roce 2030 má být osmdesát procent prodaných porsche elektrických. Těch dvacet procent bude představovat sportovní model 911?

Je to tak, jeho odkaz tu zůstane. Přesto ale bude strategie značky plně postavená na bezemisní výrobě i provozu. To znamená, že majitelé hlavně modelu 911 budou mít možnost tankovat syntetické e-palivo, při jehož výrobě se využívá elektřina z obnovitelných zdrojů a oxid uhličitý zachycený z atmosféry. Provoz takového spalovacího porsche pak bude bezemisní.