skip to main content
Forbes Money

„Tech boys“ se po výslechu pochlubili rekordními výsledky. A všichni myslí na malé podnikatele

3 minuty čtení

Konec čtvrtečního obchodování přinesl dlouho očekávané finanční výsledky Applu, Amazonu, Alphabetu a Facebooku za druhé, respektive třetí čtvrtletí. A oproti HDP, nezaměstnanosti či výsledkům firem v tradičních oborech to je náramně pozitivní čtení.

Apple utržil 59,7 miliardy dolarů, což meziročně představuje 11procentní nárůst. Čistý zisk se vyhoupl na 11,25 miliardy se ziskem na akcii 2,58 dolaru.

Amazon utržil 88,9 miliardy dolarů, přičemž loni za stejné období to bylo „jen“ 63,4 miliardy. Čistý zisk vzrostl dvojnásobně na 5,24 miliardy dolarů se ziskem na akcii 10,3 dolaru.

Facebook si sáhl na tržby 18,6 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o desetinu. Čistý zisk stoupl o nanejvýš sympatických 98 procent na 5,17 miliardy dolarů se ziskem na akcii 1,8 dolaru.

Alphabet je v kontextu výše zmíněných hráčů černou ovcí – dosáhl tržeb 38,3 miliardy dolarů, což představuje meziročně zhruba dvouprocentní pokles. Čistý zisk se propadl o tři miliardy na 6,95 miliardy dolarů a zisk na akcii klesl na 10,13 dolaru.

Každý z velikánů navíc ve svých kvartálních zprávách vyzdvihuje něco bohulibého. Zuckerberg se chlubí tím, že poskytuje malým byznysům nástroje nutné k růstu a lidem služby, které jim umožňují zůstat v kontaktu s blízkými. „Pracujeme na tom, abychom v těchto těžkých časech pomohli komunitám,“ přidává se za Alphabet Sundar Pichai.

Reklama

Jeff Bezos pro změnu vyjadřuje vděčnost svým zaměstnancům po celé planetě a připomíná 4 miliardy dolarů, které ve druhém čtvrtletí padly navíc i proto, aby lidé z Amazonu zůstali v bezpečí. Jediný, kdo se nerozplývá hned v první větě, je CEO Applu Tim Cook. Hned ve druhé ale dodává, že silný kvartál je „v těchto nejistých časech odrazem toho, jak důležitou roli hrají produkty Applu v životech zákazníků“.

Ale vážně – ve stejný den, kdy bylo světu oznámeno, že americká ekonomika zažila nejhorší propad ve své historii, se čtveřice mocných CEO pochlubí takovými výsledky? To o něčem svědčí a debata, co udělat s technologickými giganty, nabobtnalými do bezprecedentní velikosti, se násobně vyostří.

Na jedné straně slyšíme názory, že by se společnosti měly rozdělit, více regulovat či zdanit, na druhé posloucháme samotné „tech boys“, podle nichž bude jakýkoli zásah v konečném důsledku znamenat zhoršení situace pro koncové uživatele a pro ekonomiku jako takovou. Takto své argumenty vyložil při hovoru k výsledkům například Mark Zuckerberg.

„Je pravdou, že ztížené cílení reklam by zasáhlo tržby firem, jako je Facebook, ale ještě citelněji by to zasáhlo malé firmy. Snížilo by to jejich možnosti růst na úroveň, kterou bychom pocítili i v makroekonomické rovině. Tohle opravdu chtějí politici uprostřed pandemie a recese?“ ptal se.

Pokud máte několik volných hodin a chcete si třeba ujasnit, na které straně stojíte, vřele doporučujeme i výše uvedený záznam slyšení před americkým Kongresem, kterého se na dálku zúčastnili všichni čtyři technologičtí šéfové. Podobných vyjádření je tam plno.

Reklama
Reklama
Reklama