Evropská komise v pátek oficiálně označila čínský internetový obchod Temu za mimořádně velkou online platformu (VLOP), na kterou se budou v Evropské unii vztahovat přísnější pravidla pro internetový obsah.

Podobná pravidla už se vztahují například na Google, Facebook, YouTube, TikTok nebo na síť X.

Podle nařízení Evropské unie o digitálních službách (DSA) jsou firmy s více než 45 miliony uživatelů označovány za VLOP, což je zkratka z anglických slov Very Large Online Platform.

Tyto firmy se na svých platformách musejí více snažit bojovat proti nezákonnému a škodlivému obsahu a padělaným výrobkům.

„Po dnešním označení jako VLOP bude muset Temu do čtyř měsíců od oznámení (tedy do konce září 2024) splnit přísnější pravidla podle DSA, jako je povinnost řádně posoudit a zmírnit jakákoli systémová rizika vyplývající z poskytování jeho služeb, včetně nabízení a prodeje padělaného zboží, nebezpečných produktů a zboží, které porušuje právo duševního vlastnictví,“ uvedla Komise.

Internetový obchod Temu vstoupil na trh Evropské unie v dubnu loňského roku. Firma uvedla, že za šest měsíců do konce března měla v Unii měsíčně v průměru 75 milionů aktivních uživatelů.

Loni v dubnu EK určila prvních sedmnáct firem s označením VLOP a dva velmi velké online vyhledávače.

Šlo o podniky Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube a Zalando.

Za velké vyhledávače byly označeny Bing a Google Search. Následně loni v prosinci přibyly Pornhub, Stripchat a XVideos a letos v dubnu čínský internetový prodejce módy Shein. I s Temu jich je tedy nyní dvacet čtyři.