Roky si česká e-commerce žila v blahobytu. Počet e-shopů na obyvatele byl rekordní a zisky nepřestávaly růst. Jenže i na český trh dorazili obří soupeři v podobě online tržišť.
Lali ví. Nejspíš jste o téhle značce z Krmelína v Moravskoslezském kraji nikdy neslyšeli. Tedy pokud jste v posledních letech nepořizovali zavinovačky nebo povlečení do dětských postýlek. A je dost dobře možné, že už o ní ani neuslyšíte.
„Dnes trochu smutné reality. Stroje v Lali ví se zastavily. A my upřímně nevíme, co bude dál. Válcují nás e-shopy, které přeprodávají zboží z Číny nebo Polska, my se tomu cenou bohužel nemůžeme rovnat,“ to jsou slova Kláry Tůmové z rodinné firmy Lali ví, která poslední měsíce prohrává boj s protivníky, na něž nebyla připravená.
Český svět e-commerce naplno zasáhl nástup fenoménu pojmenovaného marketplace. Je to přesně rok, co k nám napochodoval Kaufland Marketplace, o měsíc později přibylo polské Allegro, které předtím za 23 miliard pozřelo e-shopy Mall.cz a CZC, a zprvu bez velké pozornosti se v červenci přidalo i čínské Temu.
Byznysem v zemi, kterou online tržiště roky míjela, to pořádně zahýbalo. A vzedmutá vlna nejistoty velikosti tsunami dál pohlcuje kdysi poklidnou krajinu, která ve světě e-commerce platila za evropského premianta.
Počet v Česku fungujících e-shopů se totiž dlouhodobě pohybuje kolem padesáti tisíc, což nás v přepočtu na obyvatele řadí mezi evropskou špičku.
Jenže kvantita nejde ruku v ruce s velikostí a potřebnou obchodní silou, protože, jak říká Matěj Kapošváry, CEO ostravské firmy Shopsys, která zákazníkům staví e-shopy na míru, víc než devadesát procent z oněch padesáti tisíc e-shopů má obrat nižší než jeden milion ročně.
Pro řadu jejich majitelů může být současná situace prostě příliš náročná.
Matěj Kapošváry
„Jsou to tedy spíš volnočasové projekty než skutečné byznysy. Pro řadu jejich majitelů tak může být současná situace prostě příliš náročná,“ připouští Kapošváry. Lali ví, ručně šijící vybavení pro novorozence, se tak najednou bez velkého překvapení objevuje jako typická oběť.
Forbes Digital Premium
1. 4. 202410 min
Ondřej Kinkor
redaktor Forbes Česko
Jako novinář pracuje od roku 2002, kdy začal spolupracovat se středočeskou a ekonomickou redakcí MF Dnes. V roce 2004 nastoupil do tematických příloh MF Dnes, kde byl redaktorem přílohy Auto. Rok 2009 strávil na studijním pobytu v Indonésii a po návratu byl redaktorem přílohy Praha MF Dnes. Následně přeplaval na břeh public relations, aby se v roce 2020 vrátil zpět do médií a stal se součástí redakce Forbesu.
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.
Nejnovější články
Sdílet článek
Najednou je člověk doma. Kdesi v krajině, kterou má zažranou pod kůží. Sice stojí uprostřed galerie v pulzujícím Berlíně, ale stačí se podívat na obrazy rozvěšené na zdech a i cítí, že tohle dobře zná. Takhle to vypadá u nás. Kde přesně? To se říct nedá. Stačí však pohled na názvy obrazů a neodbytný dojem je potvrzen. Česká krajina, Milešovka, Krkonoše, […]
Link zkopírován
23. 4. 20245 min
Sdílet článek
Češi loni zaplatili v aukcích s uměním i historickými předměty téměř 2,5 miliardy korun. Na špičce nejžádanějších umělců je Toyen. Přes internet se už kupují i díla za miliony korun.
Link zkopírován
15. 4. 20246 min
Sdílet článek
Jsme na prahu a jdeme špatným směrem, říká otevřeně ke stavu ekonomiky ve své zemi jeden z nejvýraznějších manažerů Německa. Hartmut Jenner vidí budoucnost nejen Kärcheru, firmy, kterou vede přes dvě dekády, hlavně v inovacích a patentech. Každý rok jich chce přivést na svět nejméně padesát. Je úkaz, a to ani ne tak proto, že zná tisíce svých zaměstnanců jménem, […]
Link zkopírován
1. 4. 20248 min