Roky si česká e-commerce žila v blahobytu. Počet e-shopů na obyvatele byl rekordní a zisky nepřestávaly růst. Jenže i na český trh dorazili obří soupeři v podobě online tržišť.

Lali ví. Nejspíš jste o téhle značce z Krmelína v Moravskoslezském kraji nikdy neslyšeli. Tedy pokud jste v posledních letech nepořizovali zavinovačky nebo povlečení do dětských postýlek. A je dost dobře možné, že už o ní ani neuslyšíte.

„Dnes trochu smutné reality. Stroje v Lali ví se zastavily. A my upřímně nevíme, co bude dál. Válcují nás e-shopy, které přeprodávají zboží z Číny nebo Polska, my se tomu cenou bohužel nemůžeme rovnat,“ to jsou slova Kláry Tůmové z rodinné firmy Lali ví, která poslední měsíce prohrává boj s protivníky, na něž nebyla připravená.

Český svět e-commerce naplno zasáhl nástup fenoménu pojmenovaného marketplace. Je to přesně rok, co k nám napochodoval Kaufland Marketplace, o měsíc později přibylo polské Allegro, které předtím za 23 miliard pozřelo e-shopy Mall.cz a CZC, a zprvu bez velké pozornosti se v červenci přidalo i čínské Temu.

Byznysem v zemi, kterou online tržiště roky míjela, to pořádně zahýbalo. A vzedmutá vlna nejistoty velikosti tsunami dál pohlcuje kdysi poklidnou krajinu, která ve světě e-commerce platila za evropského premianta.

Počet v Česku fungujících e-shopů se totiž dlouhodobě pohybuje kolem padesáti tisíc, což nás v přepočtu na obyvatele řadí mezi evropskou špičku.

Jenže kvantita nejde ruku v ruce s velikostí a potřebnou obchodní silou, protože, jak říká Matěj Kapošváry, CEO ostravské firmy Shopsys, která zákazníkům staví e-shopy na míru, víc než devadesát procent z oněch padesáti tisíc e-shopů má obrat nižší než jeden milion ročně.

Pro řadu jejich majitelů může být současná situace prostě příliš náročná.

Matěj Kapošváry

„Jsou to tedy spíš volnočasové projekty než skutečné byznysy. Pro řadu jejich majitelů tak může být současná situace prostě příliš náročná,“ připouští Kapošváry. Lali ví, ručně šijící vybavení pro novorozence, se tak najednou bez velkého překvapení objevuje jako typická oběť.

Forbes Digital Premium