Platební karty už dávno nejsou výsadou velkých řetězců. Díky projektu Česko platí kartou si je mohou vyzkoušet i ti nejmenší obchodníci. Jak se mění platební návyky Čechů? Kde se vůbec vzal mýtus o drahých terminálech a proč neplatí? Nejen o tom byla řeč v nejnovějším díle podcastu Money Movements, který připravuje Forbes ve spolupráci se společností Visa.
O tématu si povídali Jitka Palatová, general manager KB SmartPay a šéfka společnosti Worldline poskytující terminály a platební brány KB SmartPay, s Josefem Kunčarem, vedoucím pro vztahy s obchodníky ve společnosti Visa. Bezhotovostní platby podle Kunčara zažívají v Česku boom, který překračuje generační hranice.
„Osm z deseti Čechů upřednostňuje digitální platby. U mladších generací se blížíme téměř ke sto procentům,“ říká manažer společnosti Visa.
Také oba hosté v podcastu prozradili, že u sebe hotovost prakticky nenosí. „Peněženku už používám jenom na karty a doklady,“ přiznává Kunčar. Jitka Palatová, šéfka společnosti Worldline, si ale všímá, že se to stále může nevyplácet: „Nemám ráda, když třeba děti potřebují hotovost do školy a doma není nic. Když mě někdo upozorní, radši se na to připravím,“ usmívá se.
Řeč byla i o projektu Česko platí kartou a jeho roli v trendu bezhotovostního placení. Iniciativa nabízí malým a středním podnikatelům platební terminál nebo online bránu na zkoušku na šest až dvanáct měsíců zcela zdarma.
Za pět let se do programu zapojilo 54 tisíc obchodníků, přičemž většina z nich u řešení, které si vybrali, zůstává i po skončení bezplatného zkušebního období. „Máme čím dál víc menších a středních obchodníků, kteří právě využívají tuhle nabídku,“ potvrzuje Palatová s tím, že i sezonní podniky nebo drobní živnostníci stále více objevují výhody bezhotovostních plateb.
Hotovost znamená skryté náklady
Jednou z hlavních překážek byla dlouho představa o vysokých poplatcích spojených s platebními terminály. Realita je však podle hostů jinde. „Obchodníci často odhadují náklady mezi třemi a pěti procenty. Dnes jsou ale ceny pod jedním procentem,“ vypočítává Kunčar s tím, že náklady na držení a zpracování hotovosti mohou být často i vyšší než náklady na akceptaci karet.
To potvrzuje i Palatová. „Hotovost je daleko dražší – ale je to skrytý náklad, který se schovává v čase pracovníků nebo v riziku ztráty,“ upozorňuje šéfka Wordline.
Technologický pokrok podle Kunčara přináší také nové možnosti transformující trh. „Zajdu do App Store, stáhnu si aplikaci, projdu digitální onboarding, ověřím se jako podnikatel a můžu začít přijímat karty,“ popisuje jednoduchost takzvaného terminálu v mobilu.
„Vše lze vyřídit online během několika minut, bez nutnosti složité administrativy nebo návštěvy pobočky,“ dodává.
Jak mění digitalizace placení naše nákupní chování? Jak platební společnosti zajišťují maximální bezpečnost terminálů? A kdy budeme platit, aniž bychom na to mysleli? Nejen o tom je řeč v novém díle podcastu Money Movements, který připravuje Forbes ve spolupráci se společností Visa.