skip to main content

Kořeny z papíru. Plojharovi podnikají už od roku 1888

5 minut čtení

Ve firmě Plojhar se řemeslo předává z otce na syna od roku 1888. Po celou dobu společnost podniká s papírem – od knihařství přes kartonáž až po papírnictví. Dnes v ní působí už pátá generace. A její majitelé věří, že rodinná tradice bude pokračovat minimálně dalších 130 let.

Jméno Plojhar zná v Českých Budějovicích snad každý. Pojí se s vyhlášeným papírnictvím v Široké ulici v centru města, které už tři desetiletí provozuje rodina Plojharových. Historie rodinného podnikání ale sahá daleko hlouběji.

Reklama

V měšťanském domě s rokokovou fasádou sídlila od 30. let minulého století knihařská dílna. Rodina ji tam přemístila z původního sídla v ulici Karla IV., kde už v roce 1888 začal podnikat zakladatel firmy František Ployhar.

„Byl to můj prapraděda. Jak už tehdy bylo zvykem, vyrazil do světa na zkušenou. Cestoval po rakouských zemích a sbíral zkušenosti v oblasti knihařství. A když se vrátil do rodných Budějovic, tak si s načerpaným know-how založil vlastní podnik,“ vypráví 33letý Jan Plojhar, představitel páté generace rodinného podnikání, zatímco nás spolu se svým otcem Bohumilem Plojharem provází po současném sídle společnosti v Rožnově na kraji Českých Budějovic.

Reklama

Ruční práci za více než 130 let historie firmy postupně nahradily moderní stroje a původní knihařské řemeslo zakázková výroba kartonáže, tedy krabic a obalů z kartonu.

Co zůstalo, je láska k papíru a hodnoty, na kterých Plojharovi stavějí své podnikání. „Všichni cítíme velkou zodpovědnost vůči odkazu předchozích generací. V něčem je to až svazující, protože firmu s takovou tradicí skutečně nemůžete jen tak prodat,“ říká 58letý Bohumil Plojhar, který je majitelem společnosti spolu se svým bratrem Petrem.

Jan a Bohumil Plojharovi.

Jejich pradědeček František Ployhar by na ně mohl být pyšný. Z jeho malé dílny vybudovali úspěšnou firmu, která dnes zaměstnává osmdesát lidí, má obrat kolem 150 milionů korun ročně a letos míří k 200 milionům korun.

Reklama
Reklama