Rok 2025 bude v Česku a dost pravděpodobně i v celé Evropě v segmentu elektromobilů soubojem české Škody Enyaq a americké Tesly Model Y. Obě auta se spolu ostře utkala už loni a jejich soupeření bude v příštích měsících ještě ostřejší. Enyaq i Tesla Model Y totiž letos vyjedou na silnici v nové omlazené podobě.
Čistě elektrická vozidla, stejná třída, podobné rozměry, dojezd i cena. Tabulkově jde o dva automobily, které se od sebe až tak moc neliší. Vzhledem a ještě více filozofií to ale jsou dva rozdílné světy.
Jejich souboj byl loni tvrdý hlavně v Německu, které je pro Škodu Auto dlouhodobě největším trhem. Enyaq v sousední zemi sice dlouho kraloval, ale Model Y s celkovými skoro třiceti tisíci prodaných kusů škodovku o víc než čtyři tisíce aut nakonec přeskočil.
Podobně to dopadlo také na domácím trhu, kde se sice Enyaq rovněž dotahoval, ale Model Y vyhrál i zde, když v Česku prodal dva tisíce vozidel, tedy o 350 víc než automobilka z Mladé Boleslavi. Celá Evropa pak vyzněla jednoznačně pro Teslu v poměru dvě stě tisíc ku osmdesáti tisícům vozů.
Radikálně omlazený Enyaq i Tesla Model Y s kódovým označením Juniper mají premiéru čerstvě za sebou.
Zatímco Škoda Auto to pojala standardně a v rámci do celého světa vysílané prezentace rovnou odhalila všechny detaily, Tesla na to šla jinak, ale z jejího pohledu také tradičně – na čínském a australském trhu na svých tamějších webových stránkách bez doplňujících komentářů zveřejnila možnost si Juniper objednat. Zároveň ukázala fotografie a základní informace.
První kusy omlazeného Modelu Y vyjely z výrobních linek v Šanghaji, ale Evropu bude zásobovat gigafactory u Berlína, kde se podle německého magazínu Handelsblatt výroba rozjela minulý týden. Spuštění prodejů i v Česku je tak nejspíš otázkou týdnů, nanejvýš měsíců.
Otazník zůstává i ohledně ceny nové tesly. Odcházející základní verze se prodává bez pár tisíc za 1,1 milionu korun, a pokud bude cenotvorba v Evropě stejná jako v Číně, je velmi pravděpodobné, že novinka v řádech desítek tisíc korun zdraží.
Konkurenční a nejprodávanější omlazená Škoda Enyaq 85 už svoji cenu zná – startuje na sumě 1 130 000 korun.
Foto se souhlasem Tesla
Tesla Y Juniper
Foto se souhlasem Škoda Auto
Škoda Enyaq
Základní Tesla s pohonem zadních kol nabídne dojezd na jedno nabití podle WLTP, což je mezinárodně schválený standard měření, 466 kilometrů, což je oproti současné generaci plus jedenáct kilometrů.
Nový Enyaq pak udává rozpětí 545 až 581 kilometrů. Tady tedy papírově škodovka vede, ale je fakt, že pro Tesly obecně platí, že se na udávané údaje dá v reálném provozu oproti jiným více spolehnout.
Juniper by ale měl být zase o něco svižnější. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 5,9, Enyaq za 6,7 sekundy. Podobné je to i u maximální rychlosti, kterou má Muskův globální bestseller nově nastavenou na maximálních 201 kilometrů za hodinu.
Škodě na dálnici dochází dech ve sto osmdesátce. Vliv na to může mít hmotnost, která je u Enyaqu pro změnu vyšší. Tesla Model Y by měla vážit 1992 kilogramů, Enyaq se dostává na 2141 kilogramů.
Zásadní z pohledu majitele elektromobilu je také rychlost dobíjení, což je něco, co Tesla zkrátka umí. Juniper slibuje maximální výkon 250 kW, Enyaq 85 Selection nanejvýš 135 kW, což se pak projevuje na době strávené na nabíječce.
Majitelé tesly budou času potřebovat méně, ale v obou případech platí, že naplnění kapacity baterie z deseti na osmdesát procent nezabere víc než půl hodiny.
Obě auta poměrně radikálně změnila design. U obou ale dominuje aerodynamická čelní maska s pruhy denního svícení. Hlavní rozdíl přichází v interiéru. Tady se při rozhodování, čemu dát přednost, obvykle láme chleba.
Foto se souhlasem Škoda Auto
Zatímco Tesla Model Y dál sází na jednoduchost a absolutní důvěru v centrální oltář, pardon, dotykový displej, ze kterého díky jeho bleskové reakci ovládá kromě zatáčení, zrychlování a brzdění téměř všechno ostatní, interiér škodovky víc připomíná auta, jak jsme je znali dosud.
Ve prospěch tesly ale nově hovoří fakt, že například často kritizovaná funkce, kdy se směrová světla ovládají tlačítkem na volantu, u nové generace Juniper nejspíš vezme za své, protože pod volantem přibude tradiční páčka.
Nováček u Tesly si ale dál bude muset zvykat na to, že před sebou nemá klasickou kapličku s údaji a oproti Enyaqu si nepomůže ani head-up displejem s rozšířenou realitou. To jsou funkce, které tesle chybějí a nedají se ani přikoupit.
Na druhou stranu v Enyaqu zase chybí rozměrný dotykový displej pro cestující na zadních sedadlech, který Juniper nově přidává do výbavy.
V praktičnosti pak body sbírá za takzvaný frunk, což je kufr pod přední kapotou, který Enyaq mít nemůže. Juniper navíc téměř jistě přijde se sedmimístnou příplatkovou verzí. S ní český soupeř opět nepočítá.
S čím pro změnu nepočítá Tesla, je klasický „klíč“ pro otevírání dveří. Je jen za příplatek. Místo něj nový majitel Tesly používá aplikaci v mobilu, konzervativnější řidiči si vystačí s kartou připomínající tu platební, která se přikládá k B sloupku.
Kritici teslám v minulosti vyčítali o něco horší jízdní komfort. „Světla, komfort, tuhost podvozku, odhlučnění… V tom je Tesla ještě pozadu,“ řekl Forbesu Martin Pultzner, který stojí za webem fDrive.cz zaměřeným na elektromobilitu.
Tesla o tom věděla, takže nové vozy výrazně zlepšuje. Potvrdilo se to na faceliftovaném Modelu 3 a to samé se očekává i od Modelu Y. Minimálně podle prvních fotografií a videí se zdá, že u interiéru ke zlepšení došlo. Ostatní bude možné posoudit až při jízdních testech.
Foto se souhlasem Škoda Auto
Interiér Škody Enyaq
Tesla
Interiér Tesly Model Y
Odlišná filozofie fungování auta se ale netýká jen vnitřku a ovládání. Pro někoho může být problém, pro jiného naopak výhodou, už systém koupě Tesly, který se v klidu obejde bez návštěvy showroomu.
Tesla se nakupuje online na počítači či v aplikaci na telefonu nebo tabletu. Kávu, obvykle nabízenou prodejci v showroomu, si k tomu každý musí uvařit sám.
Mimochodem, dealerství Tesly jsou v Česku pouze dvě – jedno v Praze, druhé v Brně, což při nákupu nevadí tolik jako v okamžiku, kdy je potřeba řešit servis.
Doba opravy po dopravní nehodě se pak může natáhnout i na měsíce. Škodovka se stovkami dealerství rozesetými po celém Česku i v dalších evropských zemích v tomto ohledu jasně vede.
Tesla Model Y versus Škoda Enyaq. Ano, rozhodovat se mezi dvěma elektromobily, které jsou ve své kategorii na špičce, je prostě těžké.
Bezmezně se spolehnout na srovnání tvrdých dat? Nebo víc bodů dávat za image? Poslat peníze do česko-německého byznysu, který se podle odhadů podílí na tuzemském HDP až pěti procenty? Nebo je utratit ve prospěch stále víc kontroverzního amerického miliardáře?
Pořád tápete? Hlavně žádný stres, pořízením Škody Enyaq či Tesly Model Y chybu udělat nejde. Obě auta po faceliftu, který je zbavil nedostatků trápících majitele prvních generací, patří na současném evropském trhu do špičky. Dál už je to na každém zájemci.