Záhy poté, co Elon Musk koupil Twitter s příslibem od základů překopat jeho fungování, začaly se objevovat alternativy této sociální sítě. Namátkou třeba síť Truth bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Žádná z nich však nedosáhla takového věhlasu jako platforma Threads od společnosti Meta.
Po necelém týdnu provozu je z ní nejrychleji rostoucí aplikace v historii.
Tady je žebříček dřívějších rekordmanů, které se jí podařilo překonat. Jak dlouho trvalo jednotlivým službám, než si k nim našlo cestu sto milionů uživatelů?
Instagram: 2,5 roku
Populární sociální síť na sdílení fotek překonala hranici sta milionů měsíčně aktivních uživatelů v únoru 2013. Pomohlo jí spuštění verze pro Android, která odstartovala v dubnu 2012. Pro majitele zařízení od Applu byla dostupná už od října 2010.
Stamilionovou hranici Instagram pokořil už jako součást Facebooku, který jej koupil v roce 2012 za zhruba jednu miliardu dolarů. Tato suma byla pro mnohé šokující, Instagram měl v té době jen třináct zaměstnanců a negeneroval prakticky žádné příjmy.
Postupem času se však ukázalo, že šlo o jednu z nejlepších technologických akvizic v historii, Facebook si díky ní zajistil dominanci na trhu sociálních sítí na několik let. Dnes má Instagram po celém světě přes dvě miliardy pravidelných uživatelů.
TikTok: 9 měsíců
TikTok se na scéně objevil v září 2017. Šlo o verzi již existující čínské sítě na sdílení krátkých videí Douyin, určenou pro mezinárodní trhy.
Produkt společnosti Byte Dance brzy ovládl žebříčky popularity, v lednu 2018 už byla aplikace nejstahovanější v desítkách zemí světa. Na sto milionů uživatelů, aktivních alespoň jednou měsíčně, dosáhla po devíti měsících od startu.
Raketový nástup TikToku, populárního zejména u mladé generace, pokračoval dál. Během dvou let dosáhla aplikace miliardy stažení a fungovala na 150 trzích světa v 75 jazycích. Podobně jako jiné sociální sítě čelí kritice kvůli údajnému napomáhání šíření dezinformací nebo rizikovému sběru osobních dat uživatelů.
V případě TikToku však regulátory po celém světě navíc dráždí vazby společnosti Byte Dance na čínskou vládu. V roce 2020 neměla sociální síť v USA daleko od plošného zákazu, který zvažovala administrativa tehdejšího prezidenta Donalda Trumpa.
ChatGPT: 2 měsíce
Chatbot od společnosti OpenAI uhranul internet prakticky ihned po svém spuštění v listopadu 2022. Generátor textu dokáže ze zadání o několika slovech na počkání sepsat prakticky cokoli, co si usmyslíte.
Za pár měsíců provozu už stihl ohrozit celou řadu pracovních pozic, nabourat vzdělávací systém a také nastartovat závody technologických firem v investicích do umělé inteligence.
Na zmíněnou metu dosáhl letos v lednu. V tomto měsíci podle analytické společnosti SimilarWeb zaznamenal web služby 590 milionů návštěv od sta milionů unikátních uživatelů.
Pro řadu lidí představuje ChatGPT první „hmatatelnou“ zkušenost s umělou inteligencí, nebo aspoň s tím, co se tímto termínem momentálně označuje. Základní nástroj je volně dostupný, pokročilé funkce dává OpenAI k dispozici za předplatné dvacet dolarů měsíčně.
Pokemon Go: 1 měsíc
Zřejmě nejpopulárnější hra založená na rozšířené realitě debutovala v červenci 2016. Pokemon Go využívá GPS na mobilních zařízeních, nutí hráče zvednout se ze židle a vyrazit lovit a trénovat slavné japonské příšerky do „reálného“ světa. Na cestu trenéra pokémonů, která obnáší skutečný fyzický pohyb, vyrazilo na sto milionů hráčů hned během prvního měsíce.
Hra vyvolala poměrně rozporuplné reakce. S pozitivními ohlasy se setkala díky tomu, že přiměla uživatele vyrazit ven. Kritiku si vysloužila kvůli hráčům, kteří procházeli či projížděli městy zahledění do svých mobilů nerespektujíce dopravní předpisy.
Vrcholu popularity dosáhl Pokemon Go v roce 2016, kdy se počet aktivních hráčů vyšplhal na 232 milionů. V následujícím roce toto číslo spadlo na 65 milionů, od roku 2021 hru aktivně hraje zhruba sedmdesát milionů hráčů.
Threads: 5 dní
Největším rekordmanem je již zmíněná služba Threads, kterou společnost Meta spustila teprve minulý týden ve čtvrtek. Podle analytické platformy Quiver Quantitative nasbírala sto milionů uživatelů během pěti dnů, a od té doby jich přibylo dalších pět. Překonání milníku potvrdil i šéf Instagramu Adam Mosseri, který má novou službu pod palcem.
Threads fungují na stejném principu jako Twitter, na jehož využívání se už nová aplikace zřejmě stihla podepsat. Během prvních dvou dnů provozu totiž aktivita na Twitteru poklesla o pět procent ve srovnání se stejnými dny předchozího týdne, vyplývá z dat SimilarWebu. A to zatím služba není kvůli regulatorním omezením dostupná v Evropské unii.
Twitter nyní, zdá se, vyhrožuje nové sociální síti žalobou. Alespoň podle dopisu firemního právníka adresovanému šéfovi Mety Marku Zuckerbergovi, který zveřejnil zpravodajský server Semafor. Elon Musk na něj reagoval slovy „konkurence je v pořádku, podvádění nikoli“.