skip to main content
Jak být lepší

Tip pro harmonické pracoviště: naučte se ostatním věřit

1 minuta čtení

Určitě si vzpomínáte, že vás doma jako malé děti učili, abyste nevěřili cizím lidem. Rada je to pochopitelná a v dětství určitě správná, ale v dospělosti – a zejména v práci – vás může zbytečně omezovat, jak naznačuje rozsáhlá metaanalýza Jasona A. Colquitta z Floridské univerzity. 

Ten společně se svým týmem zjistil, že důvěra na pracovišti je úzce spojena s dobrým pracovním výkonem, kvalitní týmovou spoluprací a schopností podstupovat větší rizika. Jinými slovy: když svým kolegům a spolupracovníkům věříte, pracuje se všem lépe. 

Je však lidskou přirozeností očekávat, že se druzí chovají nečestně nebo že nevystupují s dobrými úmysly. Například se ukazuje, že si sami
o sobě myslíme, že jsme ve všem lepší než ostatní, a tudíž máme tendenci ostatní podceňovat.

Reklama

Zejména v pracovním prostředí je to ale vlastnost, která nás nejen stojí hodně sil, ale také podkopává náš výkon. Nehledě na to, že vede k nespočtu pracovních nedorozumění a konfliktů, což zdůrazňuje i dlouholetá výkonná ředitelka společnosti PepsiCo Indra K. Nooyi. 

Indra K. Nooyi

 „Od svého otce jsem se naučila vždy očekávat dobré úmysly,“ napsala
pro blog manažerského softwaru Know Your Team. „Ať už kdokoli řekne cokoli, vždy očekávejte jen to dobré. Když od druhých čekáte něco negativního, jste permanentně naštvaní. Když se ale místo toho zaměříte na to pozitivní, můžete být příjemně překvapeni,“ míní. 

Rada pro dnešní den je tedy jednoduchá: Ať už v práci řešíte cokoli, neočekávejte, že na vás druzí šijí boudu. Uvažujte o svých spolupracovnících tak, že to s vámi myslí dobře a že jednají – stejně jako vy – s dobrým úmyslem. Všem se vám bude pracovat lépe.

Reklama
Reklama