Stačilo, aby Mark Zuckerberg během úterního veřejného mítinku v sídle Facebooku v jedné větě použil slovní spojení to se mi nelíbí, tlačítko a testování, a zpravodajské servery a uživatelé se mohli přetrhnout, aby velkou novinu poslali do světa: Facebook zavede tlačítko „To se mi nelíbí“. Uznáváme, i my jsme v první vlně nadšení tweetli podobný titulek amerického technologického serveru Mashable.
„Lidé o tlačítko ‚To se mi nelíbí‘ žádali hodně dlouho. Vyslyšeli jsme vás, pracujeme na tom a jsme blízko tomu, abychom představili něco, co vyhoví potřebám větší komunity,“ prohlásil spoluzakladatel a CEO Facebooku Mark Zuckerberg.
O tlačítku, které by vyjadřovalo něco jiného než pozitivní emoce, se diskutuje prakticky od zavedení „lajků“ v roce 2009. Uživatelé dávají své přání pravidelně najevo prostřednictvím online petic nebo lajkováním stránek s přáním „zaveďte Dislike button“. Zároveň Facebook prostřednictvím Zuckerberga několikrát odmítl, že se tlačítko s palcem dolů na nejpopulárnější síti někdy objeví – proto to překvapení a nadšení.
Novináři ale své původní titulky museli brzy přepisovat. Ze slov Zuckerberga totiž vyplývá, že tlačítko „To se mi nelíbí“ přímo v této podobě na síti nebude. „Nelajkování“ bude pravděpodobně jednou z alternativ tlačítek známých lajků, hlasování palci nahoru/dolů ve stylu Redditu tedy čekat nemáme.
„To, co doopravdy chceme, je možnost vyjádřit empatii. Ne každý moment v životě je dobrý moment,“ dodal.
Navazuje na svá prohlášení z loňského prosince, kdy uznal nutnost jiného než pozitivního tlačítka. „Jsou zkrátka časy, kdy se potřebujete vyjádřit jedním kliknutím, ale ‚lajk‘ není vhodný,“ prohlásil Zuckerberg. Konkrétně jde třeba o statusy oznamující rozchod/rozvod, úmrtí v rodině nebo vážnou nemoc. „Musíme ale přijít na způsob, jak ho udělat správně, tak aby nový nástroj sloužil dobrému, a ne zlému,“ dodal tehdy.
Ať už bude nové tlačítko vypadat jakkoliv, rozhodně se jedná o významný moment ve vývoji Facebooku. Poprvé se totiž výhradně pozitivní síť rozhoduje dát svým uživatelům možnost vyjádřit negativní pocity jediným klikem. Také bude zajímavé sledovat, jak se s novým nástrojem vyrovnají i média a obchodníci, kteří na Facebooku prezentují svůj obsah a produkty.