skip to main content
Auto

Tohle je nové elektrické BMW. Jeho zvuk složil Hans Zimmer

Tesla dostává dalšího konkurenta. Proti jejímu modelu S vyjíždí plně elektrické BMW i4, které slibuje dojezd 590 kilometrů a vůbec první ostrou verzi M Performance na elektřinu.

Možná tak na první pohled nevypadá, ale tohle auto je svým způsobem zlomové. Automobilová střední třída je totiž rybník, v němž je BMW za hodně kousavou štiku, které se roky daří požírat konkurenci ve velkém. Až dosud ji ale poháněla nafta nebo benzin.

Teď BMW do téhle třídy, kterou si na západ od našich hranic oblíbily jak firmy, tak i běžné rodiny, vstupuje s elektromobilem i4. A bude s napětím sledovat, čemu budou zákazníci dávat přednost. Jestli zvolí desítky let starou spalovací klasiku, nebo sáhnou po novince, která čerpací stanici bude považovat za relikt dávných dob.

Reklama

BMW jde úspěchu vstříc na několika frontách. Velké přetlačování se u elektroaut vede při hodnocení dojezdu. Tady BMW i4 boduje, když přichází s údajem 590 kilometru u standardního modelu, zatímco u “emkového” je to o 80 kilometrů méně.

Tady není co vytknout. Tedy do chvíle, než proti postavíme už zmíněnou Teslu S s dojezdem 663 kilometrů. Na druhou stranu je však americký konkurent nabízený za 2,4 milionu oproti BMW o milion korun dražší.

Elektromotor dává i4 i slušný výkon. Mírně řečeno. U standardní verze posílá na zadní nápravu sílu 340 koní, což zaručí zrychlení z 0 na 100 za 5,7 sekundy.

Stovkou uhání už za 3,9 sekundy.

Sportovní model M s pohonem všech kol má elektromotory dokonce dva – na přední i zadní nápravě. Takže výkon je zde o poznání vyšší – 544 koní. A svižnější je i zrychlení, protože stovkou uhání už za 3,9 sekundy. Víc než 225 kilometrů za hodinu ale kvůli omezovači po dálnici nepojede.

Reklama

Jízda si v každém případě dřív nebo později žádá připojení k dobíjecí stanici. Dobití totálně vybitého auta z domácího wallboxu zabere osm a půl hodiny. Jiné je to na rychlonabíječce, kde se dá z deseti na osmdesát procent kapacity baterie dostat už za půl hodiny. Kdo řeší, jak dlouho baterie vydrží, toho nejspíš uklidní, že BMW na ni dává záruku osm let nebo 160 tisíc ujetých kilometrů.

BMW u nového modelu vsadilo na praktičnost. Oproti klasické “trojkové řadě” totiž není postavené jako sedan, ale jako Gran Coupé s velkým výklopným víkem kufru.

Převedeno do běžné řeči je rozdíl v tom, že zatímco u sedanu se do kufru dostanete jen relativně malým otvorem, na i4 můžete odklopit celou zadní část se zadním oknem.

Elektromotory nevrčí. Maximálně spíš bzučí. A majitelům aut zvuk silného motoru chybí, takže automobilky vymýšlí, jak jim to vynahradit. BMW proto pro vytvoření umělého zvuku najalo skladatele Hanse Zimmera.

„Každé BMW má svůj vlastní charakter, což se odráží i v jeho zvuku,“ říká legendární tvůrce filmové hudby a držitel Oscara za hudbu k filmu Lví král. 

„Pro elektricky poháněné modely BMW M jsme vyvinuli zvuk systému pohonu, který živě zdůrazňuje emocionální zážitek z jízdy a zajišťuje, že jejich výkon lze prožít ještě intenzivněji,“ dodává slavný skladatel.

Proměňující se zvuk systému odpovídá jednak přání řidiče, ale také tomu, jaký právě jede. V režimu Eco se neozývá nic. jakmile se ale nastavení přepne na mód Comfort a řidič sešlápne plynový pedál, nastává změna. Začne se ozývat zvuk, který je s přibývající rychlostí intenzivnější a hlavně v režimu Sport jeho dominance síla roste. “Najednou vám po celém těle naskočí husí kůže,“ říká Renzo Vitale, zvukový ředitel BMW Group. 

Ano, i taková pracovní pozice v BMW skutečně existuje. Elektromobily zkrátka přináší novinky na mnoha frontách…

Reklama
Reklama