Nizozemský cyklista Mathieu van der Poel před pár dny po neuvěřitelném výkonu dojemně uctil památku svého dědečka, taktéž špičkového závodníka. Z českého pohledu je na jednom z velkých příběhů letošní Tour de France však zajímavé i to, že se na něm značnou měrou podílela také firma Kalas z Tábora.

Ke všemu to z její strany byla blesková akce. Tak blesková, že téměř nebylo kdy se nadechnout. Celá věc se v tomhle blížila výjezdům na legendární kopce Tour de France a tempem zase připomínala spurt v cílové rovince.

Ale popořádku. Šestadvacetiletý Nizozemec, kterého společnost Kalas pro závody i tréninky obléká, září v cyklistickém světě oslňujícím leskem.

„Že je takhle skvělý, má napsáno někde nahoře, díky tatínkovi a dědečkovi,“ říká marketingový manažer táborské firmy František Raboň s odkazem na to, že Van der Poel měl vlohy po kom zdědit. Je totiž už třetím pokračovatelem slavné cyklistické rodiny.

Právě kvůli dědečkovi, zesnulém v roce 2019, vznikl podmanivý příběh, na němž se firma Kalas velmi výrazně podílela.

Mathieuho dědeček Raymond Poulidor alias Poupou se stal díky úspěchům na kole francouzským národním hrdinou. Výčtem jeho triumfů by text neúměrně nabobtnal, jednoho ale nedosáhl – nikdy nejel ve žlutém trikotu lídra Tour de France. Přitom stál osmkrát na pódiu pro tři nejlepší jezdce celkového pořadí, což mu vyneslo další přezdívku – The Eternal Second (Věčně druhý).

Vnuk Mathieu se rozhodl „dluh“ splatit. A to hned při premiérové účasti na Tour, kterou čtyřnásobný světový šampion v cyklokrosu absolvoval letos.

Jeho tým Alpecin-Fenix přišel s nápadem, že na prezentaci před ikonickým závodem uctí památku Poulidora designem dresu stáje Mercier, který Poupou nosil několik desítek let nazpět. Představení konané v Brestu nadchlo organizátory závodu natolik, že čtyřiadvacet hodin před startem Tour dostal Alpecin povolení, že ve stejném trikotu může Van der Poel odjet i první etapu.

Píšeme historii, mohli byste prosím vyrobit pro Mathieuho závodní kombinézu?

Potěšující zpráva? A jak! Problémová situace? Ohromně! Tým měl totiž dresy pouze na prezentaci, a proto jeho šéfové hned volali z Francie do Tábora: „Píšeme historii, mohli byste prosím vyrobit pro Mathieua závodní kombinézu?“

Tour de France se dá vnímat jako závod špičkových cyklistů s časem. Ještě zběsilejší závod se stejným soupeřem však vypukl v jihočeském městě, kde byla firma Kalas počátkem 90. let minulého století založena závodníkem a oddaným milovníkem cyklistiky Čestmírem Kalašem.

Ve chvíli, kdy zazněla z Alpecinu prosba, zbývaly do konce pracovní doby dvě hodiny, ke všemu mezi Táborem a Brestem leželo 1700 kilometrů. Zdánlivě nemožná mise se ovšem podařila. „Časovka“ byla zvládnuta zejména díky píli švadlen, které ušily jak závodní kombinézy, tak oblečení do deště, který se pro první etapu očekával.

Etapa začínala v 11.10 hodin, kombinézy byly předány v devět.

Další časovku zvládl posel firmy, který tak tak stihl letadlo z Prahy do Bruselu, odkud musel autem pokračovat ještě 850 km. Etapa začínala v 11.10 hodin, kombinézy byly předány v devět…

Článek je rozdělen na dvě části, pokud si chcete přečíst jeho zbytek, klikněte na následující tlačítko.