Nastupující éra elektromobilů nezmění jen podobu dopravy na silnicích. Změny čekají i moře a oceány. A lodě, které už teď mezi kontinenty převážejí stovky tisíc elektrických aut ročně.

Automobilový průmysl je na lodní dopravě závislý už desítky let. Jste v Evropě, objednáte si Teslu a ona vám přijde z USA nebo Číny. BMW X7? Čekejte na zásilku z USA. Žijete na Floridě a chtěli byste porsche? Bude z Německa nebo Slovenska, takže popluje přes Atlantik.

Výrobci aut si za desítky let zvykli, že oceány a tisíce námořních mil nejsou při doručení nového auta zákazníkovi problém. Jenže až doteď se v obřích nákladních lodích schopných pojmout tisíce aut najednou převážela auta se spalovacími motory.

Letos v únoru se naplno ukázalo, proč jejich nahrazení elektromobily může být v tomto ohledu problém. Po skoro dvoutýdenní snaze o uhašení požáru se v Atlantiku potopila dvousetmetrová automobilová loď Felicity Ace směřující z německého Emdenu do amerického přístavu Davisville.

Všech dvaadvacet členů posádky se sice podařilo zachránit, ale 3828 aut převážně koncernu Volkswagen Group zřejmě už navždy zůstane víc než 400 kilometrů od portugalských břehů a tři tisíce metrů pod vodní hladinou. Pojišťovna Russell Group odhadla, že jen škoda na přepravovaném zboží mohla dosáhnout až 438 milionů dolarů, tedy zhruba 9,5 miliardy korun.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Vliv na takto astronomickou sumu má i skutečnost, že na lodi bylo také pětaosmdesát italských lamborghini. To je ale spíš jen smutná zajímavost. Z pohledu celého neštěstí je zásadnější, že na palubě byly i stovky hybridních a čistě elektrických aut, například od značek Porsche nebo Audi.

Příčina požáru se stále řeší, ale faktem zůstává, že pokud nesměřuje přímo k elektromobilům, jejich přítomnost na palubě snahy o uhašení přinejmenším komplikovala.

Nyní jsme o necelého půl roku dál a sledujeme podobnou událost na lodi Fremantle Highway, která z Nizozemska přes Egypt mířila do Singapuru. Opět skoro čtyři tisíce aut a opět elektromobily. Tentokrát necelých pět stovek, především automobilek BMW a Mercedes-Benz.

Loď se nedaleko břehu podařilo uhasit a odtáhnout do přístavu Eemshaven, ale i tak si požár vyžádal život jednoho člena posádky a několik zraněných. A náklad bude pravděpodobně zničen, tudíž i tady se škody vyšplhají do stovek milionů dolarů.

Požárů na mořské hladině přibývá. Agentura Reuters uvádí zprávu pojišťovny Allianz Global Corporate & Specialty, podle níž bylo v roce 2022 nahlášeno 209 požárů velkých nákladních lodí, což je nejvyšší počet za posledních deset let. Meziroční nárůst je navíc téměř pětinový.

Třináct požárů vypuklo na lodích přepravujících automobily, ale statistika neřeší, kolik z nich se týkalo elektromobilů. Svět rejdařů a pojišťoven, které pak majitelům lodí a automobilkám hradí vzniklé škody, si nicméně uvědomuje, že je potřeba nástup elektromobility v souvislosti s lodní dopravou řešit.

„Starší lodě byly navrženy pro přepravu vozidel se spalovacím motorem a jejich konstrukce ještě zcela nedohnala přechod na elektrická vozidla,“ varuje Simon Hodgkinson, vedoucí oddělení prevence škod z námořní pojišťovny West of England.

Zatímco spalovací motor je na světě už víc než sto třicet let a z hlediska požadavků na hašení požárů je v podstatě známou veličinou, u elektromobilů to tak stále není. A je potřeba to připustit i s ohledem na skutečnost, že elektrická vozidla podléhají menší pravděpodobnosti vzniku požáru než vozy se spalovacími motory.

Jakmile ale k požáru dojde, je těžší je uhasit – jak pro profesionální hasiče, tak pro minimálně školenou a nevelkou posádku nákladní lodi. Tím spíš, že lodě k přepravě aut dnes připomínají obří parkoviště, kde jsou vozidla zaparkovaná po patrech nárazník na nárazník, přičemž nad sebou mají necelé dva metry prostoru.

Zvyk při transkontinentální přepravě spalovacích aut je takový, že palivové nádrže se benzinem nebo naftou obvykle plní přibližně jen do pěti procent její kapacity. To v praxi znamená plus minus tři litry paliva, které stačí pro manipulaci s autem při jeho naložení a vyložení. O relativně malé množství jde i z hlediska hašení případného požáru.

U elektromobilů je ale situace jiná, protože automobilky nabíjí baterie elektromobilů na zhruba tři čtvrtiny kapacity. To se ale ukazuje jako množství energie dělající problémy. Jedním z nebezpečí lithium-iontových baterií je zjednodušeně řečeno tepelný únik: rychlý a nezastavitelný samovolný nárůst teploty, který může vést k požáru, šířícímu se rychle dál.

„Hasicí systémy na obrovských, mnohdy letitých lodích ale nejsou na takové silnější požáry navržené. Lodní společnosti a regulační orgány se tak teď snaží dohnat, co je třeba,“ řekl webu Autonews Douglas Dillon, výkonný ředitel sdružení Tri-State Maritime Safety Association, která se na západním pobřeží USA zabývá bezpečností lodní přepravy.

Nákladní lodě v ideálním případě kropením vodou ochladí baterie elektromobilu a požár uhasí. Problémem je, že v chlazení je potřeba pokračovat, dokud se veškerá energie v baterii nevyčerpá. A tady pak lodě naráží na komplikaci s množství vody využitelným v nákladovém prostoru, aniž by došlo k narušení stability celé lodi.

Lepším řešením hašení je modernější systém vyvinutý pro lodní strojovny. Funguje tak, že vodu žene tryskou ven pod vysokým tlakem, takže vytváří vodní mlhu. S menším množstvím vody se pak dá chladit větší plocha.

Nejlepší je ale samozřejmě zabránit tomu, aby k požáru vůbec došlo, případně zabezpečit, aby se zachytil v rané fázi. „Toho lze dosáhnout instalací termokamer a uzavřeného televizního okruhu. Pokud se vám podaří udržet požár na jednom autě, pravděpodobně ho zvládnete. Pokud mu dovolíte, aby se rozšířil na dvanáct dalších vozů, pravděpodobně to nedokážete,“ vysvětluje Hodgkinson.

„V budoucnu je proto potřeba zvážit vývoj plavidla určeného výhradně pro přepravu elektromobilů. I když spalovací a elektromobilní auta vypadají stejně, je třeba s nimi zacházet jiným způsobem. Jen tak se vyřeší současné problémy,“ dodává.

Na situaci posledních měsíců už začínají reagovat i první rejdaři. Společnost Höegh Autoliners, která v příštím roce plánuje vypustit do provozu nejnovější třídu nákladních lodí Aurora, hlásí mnohem lepší detekci požáru a především vyhrazené prostory speciálně pro elektromobily.

Vedle návrhů na lepší oddělení jak celé skupiny elektromobilů, tak elektrických aut mezi sebou, se hledají i řešení v podobě nových chemikálií k hašení plamenů, specializované protipožární přikrývky pro elektromobily nebo speciální trysky na prorážení baterií požárními hadicemi.

Nová řešení budou v každém případě třeba. Počty elektromobilů porostou s tím, jak bude svět v následujících letech stále rychleji opouštět technologii spalovacích motorů. Svižnost proměny ukazuje, že zatímco loni se globálně prodalo přes deset milionů elektromobilů, letošní odhady počítají s nárůstem o pětatřicet procent na čtrnáct milionů elektrických aut.