Mají v nohou 3480 kilometrů. A dnes míří závodníci na 106. Tour de France do cíle. Kdo si v Paříži dojede pro vítězství v nejslavnějším cyklistickém závodu světa, ještě není úplně jasné. Jisté je ale to, že skleněná čtyřkilová trofej pochází z Česka, z Lasvitu.
Trofej pro vítěze Tour (získávají ji držitelé všech čtyř dresů) se vyrábí v Lasvitu už osmým rokem, stejně jako v minulých ročnících ji navrhl designér Peter Olah ze Škody Auto, která je dlouhodobým partnerem unikátního závodu.
Křišťálová, ručně vyráběná trofej má už tradičně stejný tvar, liší se ale broušením. Letošní způsob brusu, tzv. „spitzstein“, patří k nejnáročnějším a zároveň tradičním brusům. Pravidelné čtverečky možná znáte ze starých skleniček u babiček.
Lasvit jako partner Českého olympijského výboru také dodává trofeje pro české olympioniky.
Na zimní olympiádu v Pchjongčchangu připravila jejich podobu designérka Monika Kořínková. Trofej nazvaná Spirit působí ledově, ostatně stejně jako korejské počasí. Naproti tomu trofej pro letní hry v Riu de Janeiru měla zářivě žlutý odstín a její podobu navrhla česká biatlonistka Gabriela Koukalová.
Trofeje od Lasvitu ale nedostávají jen sportovci. Letos firma z Nového Boru vyrobila sošku také pro britské prestižní hudební ceny BRIT Awards. Jejich autorem je architekt David Adjaye.
28. 7. 20191 min
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.