Kolínská automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic
zastaví od pondělí 22. března na 14 dní výrobu automobilů. Důvodem je
nedostatek polovodičů, které jsou důležité pro výrobu. Situaci zavinily
nepříznivé povětrnostní podmínky v Severní Americe, řekl ČTK mluvčí
firmy Tomáš Paroubek.
Za jakých podmínek budou následující dva týdny
zaměstnanci Toyoty doma, mluvčí na dotaz ČTK neuvedl. Toyota přitom
začátkem března přešla kvůli zvýšení výrobní kapacity na třísměnný
provoz, dosud fungovala na dvě směny.
Nedostatek polovodičů působí komplikace i ve Škodě Auto, omezuje se výroba a zpomalují se dodávky nových vozů. „Situaci zhoršily v únoru i sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Z tohoto důvodu nelze vyloučit další přizpůsobování výroby. V závislosti na nové situaci v oblasti zásobování učiní společnost Škoda Auto vše, aby udržela stávající výrobu a po obnovení dodávek dokompletovala hotové vozy,“ řekla dnes ČTK mluvčí Škodovky Martina Gillichová.
Škoda očekává, že nedostatek čipů bude pokračovat i v následujících měsících. Podle Gillichové se ale problémy netýkají jen automobilek, ale také výrobců spotřební elektroniky, počítačů či telekomunikačních zařízení.
Kolínská automobilka zastavila své výrobní linky také
před rokem, a to před půlnocí 18. března, tehdy kvůli špatnému vývoji
pandemie koronaviru. Odstávku firma následně několikrát prodloužila,
výrobu obnovila až v pondělí 25. května.
Společnost Toyota Motor
Manufacturing Czech Republic vznikla 1. ledna přejmenováním původní
automobilky Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA), společný závod
Citroënu, Peugeotu a Toyoty převzala od začátku roku právě Toyota. Od
roku 2005 vyrábí malé kompaktní vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën
C1 a v jejich výrobě bude pokračovat i nadále. V letošním roce se spustí
také výroba modelu Toyota Yaris.
Firma zaměstnává asi 2500 lidí, 1. dubna 2020 spustila nábor nových zaměstnanců do výroby modelu Yaris, přijmout chce až tisícovku zaměstnanců.
Firma představuje jednoho z
největších exportérů v Česku a zároveň největšího zaměstnavatele na
Kolínsku. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu klesla v loňském
roce výroba aut v kolínské automobilce o 26,4 procenta na 147.865 aut.