Po dvaceti letech, kdy Škoda Auto začala být aktivní na obrovském indickém trhu, nabídne česká automobilka Indům auto určené především pro ně. A dnes konečně se všemi detaily odhalila model městského SUV pojmenovaného Kushaq.

Indický trh s auty, kde kromě domácích automobilek dominují především japonské a korejské, by jednou mohl být stejně tak důležitý, jako je teď ten největší čínský. Minimálně náběh na to má slibný. „Do roku 2026 by mohl být třetím největším na světě,“ uvedl šéf Škody Auto Thomas Schäfer. A jedním z jeho hlavních hráčů by se mohla stát česká Škoda Auto.

Aspoň si to tak představuje její mateřský koncern Volkswagen, který do podpory výroby a prodeje škodovek a volkswagenů na asijském subkontinentu poslal už miliardu eur. Necelá třetina z toho zamířila do výzkumu a vývoje nových SUV a takzvaných liftbacků, což je například Škoda Octavia. A další investice budou bezpochyby následovat.

Škoda Auto počítá s tím, že v roce 2025 bude v Indii prodávat sto tisíc aut ročně, což je devětkrát tolik, než kolik prodala loni. Obě koncernové značky by pak v zemi měly v součtu dosáhnout na tržní podíl ve výši pěti procent.

V roce 2019 byly v Indii, která má více než 1,3 miliardy obyvatel, prodány přibližně tři miliony osobních vozů. Evropané by si z tohoto koláče chtěli ukousnout větší sousto a mají jim k tomu pomoci modely na koncernové podvozkové platformě vyvinuté speciálně pro místní trh. A prvním z nich je nové SUV Kushaq.

Až dosud v Indii jezdily škodovky, které vznikly původně především pro Evropu. Maximálně se lišily v některých technických úpravách, díky kterým lépe zvládaly odlišné indické podmínky. Technické oddělení se muselo poprat s jinou kvalitou pohonných hmot, přenastavit podvozky kvůli nekvalitním cestám mimo velká města či se zabývat zvýšenými nároky na klimatizaci. 

To se teď mění. Škodovka má auto, které by se v Indii mělo po všech stránkách cítit jako doma. A Kushaq s kompletně indickým rodným listem nezůstane osamocený. V brzké době k němu s logem české značky přibude ještě liftback a vedle toho budou stát i dva nové, na stejném základu postavené modely s logem Volkswagenu. Stále se však v Indii budou prodávat i auta, která automobilky nabízejí i zákazníkům v Evropě.

Technický vývoj Kushaqu se ostatně ani neodehrál v Česku, ale téměř kompletně v Indii, konkrétně v Technologickém centru ve městě Púna, které funguje od roku 2019. Škodovka tam zaměstnává dvě stovky odborníků s tím, že cílový stav je ještě o padesát inženýrů vyšší.

95 %

dílů na novou škodovku se vyrábí přímo v Indii.

Stejně jako vývoj má Škoda Auto lokálně vyřešenou i výrobu. V Půně, což je třímilionové město ležící 140 kilometrů od západního pobřeží Indie, se bude Kushaq montovat na nové lince. A to většinou z dílů od lokálních dodavatelů. Jen pět procent na autě použitých součástek se bude do Indie dovážet.

Pokud platí, že se Škoda Auto snažila maximálně vyjít vstříc zájmu indických zákazníků, podle nabídky Indové touží po benzinových motorech TSI s výkonem 115 a 150 koní. Doba hybridů a elektromobilů tak aspoň z pohledu Škody Auto do Indie ještě naplno nedorazila. 

I v Indii se mladoboleslavská automobilka snaží nabízet něco v duchu svého hesla „Simply clever“. Z výbavy Kushaqu by to měla splňovat například protiskluzová podložka v držáku nápojů na středové konzoli, díky které lze láhev otevřít jednou rukou. Dále pak prostor na palubní desce, kam si Indové s oblibou pokládají amulet, nebo kapsy pro mobil na zadní straně opěradel předních sedadel.

A jak vlastně vznikl název Kushaq? Ten pochází z několik tisíciletí starého indického jazyka sanskrt. V této ještě dnes užívané „řeči bohů“ označuje „Kushak“ krále nebo vládce. Automobilka pak jeho podobu upravila do výsledné verze, která navazuje na další SUV s logem okřídleného šípu pojmenované Kodiaq, Karoq a Kamiq.