Globální trh online cestovního ruchu dosáhne do roku 2030 hodnoty 2429,32 miliardy dolarů. Expanzi nahrává i všudypřítomný vliv sociálních médií.

Trh online cestovního ruchu je jedním z nejrychleji rostoucích. Podle analýzy poradenské společnosti SkyQuest poroste každoročně až do roku 2031 tempem 11,9 procenta. Mezi hlavní faktory přispívající k enormnímu růstu patří měnící se spotřebitelské návyky, rozšiřující se vliv sociálních médií, rostoucí disponibilní příjem a celosvětový trend dobrodružného cestování.

Hlavní hybnou silou globálního trhu online cestovních agentur a kanceláří jsou Spojené státy, hned za nimi se drží Evropa. Zatímco v Severní Americe je trendem zážitkové a dobrodružné cestování, Evropa klade důraz na kulturu a takzvané pomalé cestování.

Online cestovní platformy v USA pozorují rostoucí poptávku po outdoorových aktivitách, návštěvách národních parků a výletech. Klíčovým tématem je udržitelnost, protože cestovatelé čím dál více hledají ubytování šetrné k životnímu prostředí a odpovědné turistické přístupy.

Evropské online cestovní platformy zaznamenávají rostoucí zájem o prohlídky historických měst, gastronomické zážitky a také udržitelný cestovní ruch. Cestovatelé často upřednostňují objevování neznámých destinací, což přispívá k růstu specializovaných a místních zážitků.

Mezi největší globální hráče patří americké společnosti Booking.com a Expedia.com, třetí a čtvrté místo ve světovém žebříčku zaujímají čínské společnosti Ctrip.com a Trip.com. Mezi největší evropské hráče se řadí španělská společnost eDreams ODIGEO, pod kterou spadají portály Go Voyages, Opodo, eDreams, nebo německé Trivago. 

Také českému trhu cestovního ruchu se daří. Podle Radima Dohnala z Capitalinked ale prochází strukturální změnou. 

„Nadále roste podíl všeho online, ale také cestování bez cestovních kanceláří. Lidé si sami najdou dopravu a ubytování se stravou. Na druhou stranu služby cestovních kanceláří či agentur využívají silně starší lidé, což jsou v západní Evropě nadále spotřebitelé s velkou kupní silou a slabou vyjednávací pozicí,“ komentuje trh.

V potaz je třeba brát i negativní faktory, jako je špatná geopolitická situace a její hrozící další zhoršení. Podle Dohnala se zároveň zvyšuje zájem o vyšší standardy ubytování a tam ceny rostou rychleji než v nižších segmentech.

„Fenoménem je také výrazně nižší objem turistů z Číny, Tchaj-wanu a Japonska. Covid je zabrzdil, vrátili se ve velmi malé míře a na původní objemy to zatím vůbec nevypadá,“ upozorňuje Dohnal.

Mezi největší cestovní kanceláře patří v České republice například Čedok, Blue Style nebo skupina DER Touristik. Z cestovních agentur je na trhu jednoznačně největší společnost Invia, která funguje online i skrze kamenné prodejny.

Invii vlastní čínská státní skupina CITIC a investiční skupina Jakuba Havrlanta Rockaway, které se rozhodly využít boom v cestovním ruchu a Invii prodat. Invia, která má kanceláře na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Německu, podle svých údajů ročně obslouží zhruba dva miliony zákazníků.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

„V každé zemi existuje podobná internetová agentura, i když je pravda, že rozsah zájezdů, který nabízí Invia, není tak častý. Každopádně stejně jako v jiných oborech i tady dochází čas od času ke změně majitelů či k fúzím,“ komentuje prodej Invie místopředseda Asociace cestovních kanceláří pro vnější vztahy Jan Papež.

Podle něj teď trh internetových prodejců zájezdů ovlivňuje tlak na snížení provizí. Řada velkých operátorů od agentur odchází a snaží se o přímý prodej, stejně tak se chovají hotely a letecké společnosti. „Trend se brzy otočí a vše se vrátí do systému výrobce a prodejce,“ míní Papež.

„Pokud někdo prokáže svou životaschopnost a rentabilitu nebo významný podíl na trhu, bude vždy zajímavou nevěstou,“ dodává k prodeji Invie.