V malé výrobně o šesti zaměstnancích se na předměstí Kyjova na Hodonínsku zpracovává zelenina, maso, koření, bylinky a sůl, které se pak mění na bujón. Tedy ještě lépe řečeno na Bujónku s velkým B, protože právě tak se firma jmenuje. A taky bujón s čistým svědomím, dalo by se říct.

Stojí za ním tři sestry, Kateřina Gazdačko, Lenka Vlasáková a Anna Pojezná, které spolu chtěly po ukončení mateřské začít dělat něco smysluplného. Na společných setkáních u kafe s dětmi, kterých mají dohromady sedm, se zrodil nápad oprášit babiččin recept, který je v jejich rodině tradicí. Ten spočíval v nahrubo nastrouhané kořenové zelenině, kterou jejich babička na zimu nakládala do soli a zavařovala.

Sestry se rozhodly tento recept renovovat přidáváním dalších druhů zeleniny, koření a bylinek, přičemž jako konzervant zůstala, jak původní recept kázal, pouze sůl. Celou směs pak rozmixovaly na pastu, a tak se jim pod rukama zrodil zcela zdravý a čistý bujón a také velký pomocník v kuchyni.

Celý podnikatelský plán začal tak, jak to u malých podniků bývá. Po velkém ohlasu od přátel začalo být jasné, že si nově vzniklá pasta zaslouží větší péči, a ve starém manuálním konvektomatu, který dostaly od rodičů, začaly zeleninu zpracovávat ve větším.

„Vymyslely jsme název Bujónka, pod kterým jsme ho začaly nabízet na našem, pro ten účel vzniklém, e-shopu, a chtěly jsme se posunout i do retailu,“ vzpomíná na čtyři roky staré začátky Kateřina Gazdačko.

Jako mladá firma bez historie a ještě s produktem, který s sebou nese nevalnou pověst spojenou s glutamáty a chemií, neměla zdravá Bujónka cestu na pulty obchodů snadnou. Tenhle úkol si vzala na starost Lenka, která rok objížděla celou Českou republiku a Slovensko, aby produkt představila jednotlivým farmářských obchodům a prodejcům. Nakonec jim tahle mravenčí práce vynesla 400 stálých odběratelů a stoprocentní zvýšení poptávky, se kterou loni přesáhly obrat šest milionů.

Nejmladší sestra Anna se po rozjetí firmy vydala na cestu pečovatelky v sociálních službách, a ve firmě tak zůstaly Kateřina s Lenkou, které si rozdělily práci na svém produktu rovným dílem. „Já se zabývám marketingem, účetnictvím, e-shopem a logistikou. Lenka se zase stará o zaměstnance, dodavatele, výrobu a suroviny a o celou legislativu a komunikaci s úřady, neboť jsme pod neustálou veterinární kontrolou.“

Rok po startu začaly spolupracovat i s velkoobchody, jako je například My food, díky kterému se dostaly nejen do sítí Sklizeno, ale i na Rohlík, kam dnes míří Bujónka v množství po paletách, a boom zažívá i jejich e-shop. Rozšířit svou značku o další produkty ale neplánují, jeden pořádný výrobek těmhle sestrám, které se nikdy nepohádaly a vzájemně se doplňují jako jin a jang, stačí.

„Lenka je klidná, já zase rychlá, naučily jsme se nebrat si kritiku osobně, ale věcně a to nás posouvá v osobnostním i firemním růstu, chceme totiž, aby se Bujónka stala synonymem pro dochucovadlo.“ Společně tak budují svou rodinnou značku, která nabízí už 10 druhů produktu a ročně se jich prodá 80 tisíc balení, přičemž nejžádanější je hovězí, kuřecí a zeleninový bujón.

Vydání Forbesu Král Rohlík I.

Zvýšená poptávka pak přirozeně vyústila v potřebu přejít z čistě manuální výroby do té více automatizované, která by jim usnadnila práci a urychlila výrobu. Jejich první prostor v centru města nebyl dostatečně přizpůsobený narůstající poptávce, a tak se v září firma přestěhovala do nové výrobny s modernějšími technologiemi, do které investovaly z vlastních a z předchozích let našetřených peněz dva a půl milionu korun.

„Jely jsme na dřeň, všechno jsme dělaly ručně a tahat denně stovky zavařovacích sklenic z auta do výrobny už nešlo. Chtěly jsme ale růst postupně, připadá nám to tak správně, takže jsme čekaly, až budeme mít našetřeno, abychom si novou výrobnu mohly hradit ze svého. Na úvěr tak máme jen jeden stroj.“

Bujónka tak pravděpodobně nabere na obrátkách, v čemž jí pomáhá i původ ingrediencí, které přichází od lokálních farmářů a dodavatelů. Především použité maso z rodinných a bio farem hraje v moderním životním stylu zásadní roli, stejně jako znovupoužitelný skleněný obal, který nabízí ve velikostech 220 a 330 gramů, včetně 900gramového gastro balení. Tenhle zdravý bujón, který budete používat nejen s čistým svědomím, ale i s radostí, navíc vydrží po otevření i měsíc v lednici.

A když už mluvíme o radosti, tak tu Kateřina s Lenkou mají obrovskou. „Hrozně nás těší děkovné maily od zákazníků, víme tak, že má naše práce smysl. Škoda jen, že se toho nedožila babička, byla by šťastná, že její základ do omáček a polévek má takový úspěch.“