Předvést svůj produkt nenásilně a při jediné příležitosti tak, aby jej pak lidé nadšeně sdíleli, je snem většiny startupistů. Brněnské trojici ve složení Filip Koubek, Jan Sekerka a Radek Pšurný, která si říká MotionLab, se přesně takový kousek povedl.

Tisíce účastníků letošního Marketing Festivalu před akcí obdržely video, v němž byla zakomponovaná visačka s jejich vlastním jménem. Takovou míru personalizace v rámci videa zatím v Česku nikdo nepředvedl, takže nastalo hromadné sdílení, zejména na LinkedInu.

„Nic lepšího nás potkat nemohlo. Marketing Festival znovu zvedl laťku a my získali skvělou referenci,“ pochvaluje si Filip Koubek, který se v projektu stará o marketing a rozvoj byznysu.

Jan Sekerka přebírá cenu pro nejlepší startup regionu V4 od Billa Reicherta, investora z fondu Garage Ventures.

Nedlouho poté byl MotionLab oceněn jako nejlepší startup regionu V4 v rámci Startup World Cup & Summit. „Největší radost máme z potvrzení, že jdeme správnou cestou. A samozřejmě nás těší nové poptávky,“ říká Koubek a dodává, že platící klienty už mají z řad českých bank či operátorů.

Kořeny MotionLabu sahají až do sdíleného studentského bytu v Brně, kde se Pšurný s Koubkem v roce 2014 potkali nad tématem animovaných videí.

Jednoho dne si zkrátka řekli, že v Americe nabírá na popularitě takzvaný motion design a že by ho mohli zkusit dělat v Česku. „Já rozuměl animacím, spolubydlící byl designér a Filip je dobrý na byznys. Udělali jsme si webovky s nějakou základní nabídkou a téměř okamžitě nám začaly chodit poptávky,“ vzpomíná Pšurný.

Nikdo nemá rád reklamu. Spoty nejsou o vás. Videoreklama je generická věc, která mluví úplně stejně k dalším milionům lidí.

Protože se pořád někdo ozýval, zastřešili mladíci svou činnost studiem s názvem MotionHouse a v roce 2015 si založili s. r. o. Dosud vytvořili animovaná videa pro firmy jako Rockaway, Avast, Kiwi či Aukro.

Zhruba v půlce loňského roku začali Koubek s Pšurným přemýšlet nad tím, jak do své práce dostat větší prvek personalizace, která se videu zatím kvůli technologické náročnosti vyhýbala.

Ani oni si po technické stránce nevěděli rady – až do chvíle, kdy Koubek náhodou narazil na bývalého spolužáka z vysoké školy Jana Sekerku, jemuž o svém nápadu řekl.

„Nikdo nemá rád reklamu. Není to proto, že by spoty byly natočené špatně, ale nejsou o vás. Videoreklama je generická věc, která mluví úplně stejně k dalším milionům lidí. Když mi Filip s Radkem pověděli o svém záměru, hned jsem věděl, že to můžeme společně změnit,“ rekapituluje Sekerka, který kvůli MotionLabu opustil svou pozici v Microsoftu, kde měl na starosti velké vývojářské firmy, a pro Koubka s Pšurným představoval tolik důležitý technologický dílek skládanky.

Zhruba v půlce loňského roku tak ve třech založili MotionLab a už po pár měsících existence pracovali na zmiňované kampani pro Marketing Festival. Senzace byla na světě.

U pozvánek na konferenci nicméně nekončí. Využití se kromě bank, pojišťoven či telefonních operátorů nabízí především v e-commerce. Například upselling, kdy vám internetové obchody s módou doporučují, abyste si „doplnili outfit“ a koupili i zbytek věcí, které má daný model či modelka na sobě, se dá uchopit zábavnější formou – přimět lidi k další útratě pomocí videa na míru.

Brněnský startup funguje naplno teprve pár měsíců, a tak se zatím o klienty stará sám. Vizí trojice zakladatelů je však cloudová platforma, kterou budou využívat digitální agentury a videoprodukce po celém světě jako další nástroj. Podobně jako software na rozesílání e-mailů.

„Pokud nás dnes klient požádá o půl milionu videí do zítra, jsme schopni je dodat. Ověřili jsme si, že je naše platforma škálovatelná, většina dat se do videí nalévá bez lidského zásahu. Jsou to údaje, které banky, operátoři či e-shopy už mají, jen s nimi v rámci videa nepracovali,“ vysvětluje Sekerka.

Podle Pšurného je přes veškerou automatizaci cílem udržet komunikaci co nejvíc lidskou. Když se tedy například pracuje s personalizovaným zvukem, namlouvá křestní jména reálný člověk ve studiu. „Máme ověřeno, že pokud v Česku namluvíme 150 jmen, pokryjeme asi 90 procent trhu,“ vypočítává tvůrce. (Autor tohoto článku ale asi hlasovou personalizovanou pozvánku nedostane.)

Vydání Forbesu Zázrak

Díky CzechInvestu už startup také absolvoval tříměsíční akcelerační program v New Yorku a v půlce května pojede díky svému vítězství na SWCS na finále do Silicon Valley. Pro úspěch na americkém trhu bude důležité, aby trojice našla podobného partnera, jakým byl v Česku Jindřich Fáborský z Marketing Festivalu.

„Pořadatelé několika podobných konferencí už s námi jednají a vypadá to nadějně. Pokud dopadne byť jedna z nich, věřím, že nás to vykopne exponenciálně vzhůru,“ zamýšlí se Koubek.

Ve Státech je nicméně hned několik platforem, které personalizovaná videa nabízejí, takže ambiciózní trojku z Česka čeká ještě spousta výzev.