Letecký průmysl stojí na vrcholu strojírenské výroby. Když umíte vyrobit letadlo od A do Z a rozproudit jeho srdce (čili v tomto případě motor), umíte vyrobit už cokoli. Nedaleko od Brna tento vrchol zosobňuje společnost PBS Velká Bíteš, dcera mateřské PBS Group.

Třípísmenná zkratka reprezentuje První brněnskou strojírnu, založenou ve Velké Bíteši v roce 1950 – v současnosti jediného ryze českého výrobce leteckých motorů v Česku, neboť všichni ostatní už jsou zahraničními akvizicemi.

Pod vedením ředitele Milana Macholána, který je ve své pozici už dvě dekády, PBS kontinuálně roste. Loňský obrat firmy se vyšplhal na zhruba 1,5 miliardy korun, navzdory zastavení veškerých aktivit v Rusku v souvislosti s vojenskou invazí na Ukrajinu.

Se situací se společnost vypořádala i díky pokračující diverzifikaci trhů: své sesterské společnosti už založila ve Spojených státech i v Indii a mezi její klíčová obchodní teritoria patří Evropa, Blízký východ a jihovýchodní Asie.

Bítešská „pébéeska“ je dnes ve strojírenském světě vyhlášeným esem v oboru techniky založené na vysokootáčkových turbínách, ať už jde o turbínové letecké motory, nebo pomocné energetické jednotky (APU).

„Ty vyrábíme již půl století a naše firma dnes patří k pouhým čtyřem výrobcům APU na světě, kteří jsou držiteli certifikací Evropské agentury pro bezpečnost letectví pro vývoj, výrobu a servis těchto zařízení,“ tvrdí ředitel společnosti, která má nyní zhruba 600 zaměstnanců a další nabírá.

PBS se tímto nachází ve velmi exkluzivním klubu, protože zbylými třemi společnostmi, které zmíněnou certifikaci drží, jsou globální špičky: americký Honeywell, francouzský Safran a kanadsko-americký Pratt & Whitney.

Proudové motory Velké Bíteše platí ve své kategorii za jedny z nejlepších na světě především pro poměr mezi jejich hmotností a vyvíjeným tahem. Produkci leteckých systémů pak doplňují klimatizační systémy pro vrtulníky, cvičná letadla i business jety.

Zmíněné pomocné energetické jednotky pomáhají nastartovat motory až desetitunových vrtulníků. Právě v tomto segmentu letos PBS dosáhla výrazného milníku: na evropském kontinentě vyhrála zakázku na vývoj a dodávky pro nový projekt středně těžkého (čili dvanáctitunového) vrtulníku, pro nějž bude dodávat také klimatizační systém.

Blíže nespecifikovanou zakázku označují insideři za „big deal“ a další významný zářez letos firmu čeká na poli vývoje motorů, kde letos na trh uvede nový motor PBS TJ200. Své novinky firma sdělí světu na největším leteckém veletrhu Paris Airshow.

Už v roce 1986 umožnily PBS Velká Bíteš zkušenosti s vysokootáčkovými turbínami vstoupit do výroby kryogenických komponentů, sloužících především ke zkapalňování helia a dalších technických plynů.

V kryogenice má dnes rozjetý výzkum a vývoj současně s výrobou jen několik společností na světě a PBS už má v praktickém nasazení svých výrobků referenci více než solidní: využití ve výzkumném komplexu částicové fyziky ve švýcarském CERN.

„Zatímco motor v autě točí nějakých tři tisíce otáček za minutu, náš proudový motor pro letadlo dosahuje už padesáti, pětapadesáti tisíc otáček za minutu. Ale turbíny v našich kryogenních zařízeních točí více než 200 tisíc otáček za minutu,“ vypočítává Macholán.

Vyrobit se spolehlivou přesností něco, co se umí točit takhle rychle a neobrátit se přitom naruby jako stará ponožka, umí skutečně jen několik firem na této planetě. Letos navíc „pébéeska“ uvede na trh nejvýkonnější kryogenní turboexpandér, kterým má namířeno do rychle se rozvíjejícího vodíkového energetického průmyslu.

Jedna z klíčových výhod firmy spočívá v tom, že má takříkajíc všechno pod jednou střechou – respektive pod několika střechami svých propojených výrobních hal. Všechno tu probíhá na jednom místě: od prvotních složitých výpočtů přes návrhy, konstrukci prototypů, výrobu komponent sériových produktů včetně přesných odlitků vlastní slévárny až po důkladné otestování finálních výrobků na „stendech“ vlastního zkušebního oddělení.

To disponuje celkem šestnácti plnohodnotnými testovacími boxy. Každý produkt se musí otestovat minimálně dvakrát: jednou po montáži, načež se rozebere, zkontroluje, znovu smontuje a následuje přejímací test.

„Všechno tu zapadá do sebe a nekončí to u výroby,“ přibližuje Macholán. „Devadesát procent každého produktu děláme in-house, od návrhu a testování po obchod a následnou servisní službu,“ dodává v narážce na významnou část byznysu, takzvaný aftermarket. Letecké systémy, které v PBS Velká Bíteš vznikly, zde procházejí i generálními opravami, případně některými servisními úkony.

Krom toho nadále pokračuje úspěšná spolupráce se společností AERO Vodochody AEROSPACE, v současnosti na letounu nové generace L-39NG, pro nějž dodávají z Velké Bíteše zhruba tři desítky komponent a leteckých přístrojů.

„Za L-39NG jsme vážně rádi, představuje zachování kontinuity naší spolupráce na L-39 a L-159 od Aera, na kterých jsme jako firma po dlouhé roky opravdu vyrostli,“ pochvaluje si Milan Macholán.

„Nejvýraznější změnou pro nás bylo, že motor v dřívějším letounu byl startovaný vzduchem, zatímco nový motor se startuje elektricky. Navíc je nový letoun celkově technologicky posunut o generaci dál,“ shrnuje změny, které přišly oproti původní „devětatřicítce“, patřící k nejpoužívanějším cvičným vojenským letounům na světě

Letecký průmysl je specifický svým dlohodobějším výhledem než třeba v případě automotive – a proto se covidová pandemie výroby v PBS nijak zásadně nedotkla. Co se řešit muselo, byly výpadky v dodavatelských řetězcích, ale ve Velké Bíteši z nich dokázali těžit.

„Problémy se objevily se zahraničními dodavateli, ať už z Evropy, nebo z Ameriky,“ konstatuje ředitel společnosti, dodávající produkty do čtyřicítky zemí celého světa. „U několika případů jsme museli přejít na českého dodavatele – a ten nám zůstal doposud,“ dodává.

Nešlo samozřejmě o jednoduchou operaci. Nového dodavatele nemůžete jen vyzkoušet, ale musíte ho začlenit do celého systému, nehledě na potřebu projít audity, vyžadovanými leteckou výrobou. „Takto jsme objevili například firmu Brisk Tábor, která nám nahradila amerického dodavatele zapalovacích svíček,“ popisuje Macholán.

K primárním tuzemským dodavatelům PBS přitom dlouhodobě patří brněnský UNIS, MESIT v Uherském Hradišti či Jihostroj z Velešína.

V nejbližší budoucnosti čeká velkobítešskou firmu zásadní zakázka pro indické letectvo. V jejím rámci provede generální opravy pomocných energetických jednotek vrtulníků ve službách indického letectva, stejně jako dodávky svých doposud nejvýkonnějších proudových motorů TJ150 pro bezpilotní prostředky.

Cílem je posílit pozici v zemi s obrovským obchodním potenciálem, v níž už navíc mateřská PBS Group založila společnost PBS INDIA. Další důležitou geografickou oblastí jsou Spojené státy, kde dala celá skupina vzniknout sesterské společnosti PBS Aerospace se sídlem v Atlantě. Letos již směřuje do USA zakázka na stovku leteckých motorů; a příští rok už by to měly být stovky.

V rámci společných projektů s evropskými firmami pak zaujmou luxusní lehké vrtulníky Zefhir od italské společnosti Curti Aerospace. O těch lze mluvit jako o „létajících Ferrari“ – nechybějí v nich kožené sedačky ani záchranný padákový systém. Nemají pístový motor, obvyklý v této hmotnostní kategorii, ale výkonnou turbohřídelovou pohonnou jednotku TS100 vyrobenou ve Velké Bíteši.

V oblasti defence už je pak v plném proudu projekt s italskou firmou Leonardo, jednou z největších leteckých firem v Evropě, která si vybrala motor PBS TJ150 pro novou generaci svého celosvětově úspěšného cvičného terče Mirach 100/5.

„Bezpilotní prostředky jsou téma posledních let a budeme se na vývoj motorů pro ně dále soustředit,“ říká Milan Macholán k podobě věcí příštích.

Že konkurenci nedá česká firma nic zadarmo a své byznysové turbíny má roztočené na všech frontách, svědčí i skutečnost, že turbohřídelový motor PBS TS100 pohání kupříkladu požární dron švédské společnosti ACC. Firma stejně tak dodává i motory pro významného dodavatele cvičných terčů pro Spojené arabské Emiráty.

„Máme výhodu, že jsme v nich vycítili budoucnost již před dvaceti lety a začali pro ně vyvíjet motory už tenkrát. Byla to dobrá sázka a situace na trhu ukazuje, že budeme mít v těchto zakázkách v následujících letech oproti konkurenci jistý náskok,“ uzavírá.