Turecko na základě nového zákona o dohledu nad sociálními sítěmi vydalo zákaz zveřejňování reklamy na sítích Twitter, Pinterest a Periscope. Podle telekomunikačního úřadu BTK provozovatelé sítí nesplnili pravidlo, podle něhož musejí mít tyto platformy nově místní zastoupení v Turecku. Facebook či YouTube se nařízení podřídily.
Turecko loni přijalo zákon, který mimo jiné nařizuje, aby velké zahraniční sociální platformy s více než jedním milionem denních uživatelů měly v zemi místní zastoupení. Pokud tak neučiní, mohou soudy postupně zredukovat jejich internetové působení v zemi až o 90 procent.
Kritikové tvrdí, že Ankara díky novému zákonu získala možnost lépe kontrolovat sociální sítě a bude mít vliv i na zveřejňování obsahu. Podle nich toho může zneužít k potírání opozice.
Facebook se rozhodl zástupce v Turecku jmenovat v pondělí, těsně předtím, než rozhodnutí o zákazu reklamy vyšlo v úředním věstníku. Zároveň ale uvedl, že zastoupení zruší v případě, kdy by čelil ze strany vlády tlaku ohledně zveřejňovaného obsahu. YouTube tento krok učinil už minulý měsíc. Twitter, jeho streamovací platforma Periscope ani aplikace pro sdílení obrázků Pinterest zatím krok Turecka nekomentovaly.
„Jsme rozhodnutí udělat vše pro ochranu dat, soukromí a práv našich občanů. Nikdy nedovolíme, aby v Turecku zvítězil digitální fašismus a neúcta k pravidlům,“ napsal na Twitteru Ömer Fatih Sayan, náměstek ministerstva dopravy, které má telekomunikace v gesci.