Letní měsíce v cestovním ruchu dávají alespoň na čas zapomenout na pandemii i nadcházející energeticky krušný podzim. Hotely hlásí za červenec plnou obsazenost a tím pádem zatím úspěšné léto. Do hlavního města se navíc podle statistik vracejí i zahraniční turisté, i když jejich počty čísel před pandemií zatím nedosahují.

Optimismus však přibržďují vysoké náklady srážející zisky dolů. „Máme za sebou super silný červenec, hotely byly natřískané v podstatě až po strop, takže to pro ně bylo skvělé,“ shrnuje první prázdninový měsíc Jan Davídek, spolumajitel vyhledávače ubytování Explorio.cz. A jeho slova potvrzuje Lukáš Pytloun, majitel sítě Pytloun Hotels.

„Oba naše hotely v centru Prahy máme bezmála vyprodané, a co se týče cen za pokoj, jsme téměř zpět na cenách před covidem,“ konstatuje.

Pozitivní trend pro podnikatele a podnikatelky v cestovním ruchu ukazují i aktuální čísla Českého statistického úřadu. Také podle nich se do Česka i po Česku už cestuje téměř jako před pandemií.

„Zatímco letos za duben, květen a červen dohromady se jednalo o zhruba pět milionů příjezdů do hromadných ubytovacích zařízení, v roce 2019 to bylo asi 5,8 milionu. Ve srovnání s druhým kvartálem 2021 jsou aktuální čísla 3,3krát vyšší a oproti roku 2020 došlo dokonce k 4,9násobnému nárůstu,“ vypočítává ředitel CzechTourism Jan Herget.

Nad očekávání vysoké počty uvádí na svých stránkách také pražské letiště, které k začátku července dosáhlo stejné hodnoty jako za celý loňský rok: 4 389 350 cestujících. Původní letošní předpoklad 8,6 milionu pasažérů tak upravilo na deset milionů. To je sice stále méně než před covidem, ale jde o známku pozitivního vývoje.

Hotely nás oslovují, abychom ještě propagovali volné termíny na konec prázdnin.

Vzhledem k tomu, že se nejvíc turistů, konkrétně sedmdesát procent, ubytovalo ve druhém čtvrtletí v hotelech, zaznamenali hoteliéři o téměř 2,7 milionu příjezdů víc než ve druhém čtvrtletí loňského roku. A ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 je číslo téměř o tři miliony vyšší.

V srpnu je nicméně na obsazenosti českých hotelů vidět mírné ochlazení. „Lidé méně bookují a hotely nás oslovují, abychom ještě propagovali volné termíny na konec prázdnin. Velká část lidí si na srpen naplánovala dovolenou v zahraničí – potom, co se cestování po dvou letech otevřelo, toho chce většina využít. Proto ty domácí kapacity nejsou v srpnu tak zaplněné,“ domnívá se Jan Davídek.

A zmiňuje ještě jeden trend: lidé neplánují dovolenou dlouho dopředu a spoléhají spíše na last minute rezervace. „Kvůli energetické krizi a možná i obavám, jak to na podzim zase bude s covidem, je méně rezervací na další měsíce,“ doplňuje.

Oproti předcovidovému období zatím zůstává proměněná i skladba zahraničních turistů, kteří míří především do Prahy. Těm nyní dominují Němci.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

„Určitě se zatím nevrátili turisté z Asie, ze zjevných důvodů tu samozřejmě nejsou Rusové. A je tu obecně víc Evropanů, vedle Němců například Italové, Francouzi, Španělé. Američané už začali více cestovat, ale zdaleka to není jako dříve,“ říká Jan Adámek, předseda Sdružení Nového Města pražského, které zastupuje firmy, obchody, hotely nebo restaurace v centru metropole.

Spolu s vysokou obsazeností hotelům letos rostou i tržby, které také míří k předpandemickým hodnotám. Podle údajů analytické firmy STR byla letos v červnu v pražských hotelích hodnota parametru RevPAR, tedy tržby za dostupný pokoj, pětinásobně vyšší oproti loňsku. Letos dosáhla na 73,5 eura.

682 %

nárůst tržeb za dostupný pokoj oproti loňskému prvnímu pololetí

„Nárůst tržeb je obrovský, nejvyšší v celé Evropě,“ komentuje číslo David Nath, vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Částečně je to však dáno tím, že v minulém roce patřila výkonnost pražských hotelů v evropském srovnání naopak k nejhorším. „Pouhý rok po zrušení protipandemických opatření přesáhla průměrná dosažená cena za pokoj hodnotu z doby před krizí, a můžeme tak věřit, že pražský hotelový trh je na nejlepší cestě k brzkému zotavení,“ hodnotí Nath.

Jak už ale padlo, nárůst tržeb ještě neznamená vyšší zisky. Kvůli válce na Ukrajině, vysokým cenám energií a inflaci se výrazně zvedly náklady a ekonomická situace hotelů tak zatím není ideální.

„Obratově jsou hotely, které se na sezonu dobře připravily, na devadesáti procentech roku 2019, ale jen na šedesáti procentech zisku. Zaměstnanci jsou dražší, energie jsou dražší, ale průměrná cena tolik nevzrostla. Takže zisk kulhá,“ hodnotí situaci v hlavním městě Jan Adámek.

A podobné je to i mimo Prahu. „Cenově jsme v regionech a na horách na úrovni minulého roku, popřípadě o něco níž. K výraznějšímu zdražení pokojů zatím nepřikročili,“ uzavírá Lukáš Pytloun.