Segment létajících aut, malých strojů s vertikálním vzletem pro městskou dopravu, prochází těžkými turbulencemi. Firmy padají do insolvencí a hledají další investice k pokračování. Některé už dokonce obdržely potřebné regulační licence, skutečně funkční byznysmodel ale zatím visí ve vzduchu.
Auta poletující mezi stovky metrů vysokými mrakodrapy jsou klasickou vizí žánru science fiction už od románu Julese Verna Pán světa z roku 1904. A možná že sám francouzský spisovatel by se divil, že v roce 2025 pro osobní přepravu na krátké vzdálenosti stále nelétáme. Jenže taková je realita. Technologie a byznysová výnosnost za sny vědeckofantastických autorů stále pokulhávají.
Posledním příkladem je i německý Volocopter, který vznikl vizionářsky už v roce 2011. Koncem loňského roku podala firma oficiálně žádost o zahájení insolvenčního řízení a nyní hledá investory, kteří by byli ochotni do ambiciózního projektu vložit prostředky a zachránit jej tak od zániku.
„V technologickém vývoji, letových zkouškách a certifikaci jsme před svými kolegy v oboru. To z nás dělá atraktivní společnost pro investici, zatímco uskutečňujeme interní restrukturalizaci,“ tvrdí CEO společnosti Dirk Hoke.
Volocopter vyvíjí typ stroje označovaný jako eVTOL, tedy bateriemi poháněné létací stroje, které mohou vzlétnout vertikálně jako vrtulník, bez nutnosti rozjezdu, což je v prostředí městské dopravy klíčový technologický parametr.
Fungující prototyp s názvem VoloCity německá firma už má, první komerční využití měl najít při loňské olympiádě v Paříži. Z těchto plánu ale, stejně jako oficiální vstup na trh v roce 2025, rychle sešlo.
Vize okřídleného taxi zatím ale z oblohy budoucnosti definitivně nemizí, pro Volocopter jsou investičním kola hlavním způsobem financování svého provozu. Jen za posledních pět let firma spolykala přes 650 milionů dolarů od investorů, mezi kterými byl třeba americký BlackRock, korejský WP Investment či britský Daimler.
Celý segment eVTOL se vůbec pohupuje na mráčku nejistoty, ze kterého už několik firem spadlo dolů. V říjnu do insolvence spadla další německá firma Lilium. Ta první funkční model svého Lilium Jetu ozkoušela už v roce 2017 a podle plánů ho měla uvést na trh za dva roky.
Ne že by o stroj od Lilium nebyl zájem. Stovku jich nakoupila Saúdská Arábie, čtyři koupila britská Volare Aviation a o prodeji prvního eVTOL stroje na území USA se minulý rok spekulovalo v Texasu.
Problém Lilium se ale ukázal v dlouhodobém financování, které nebylo dostatečně pevné, aby firma získala klíčovou půjčku od spolkového státu Bavorsko v objemu 50 milionů eur. Celkem v Lilium na vývoji „propálili“ přes miliardu dolarů.
V listopadu skončily plány na vlastní létající taxi také u automobilky Rolls-Royce, jejíž bývalé vedení do projektu vkládalo nemalé naděje. Zajistilo si navíc financování i od britské vlády. Jenže nové vedení nadšení svých předchůdců nesdílelo a mělo vážné obavy, že vytyčené lhůty pro uvedení na trh jsou zcela nerealistické.
Nejdříve tak přišly na stůl plány celou divizi Pokročilé vzdušné mobility prodat, ale po té, co se kupec nenašel, rozhodli se ji v Rolls-Royce prostě zavřít.
Selhal i plán slovenského startupu AeroMobil. Firma ale po letech vývoje, navzdory milionovým investicím i státní podpoře, skončila v konkurzu kvůli nedostatku kapitálu a slabému zájmu trhu.
Zakladatel Štefan Klein však pokračuje s novým projektem AirCar, který plánuje uvést na trh v Číně a USA. Od ostatních zmíněných by měl fungovat víc jako klasické auto a doopravdy umět jezdit po silnici.
Své investorské prsty si v oboru aerotaxi smočil i zakladatel Google Larry Page, který investoval do amerického startupu Kitty Hawk Corporation, který i přes několik verzí prototypů a spoluprácemi s Boeingem či americkým ministerstvem obrany nenalezl funkční byznysový model a v roce 2022 svou činnost ukončil.
Pro všechny zmiňované společnosti platily a platí společné překážky: vysoké náklady na vývoj a výrobu na straně jedné a složitá, občas zcela neexistující, regulatorní legislativa na straně druhé.
Přesto není tento segment jen samý bouřkový mrak a pád. Kalifornská Joby Aviation získala provozní licenci od amerických federálních úřadů už před dvěma lety, jiný americký projekt Archer Aviation, který chce provozovat v podstatě leteckou taxislužbu, ji má získal letos.
Že zmíněné stroje jako auta nevypadají a jsou to spíše vrtulníky či letadla? Auta spíš než svým vzezřením připomínají funkcí.
I když (až na pár výjimek) nejsou eVTOL stroje určeny k jízdě po silnici, na rozdíl od klasických vrtulníků jsou navrženy pro automatizované lety s vysokou stabilitou díky více rotorům, což z nich dělá ideální řešení pro městskou vzdušnou mobilitu.
Jejich cílem není ani tak přeprava na delší vzdálenosti, ale především efektivní, rychlý a udržitelný transport v rámci měst, kde by vrtulníky byly příliš hlučné, drahé a těžkopádné pro masové využití.
Vize výrobců eVTOL je zkrátka taková, že nastoupíte, odletíte, přistanete a vystoupíte s podobným komfortem, jako s auty na čtyřech kolech.
Jestli někdy uvidíme stroje jako z filmu Pátý element z roku 1997, je však ještě ve hvězdách. Zatím to s nimi však vypadá bledě.
Foto Sony Pictures
Pátý element. Zatím jsou stroje v něm, zdá se, nedosažitelnou fantazií.