Mnoho pánských šatníků ukrývá špatně padnoucí košile. Mají nedostatečně dlouhé rukávy, nebo jde o modely lezoucí z kalhot. To chce změnit značka Anthony’s se speciálním rozsahem velikostí, díky kterému najdou tu správnou velikost všichni. Třeba i basketbalisté nymburského týmu. 

Pamatujete na pandemické debaty o tom, že formální móda to má spočítané? Inu, lockdowny skončily, jsme zpět v kancelářích a také v košilích a oblecích. A tak kdo se těšil, že už si vystačí jen s pohodlnou teplákovkou, musí šatník rychle oživit.

Vybrat si košili je ale pro leckoho zapeklitý úkol. A nemusí to být neznalostí módních pravidel. Jen třicet procent Čechů totiž spadá do klasických konfekčních velikostí, což znamená, že pouze třetina národa může nakupovat u běžně dostupných značek.

Důvod pro to je jednoduchý. Češi patří mezi deset nejvyšších národů na světě (vedou Nizozemci). A konfekce jsou většinou šité na míru obyvatelům zemí, z nichž oděvní řetězce pocházejí, tedy třeba Španělům nebo Italům⁠.

Tuzemští nakupující tak se svými postavami zkrátka mají problém si tu správnou, dobře padnoucí košili vybrat.

Co s tím? Pokud nepatříte mezi šťastnou třetinu s konfekční velikostí, musíte si nechat buď ušít košili na míru, a absolvovat tak několik povinných zkoušek u krejčího, nebo hledat obchod s co nejširší nabídkou velikostí, abyste mezi nimi našli tu pravou.

„U nás si košili vybere 98 procent všech zákazníků,“ tvrdí Jiří Vlček, spolumajitel a jednatel společnosti Inexad Fashion, která v Česku provozuje módní značku Anthony’s. Za ní stojí společně s Anthonym Procopim, bývalým designérem nedávno zaniklého britského brandu T. M. Lewin. 

Anthony’s má v Česku sedm prodejen a jasný cíl: do kvalitních bavlněných košil, které padnou jako ulité, obléknout každého Čecha. „Prodáváme ready-made košile, ale v široké škále velikostí,“ vyzdvihuje Vlček. V Anthony’s nabízejí košile, které sednou jako ty ušité na míru, ale koupit je můžete rovnou.

Zásadní je velikost

Před nákupem však musíte znát svou velikost. Ta správná se odvozuje z měření obvodu krku a číslo, které získáte (pod metr by se měl vejít jeden prst, aby vás následně límeček příliš neškrtil), je právě velikost vaší košile. A to ať už hledáte tu pravou k džínům, chino kalhotám, do obleku, nebo do smokingu.

„My nabízíme velikosti 37–51,“ říká Jiří Vlček u poliček napěchovaných nejrůznějšími modely v jedné z prodejen Anthony’s v BB Centru na pražské Brumlovce. Nejmenší košile se hodí například pro teenagery mířící do tanečních, poslední velikost je zase pro nadstandardně mohutné postavy.

„Prodáme jich asi jen 10 ročně,“ směje se jednatel firmy u košil s číslem, které běžně v nabídce nenajdete, a připomíná, že ostatní značky obvykle nabízejí velikosti od 38 do 43.

Košile u Anthony's

Jako důkaz širokého záběru Anthony’s uvádí příklad: z tamního sortimentu prý dokázali do košil a obleků odít celý basketbalový tým z Nymburka. Moc větších oříšků pro obchodníky s módou nenajdete. Takový basketbalista totiž měří klidně přes dva metry, má široká ramena, silná záda a většinou ještě u svršků potřebuje extra prodloužený rukáv. 

Rukávy jsou ostatně kapitola sama pro sebe a Češi jakožto jedni z nejvyšších na světě mají v tomto ohledu problém. „Vysocí, hubení muži jsou naši nejčastější zákazníci. Právě proto, že jim všude jinde bývají rukávy krátké,“ říká Jiří Vlček a připomíná, že v Anthony’s nabízí nejen prodlouženou, ale právě i jejich extra prodlouženou verzi. 

Pozor na barvu a materiál

Další důležitá věc při výběru správné košile je samozřejmě barva, respektive vzor tkaní či potisk. Jejich volba by se měla odvíjet od příležitosti, na kterou si danou košili berete.

Na byznys schůzku nebo běžný den v práci neuděláte chybu s bílým nebo světle modrým modelem, do smokingu (dress code black tie) se hodí jedině speciální bílá košile se stojáčkem nebo klasickým límcem na motýlek. Na večerním setkání se skleničkou v baru naopak uděláte parádu i s odvážnějšími modely, třeba s kostkovanou košilí nebo s košilí s výrazným potiskem.

„Je zajímavé, že ještě před deseti lety by byla bestsellerem obyčejná modrá košile, teď se hodně prodávají ty se vzory,“ komentuje trend Jiří Vlček, „kolem roku 2010 se totiž začala rigidní byznys móda trochu uvolňovat.“

V Anthony’s tak mají úspěch například modely košil, které jsou sice na první pohled „jen“ bílé, vzor ale mají na límečku nebo uvnitř manžety. Při výběru je důležité vzít v potaz i materiál. Zde platí jednoduché pravidlo: čím větší obsah přírodních materiálů, jako je bavlna nebo dnes tak populární len, který se hodí na letní měsíce, tím lépe.

U Anthony’s můžete zvolit i dvojmo skanou bavlnu, která je silná, pevná a vydrží díky těmto vlastnostem v šatníku dlouhou dobu. A co do materiálů mají ještě jednu specialitu: košile ze 100% bavlny, které nemusíte po vyprání vůbec žehlit.

Není se co divit, že právě tyhle se v obchodě, jenž měsíčně prodá několik tisíc košil, těší u mužů (ale i žen) největší oblibě. „Hodíte košili do pračky, nastavíte malé otáčky a voda, která po vytažení a pověšení kape dolů, vám ji napne. Po vytažení už ji pouze vyvěsíte,“ říká Jiří Vlček k inovativnímu materiálu. 

Z pohodlí domova

Non-iron košile bez nutnosti žehlení není jediná vychytávka, s níž jdou v Anthony’s zákazníkům naproti. Právě teď pracují na speciální funkci na webu, díky níž byste si tu správnou velikost a střih košile měli vybrat za pár kliknutí myší, a to i bez krejčovského metru, bližší detaily ale zatím tají.

„Ukazuje se, že k nám klienti chodí právě proto, že už znají svou velikost a nemusí ji pokaždé hledat znovu,“ říká Jiří Vlček. Což vzhledem k tomu, že se muži většinou v nakupování oblečení příliš nevyžívají, je neoddiskutovatelná výhoda.