Souvislé řady aut Uberu stojí od včerejška na nejlukrativnějších taxikářských stanovištích v republice: před Terminálem 1 a Terminálem 2 pražského letiště. Technologická firma zahájila ostrý provoz v nové roli exkluzivního dopravního partnera, kterou bude vykonávat pět let. 

Podobnou spolupráci loni navázala také s letištěm ve Varšavě. Podle Marcina Moczyróga, šéfa Uberu pro střední a východní Evropu, mohou další dealy v regionu následovat. „Ale nejdřív je potřeba co nejlépe rozjet Prahu. Pro miliony zdejších turistů chceme být prvním i posledním kontaktem s městem,“ říká v rozhovoru pro Forbes. 

Uber startuje na letišti Václava Havla ve chvíli, kdy zrovna odezněly poslední zbytky letní sezony – přestože tendr vyhrál už loni a původně plánoval zahájit provoz už v únoru letošního roku. Předchozí provozovatel a druhý účastník tendru, firma Tick Tack ze skupiny Taxi Praha, totiž rozhodnutí napadla u antimonopolního úřadu a proti potvrzení loňského výsledku se opakovaně odvolala.

Společnosti, ze které chtěl Radim Jančura kdysi vybudovat nejsilnější taxislužbu v Praze, vadila hlavně cena: Uber byl ochotný platit ruzyňskému letišti dvojnásobný „nájem“. Podle Moczyróga si to firma může dovolit díky svému technologickému zázemí a silnému brandu, který „tradičním společnostem“ chybí. 

Proč jste se vůbec do přísného pražského tendru hlásili?

Zapadá do naší strategie. Letiště jsou důležitá pro náš globální růst. Praha je jedním z nejhezčích měst v Evropě a významné turistické centrum. Uber má skvělou pozici v poskytování turistických služeb. Jsme v deseti tisících měst z jedenasedmdesáti zemí, máme za sebou globálně dvaačtyřicet miliard cest a je vysoká šance, že člověk, který přistane v Praze, už má aplikaci Uberu nainstalovanou.

Loni jste rozjeli exkluzivní partnerství s Letištěm Frédérica Chopina, letos s Letištěm Václava Havla. V čem se nejvíc lišily jejich požadavky?

Praha požadovala, aby bylo možné jízdu objednat i bez nutnosti použít mobilní telefon. Plnění pro nás bylo docela těžké, protože jsme technologické řešení budovali prakticky od základů. Nicméně povedlo se a v zavazadlové hale máme hned několik speciálních kiosků, které nejsou nikde jinde na světě.

Startujete několik týdnů po letní sezoně, není to problém?

Já věřím, že je to příležitost pro nás a pražské letiště se trochu lépe poznat bez zbytečného stresu. Poptávka bude pochopitelně nižší, ale časem opět poroste. Navíc smlouva je na pět let: začínáme později, končíme později. Ztratili jsme tohle léto, jedno dostaneme na konci.

Tendr jste vyhráli s nabídkou osm korun pražskému letišti za každého odbaveného cestujícího. Váš soupeř nabízel polovinu. Jak přesně chcete být na takovém dealu ziskoví?

Když to vezmu trošku z nadhledu, celková struktura tendru byla velice chytrá – musím říct, že lidé z pražského letiště odvedli fakt dobrou práci. Platíme přesně za to, co říkáte, za přístup k pasažérům. Teď už je naším úkolem přivést co nejvíce z nich k našim jízdám. Většina už aplikaci Uberu má a v našem byznysu je to o tom, aby byla míra konverzí co nejvyšší. Věříme, že můžeme mít mnohem lepší čísla než tradiční společnost, která nemá naši technologii, mezinárodní zkušenost a silný brand.

Zde je potřeba udělat drobnou vsuvku. Konverzí Moczyróg míní například situaci, kdy člověk přiletí na letiště Václava Havla a ve volbě mezi jízdou Uberem a jízdou autobusem si zvolí možnost číslo jedna. Pokud ho totiž na letišti nikdo nečeká, jinou možnost dopravy prakticky nemá.

Jak vysoká míra konverzí je potřeba k tomu, aby byl Uber na pražském letišti v plusu? O tom se manažer mluvit zdráhá s tím, že jde o citlivou informaci. Říká pouze, že společnost bude spokojená, pokud si jízdu Uberem z letiště objedná a dokončí šedesát procent lidí, kteří po příletu otevřou její aplikaci.

V rámci popotahování na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Uber čelil kritice, že jeho nabídka pro pražské letiště je až příliš štědrá. A vzhledem ke vzdálenosti letiště od centra a magistrátním cenovým stropům pro taxíky ekonomicky nedává smysl.

Co přesně znamená platit pražskému letišti za každého odbaveného cestujícího osm korun? Od ledna do srpna letiště odbavilo 8,98 milionu cestujících, meziročně téměř o třetinu více. Pokud by byl Uber oficiálním provozovatelem taxislužby už od začátku roku, musel by za tu dobu letišti zaplatit dohromady téměř 72 milionů. 

Uber obsluhoval značnou část cestujících na letišti dávno předtím, než se stal jeho oficiálním taxi partnerem. I na základě těchto dat Moczyróg tvrdí, že ze všech výpočtů vychází ziskovost provozu i do budoucna, a to za dodržení všech pravidel.

Šéf české pobočky Uberu Štěpán Šindelář nedávno uvedl, že na letištním provozu vyděláte díky tomu, že dokážete „různě pracovat“ s výší marže u jednotlivých jízd. Jak moc je flexibilní?

Byznysový model funguje tak, že za každou jízdu si Uber bere servisní poplatek. Standardně je to čtvrtina hodnoty jízdy, ale může se to lišit. A tyto peníze se pak dělí na tři části. Jedna jde zpátky zákazníkům ve formě různých slev. Druhá část jde řidičům, třetí část jde nám. A jde o to najít ten správný balanc.

Například v časech, kdy je poptávka velice vysoká, jde nejvíc peněz řidičům. Ano, marže jsou flexibilní, protože ty parametry se mění každý týden.

V minulosti totiž zaznívaly obavy, že někde prostě bude potřeba to jízdné „napálit“. Jak se v tomto ohledu budou lišit jízdy ve městě a jízdy na letiště? 

Naše marže na letišti bude pravděpodobně nižší než ve městě, nicméně hodnota těch dlouhých letištních jízd bude vyšší. Magistrátní stropy samozřejmě dodržujeme a zákazník vždy předem přesně ví, kolik zaplatí. 

Proběhl včerejší start provozu hladce?

Každý start je těžký, obzvlášť v případě operace, jako byla tato. Ale zatím to vypadá na jeden z nejlepších startů, co jsem ve společnosti zažil. Stovky aut, spolehlivé fungování technologie, hladké předání od předchozího provozovatele, které proběhlo ve tři ráno…

Byla to logistická výzva, ale dopadlo to dobře. Nicméně skutečná zábava začne, až bude potřeba škálovat. 

Letiště vyžaduje auta s relativně vysokým standardem, řidiče s reprezentativním oděvem a znalostí češtiny a alespoň základů angličtiny… Bude mít Uber flotilu, co bude jezdit pouze na letiště a ideálně tak, že auta nepojedou část cesty prázdná?

Bude to flotila obsluhující téměř výlučně letiště. A ano, stejně jako to děláme ve Varšavě, snažíme se ty cesty co nejvíc párovat. Což je samozřejmě klíčové i pro ziskovost.  

Jak si budete hlídat kvalitu?

Má to několik úrovní. Máme zákaznický servis, ratingový systém a klíčové ukazatele, které sledujeme jak na úrovni flotil, tak u jednotlivých řidičů. Část zodpovědnosti pak přebírají provozovatelé flotil. 

Kolik má teď Uber v Česku řidičů a řidiček?

Aplikaci Uber v Praze jich na měsíční bázi aktivně využívá kolem čtyř tisíc. Oproti minulým letům je to značný nárůst.

Čím se Česko liší od ostatních zemí v regionu?

Téměř sedmnáct procent uživatelů Uberu volí prémiové produkty jako Uber Comfort či Uber Black. Nebo specializovanou službu Uber XL se sedmimístnými vozy. To je v rámci regionu velmi vysoké číslo.