Šla by klidně zpívat do metra, aby svou firmu udržela. Místo toho se ale pustila do natáčení videí na sítě. Na TikToku, YouTube, Facebooku a Instagramu má dnes Jana Jáčová a její firma UOL Účetnictví miliony zhlédnutí měsíčně. I díky tomu se jí povedlo potíže ustát a dostat firmu zpátky k růstu.

I při pouhém pomyšlení na účetnictví se většině lidí udělá úzko. Jana Jáčová se ale rozesměje. „Není to nic hrozného,“ říká vesele a opakuje přitom i slova, se kterými se kdysi k účetnictví čirou náhodou dostala. Její firma UOL Účetnictví je dnes největší na českém trhu, kde působí už téměř dvě dekády.

Má přes čtyři tisíce klientů, 55 poboček v Česku a na Slovensku, roční obrat 150 milionů korun a jasný plán, jak ho do čtyř let zvednout nejméně na čtyřnásobek. O tom, že účetnictví není a nemusí být strašák, přesvědčuje denně lidi i na sociálních sítích, kde mají její videa miliony zhlédnutí měsíčně.

S tématem účetnictví prorazila i na TikToku, kde se objevila mezi prvními českými firmami. Co k tomu ženu z tak konzervativního odvětví, jako je právě účetnictví, vedlo? „Zoufalství,“ směje se nahlas Jana Jáčová, která se v mládí coby profesionální volejbalistka naučila, jak skvělý pocit je zvítězit. I když to někdy stojí dost dřiny, potu i slz.

Jana Jáčová sedí v křesle, za ní na zemi odpočívá její pes. Mluví a co pár vět se začne smát. Není to ale tak dlouho, kdy se každé ráno budila se strachem, jestli dokáže zaplatit svoje lidi a nájmy a zda její firma vůbec přežije. Daň za nevydařený plán expanze s partnery byla velká.

„Chtěla jsem velkou firmu, věděla jsem, že musíme růst,“ vzpomíná na dobu, kdy asi po dvanácti letech existence vlastní společnosti chtěla šlápnout pořádně na plyn. Firma, kterou založila v roce 2004 se svým tehdejším partnerem a s níž se od samého začátku soustředila na služby online, což v té době nebylo ještě vůbec běžné, měla bezmála tisíc klientů.

Běžné účetní firmy jich mívaly kolem stovky. „Dostali jsme se ale do situace, kdy jsme měli spoustu klientů, nýbrž reálně žádné peníze. Měli jsme velký obrat, spoustu lidí, velké náklady i dluhy,“ vzpomíná na dobu před víc než deseti lety. Zatímco její společník viděl řešení v osekání firmy, Jana Jáčová chtěla najít způsob, jak ji naopak zvětšit a tím zajistit přísun peněz.

Dostali jsme se ale do situace, kdy jsme měli spoustu klientů, nýbrž reálně žádné peníze.

Výsledkem bylo, že od něj odkoupila jeho podíl a pustila se do expanze. Její vize? Vybudovat pobočkovou síť ve všech krajských městech. „I když jsme účetnictví online, je ta služba hodně vázaná na to, kde jste. Je to psychologická věc. Lidé chtějí mít asi pocit, že mají kam jít, kdyby se něco stalo,“ vysvětluje Jáčová a dodává, že v době, kdy měla kancelář v Praze, bylo z jejích 900 klientů jen dvacet mimo hlavní město.

Forbes Digital Premium