Jeden
díl světa odtrhl od druhého jako natržený kramflek od boty.
Poetickým způsobem popsal ve svém fejetonu Jan Neruda dílo
Ferdinanda de Lessepse. Nyní je v tomto díle špunt: Suezský
průplav, impozantní projekt francouzského podnikatele, zablokovala
v úterý obří kontejnerová loď a dosavadní pokusy o její
vyproštění byly zatím marné.
Nehoda
je mimo jiné připomenutím křehkosti
současného světa
budícího
díky
moderním technologiím mylný
dojem
dokonalosti. V
„globálním
stroji“ ale
naopak stačí
ke kolapsu jedno
vzpříčené
ozubené kolečko. Denní
obchodní ztráty
kvůli
zatarasenému kanálu jsou 5,1
miliardy dolarů u
nákladů
mířícího na
západ
a 4,5 miliardy v opačném směru.
Ano,
jde o
obrovské sumy. A
přesto
jsou
to
„drobné“ ve srovnání s tím, co Lessepsův
kurážný
plán,
který
byl po realizaci slavnostně
otevřen 17. listopadu 1869,
ušetřil
a po odstranění gigantické překážky zase šetřit bude.
Díky téměř 200 kilometrů dlouhé spojnici mezi Středozemním a Rudým mořem nemusí lodě – kromě největších supertankerů – složitě obeplouvat Afriku. Vodní cesta prokopaná skrz Egypt zkrátí kupříkladu při plavbě z Perského zálivu do New Yorku trasu o 30 procent, do přístavu v Rotterdamu o 42 procent.
Není
divu, že vybudování zkratky mezi Evropou a Asií lákalo
od
starověku. Už 600 let před naším letopočtem se o ni pokusil
faraon Nechos II. „Při kopání kanálu ztratil 120 tisíc
Egypťanů,“ napsal antický historik Hérodotos. „Faraona
zastavila až věštba, že průplavem připravuje cestu barbarům,
kteří přijdou po něm.“
„Barbaři“
by dílo patrně skutečně dokončili. Perský
král Dáreios byl dokonce
částečně
úspěšný, stejně jako egyptský vládce Ptolemaios II. Z rodu
dosazeného na trůn Alexandrem Velikým. Přesto
jejich záměry skončily truchlivě: v Bibli
se Rudé moře rozestoupilo, v éře starověkých panovníků
ustoupilo, kanál byl zanesen bahnem a nakonec zmizel v poušti.
Co
nezmizelo,
byly myšlenky
na něj. Opájeli
se
jimi arabští
králové, osmanští sultáni či benátští kupci. Na obrátkách
nabraly v
hlavě Napoleona při jeho egyptském tažení roku 1799, který se
chtěl prostřednictvím průplavu dostat do Indie, lesknoucího
se klenotu
počínajícího britského impéria, a jejím ovládnutím mu
zasadit
úder.
K
prozkoumání myšlenky
povolal vojevůdce
tým geodetů, ti se ale fatálně „sekli“, když
určili rozdíl
mezi hladinami obou moří devět metrů, čímž ideu pohřbili. V
alternativních dějinách se Napoleonova flotila přeplavila do
Indie, neexistuje
Waterloo
a Francie je
teď
císařstvím (a
v zemi se místo proti rozhodnutím
republiky
věčně
stávkuje
proti
monarchii…).
Vodní
projekt byl za
Napoleona puštěn
k vodě. „Vylovil“
ho
z ní jeho krajan
Ferdinand de Lesseps. Dva
týdny poté, co se v listopadu 1805 Lesseps narodil ve Versailles do
rodiny Napoleonova diplomata, slavil císař
triumf
v bitvě u Slavkova. Na Ferdinanda čekala vítězná bitva v severní
Africe – s egyptskou půdou, do
níž vyhloubil plavební
cestu.
Vyvrácen
byl omyl o rozdílné hladině moří, takže ani nemusely být
budovány plavební komory. Lesseps získal koncesi k provalení
suezské šíje a shodl se na řešení rakouského projektanta
Aloise Negrelliho, který je v Česku známý hlavně zásluhou
Karlínskému
viaduktu – historicky
první železniční most přes Vltavu je jeho práce.
Negrelliho
viadukt umožnil
přejet suchou cestou vodu. Suezský průplav umožnil mokrou cestou
překonat místa, kde dosud byla pevnina. Stavba byla oficiálně
zahájena 25. března 1859 a
osm
metrů hluboký kanál vedl
z místa, kde je dnes přístav Port Said, přes Velké Hořké
jezero až
k
Rudému moři.
Velké
Hořké přitom
nebylo
jen jezero. Velké hořké byly místy i Lessepsovy pocity. Podle
propočtů musel na stavbu sehnat kapitál
ve
výši 200 milionů zlatých franků, jenže Británie – vrchní
finančník tehdejších časů – měla před očima memento s
Napoleonem, průplav
brala jeho ohrožení dominance a odmítla se na něm jakkoli
podílet.
Investory
se posléze
stali
egyptský panovník a rovněž
Francouzi,
ti
díky
podpoře tamější větvě Rothschildů
a
Napoleona
III., synovce vítěze od Slavkova. Stavba
byla dotažena vzdor tomu,
že problémy s financováním se dostavily i v jejím
průběhu
a v
kanálu byl „utopen“ dvojnásobek původního
rozpočtu.
Kromě
množství peněz si Suez vyžádal i množství lidských životů.
Utonutí, pracovní nehody a
rovněž
cholera – hlavní příčiny smrti převážně dělníků se
opakovaly, není však
známo kolikrát, respektive kolik bylo přesně obětí. Odhady,
že
jich
bylo
přes 100 tisíc,
jsou zřejmě
přehnané,
avšak
dokládají,
že tragédie se
kolem kanálu shlukovaly četněji než hejna komárů.
Bylo
tomu tak hlavně
zpočátku, kdy byl moderní projekt budován středověkými
metodami.
Krumpáče a lopaty ale
byly v
průběhu kopání nahrazeny
bagry a rypadly, které
poháněly
– jak jinak ve Století páry – parní stroje.
Za deset let bylo přemístěno 75 milionu krychlových metrů zeminy
a
zázrak techniky byl uveden do provozu.
Ferdinand
de Lesseps byl veleben; se dvěma manželkami měl
dohromady
17 dětí a
průplav byl vlastně jeho osmnáctým
„dítětem“,
tím
nejproslulejším.
Jenže
místo
aby si na
stará kolena užíval
obdivu, vrhl se Lesseps do dalšího vodního dobrodružství: v
pětasedmdesáti zahájil v Panamě projekt spojení Tichého a
Atlantického oceánu. Štěstí již ale vyčerpal v Egyptě:
projekt
vinou různých okolností zkrachoval, Lesseps byl odsouzen na pět
let za zpronevěru a jen vysoký věk ho uchránil od vězení.
Zemřel v prosinci 1894, Panamský průplav dokončili Američané až o dvacet let později.
V
tu dobu už měl Suez
za
sebou turbulentní
časy. Dostal se do potíží s financováním a šanci zavětřili
Britové. V
roce 1875 odkoupila londýnská
vláda 44 procent akcií kanálu
a
postupně svůj podíl ještě navyšovala – z místa, které měla
kdysi
v
nelibosti, se stal strategický bod impéria. Tím spíš, že jeho
ekonomický význam narůstal, ve 20. století přes něj
proudila
do Evropy většina ropy.
Otevření
kanálu vedlo k rozkvětu evropských říší v Asii a Africe a
je proto
velmi symbolické, že právě zde dramaticky zazvonil i
umíráček
kolonialismu. V roce 1956 egyptský prezident Gamál Násir průplav
znárodnil a následný
odpor
západoevropských států byl stejně urputný jako marný.
Suez
je od těch časů v držení Egypta a ačkoliv se nevyhnul stagnaci
zaviněné válečnými konflikty s Izraelem, stal se tepnou
světového obchodu. Platí
to
doposud,
byť je
tato tepna
momentálně ucpaná.