„Jsem rád, že jsem to vzal. Je to zábava,“ říká stran angažmá v PPF miliardář Jiří Šmejc. V červnu oslaví dva roky od nástupu do funkce, razí trend deglobalizace a portfolio PPF chce výrazně „klidnější“, než tomu bylo před lety.
Čtrnáctý nejbohatší Čech mluvil se zástupci médií v sídle skupiny u příležitosti zveřejnění hospodářského výsledku, který ten předchozí převyšuje o více než 780 procent. Největší tuzemská finanční skupina totiž loni vydělala 1,45 miliardy eur v čistém.
„Dařilo se nám napříč firmami. Dá se říct, že více než 500 milionů eur je telco a více než 500 milionů eur jsou finanční služby. Jako one-off se tam samozřejmě podepsaly prodeje aktiv Home Creditu na Filipínách a v Indonésii,“ přibližuje Jiří Šmejc.
Tohle je výběr deseti myšlenek, které smýšlení šéfa PPF aktuálně charakterizují.
O zisku
„Vždy říkám, že profit konkrétního roku je fajn a máme z něj radost, ale je třeba se dívat, co bude za pět let. A co cením na loňském roce, je, že se nám u většiny firem podařilo zvýšit konkurenceschopnost. Ať už je to třeba Air Bank či Voyo… Ty služby rostly dramaticky.“
O Air Bank
„Není na prodej. Máme pocit, že Air Bank má před sebou obrovský růst. Do dvou tří let bych rád Air Bank viděl jako nejrelevantnější banku pro retailové bankovnictví v České republice. Aby byla v mnoha ohledech větší než Česká spořitelna.“
O Monetě (kde PPF vlastní skrze společnost Tanemo téměř 30 procent)
„Platí to, co jsem říkal už loni. Myslíme si, že Moneta je stabilní banka, a jsme spokojení s dividendovým výnosem. Zároveň – pokud by přišla nějaká neodolatelná nabídka – tak bychom prodej zvažovali. Pokud nepřijde, nemáme problém s tím, když zůstaneme v této pozici.“
O symbióze s rodinným holdingem AMALAR
„Necítím se pod tlakem. Když se podíváte, jak fungují poradní výbory rodiny, tak jsou užitečné v tom, že jsou to při diskusi jakési druhé oči, které se dívají na potenciální rizika transakcí ještě předtím, než dám finální strategické doporučení rodině. Dynamika vztahu s rodinou se během doby, co jsem v roli CEO, nezměnila, respektive se ještě nestalo, že bych doporučoval nějakou transakci a rodina řekla – ne, to se nám nelíbí.“
O investici do společnosti InPost (kde PPF vlastní přes 28 procent)
„Proč jsme šli do InPostu? Protože věříme, že ta firma je nejlepší platforma pro výdejní boxy v Evropě. Když se podíváte na to, jaké jsou její ambice, tak vidíte, že ve Spojeném království, Francii, Španělsku a Itálii chce být číslem jedna, k čemuž má velmi dobře našlápnuto. A to jsou všechno obrovské trhy.“
O televizi Markíza
„Majitelé budou vždy tlačit na management, aby striktně dohlížel na to, že máme objektivní zpravodajství. My se určitě nebudeme angažovat v tom, jakým způsobem mají vypadat zprávy. My jen budeme chtít garanci od managementu, že zprávy jsou objektivní, na což ostatně máme systém monitoringu.“
O možných změnách v Markíze
„Co mohu říct, je, že z průzkumů vyplynulo, že si mimobratislavští diváci stěžovali na to, že se zprávy málo týkají regionů. Management dostal za úkol, aby zprávy tedy nebyly jen pro úzkou skupinu, ale pro celou populaci. My sledujeme celkový obrázek. To, že Markíza zvýšila celkový podíl na trhu. Sledujeme to, jak vypadá EBITDA. A editorial board, což jsou zkušení novináři, nám garantuje, že máme objektivní zpravodajství.“
O Americe
„Můj osobní názor je, že Amerika je trh, který má svá specifika. Můžete jít buď do odvětví, které je jednodušší a zvládnete do něj investovat sami, nebo do něčeho složitějšího, ale pak s partnerem. Tím, jak je ten trh transparentní, tak například do nemovitostí můžete jít sami. Pokud byste chtěli do nějakých retailových operací, tak myslím, že je partner potřeba.“
O Evropě
„Evropa trpí tím, že tu chybí delší politická vize, která by dávala možnost pro větší strukturální změny. Evropská ekonomika zároveň zaostává ve schopnosti inovovat. Stejně tak Evropa trpí tím, že se nám moc nechce pracovat. Největší výzvou tak pro Evropu je, jak se posouvat dopředu ruku v ruce s tím, že lidé budou víc a víc tlačit na work-life balance.“
O hledání třicetinásobku
„V minulosti bylo možné tohle udělat na nových trzích. Když se například podívám, za kolik jsme prodali Home Credit ve Vietnamu, tak oproti investovaným penězům na začátku, to je dejme tomu čtyřicetinásobek. V minulosti jsme replikováním modelu na nových trzích tyto příležitosti hledali a nacházeli. Deglobalizací a geopolitickým rizikem tohle podle nás zmizelo. Teď máte jedině šanci trefit trend. Tam jsme ale vždy preferovali kalkulovaný risk. Zavřít oči a říct, že to může být nový Google… To my neděláme.“