Galerie může chodit, mluvit i vonět. A to díky projektu Umění do ulic, za nímž stojí módní návrhářka Zuzana Havlíková a fotograf Jan Schejbal. Jeho koláže totiž návrhářka přenesla na dámské šaty, sukně a tílka, které jsou nyní nabízeny na prodejních výstavách. První z expozicí v podobě módní přehlídky proběhla v Klatovech, kde má Havlíková domovský salon, další se uskuteční tento pátek na pražské Náplavce.
„Několik šatů či sukní jsem už prodala, na Náplavku ale
připravujeme i nové modely, které nebyly při klatovské premiéře
k vidění,“ říká Havlíková, jedna z hybatelek projektu.
Umění do ulic , Klatovy 11.5.2021
Foto Jan Schejbal
www.jan-schejbal.cz
Druhým hybatelem je Jan Schejbal, který pořizuje snímky i pro magazín Forbes a jehož koláže se staly základem pro kolekci Havlíkové značky Zannia. Za autora projektu lze však bez váhání označit Schejbalovu ženu Janu. Právě ona totiž přišla s originálním nápadem, který fotograf a návrhářka posléze uskutečnili. S nápadem, který jako blesk rozčísl bezesnou noc.
„Starala jsem se o zrovna probuzenou roční dcerku a u toho
přemýšlela, jak pomoci manželovi, jehož pandemie připravila o
část zakázek,“ líčí paní Jana. „Napadlo mě, že by se
koláže, které ze svých fotek tvoří, daly tisknout na reklamní
trička. To sice ještě nebylo to pravé, ale nebylo odtud už úplně
daleko k tomu, aby posloužily coby motiv módní kolekce.“
Protože měla doma v šatníku model od Zannia, rozhodla se Jana
Schejbalová oslovit majitelku značky. Také Zuzana Havlíková v tu
chvíli bojovala s odlivem klientek, poněvadž jí lockdown uzavřel
provozovnu, přičemž spousta zákaznic logicky preferovala osobní
návštěvu a vyzkoušení vybraného zboží. Nejen proto se
návrhářce idea s kolážemi zalíbila.
„Brala jsem to jako velmi dobrou možnost, jak se v době uzavření showroomu přiblížit zákaznicím. Navíc se mi to, co Honza s fotografiemi dělá, líbilo a bylo pro mě výzvou udělat z koláží šaty, dlouhé sukně nebo tílka, které by si ženy rády pořídily,“ vypravuje návrhářka, která je původem ze Slovenska, což jí prý propůjčuje odlišný styl a tím pádem i výhodu mezi konkurencí.
„V době covidu nebyly zavřeny jen obchody, ale právě také
galerie, takže náš projekt dostal umění opravdu do ulic a mimo
jiné i mezi lidi, kteří by ani v běžných časech do vnitřních
výstavních prostor nezavítali,“ říká Jan Schejbal. „Kromě
šatů si lze na veřejných prostranstvích, kde budeme projekt
prezentovat, zakoupit i vystavené koláže, z nichž některé
posloužily jako módní inspirace.“
Šaty ve spolupráci Jan Schejbal a Zannia , Klatovy 12.4.2021
Foto Jan Schejbal
www.jan-schejbal.cz
Nejbližší
příležitost bude v pátek od
15. do 19. hodin
na Avoid
Floating Gallery na pražské
Náplavce.
Poslední
červnový víkend pak
bude projekt součástí ostravského Festivalu v ulicích, chystá
se akce v Chomutově a dalších městech. Modely s kolážemi budou
rovněž
v
prodeji v obchodem spřátelených se značkou Zannia například v
Liberci, Litomyšli nebo Třebíči.
Pořízení
nových šatů navíc znamená zajištění dobré karmy – část
výtěžku jde
ve prospěch Nadace Krása pomoci, jež pečuje o osamělé seniory.