Obraz, nebo auto? Auto, nebo obraz? Jsou v životě chvíle, kdy se dá mít oboje. Jako jeden kus. Obraz, který je zároveň auto. Jen se musí podařit propojit Porsche 911 a českou uměleckou špičku.

Sto tisíc eur. Nebo necelé dva a půl milionu korun, pokud budeme počítat v korunách. To je cena za vstupenku ke stolu ve stuttgartské čtvrti Zuffenhausen, na místě, které je centrem světa Porsche. Člověk, který sedí na protější straně stolu, je z divize Exclusive Manufaktur a jeho úkolem je plnit speciální přání. Sonderwunsch, jak říkají Němci.

Kdo si tenhle lístek koupí, může se s ním domluvit třeba na tom, že na své porsche jako jediné na světě dostane lak, do něhož se přimíchají mikroskopické skleněné kuličky používané do blýskavého proužku eurobankovek. Vlastně si ve spojení s porsche může vymyslet cokoli. A pokud se to dá technicky provést, přání se mu splní.

„Chtěl bych udělat nové Porsche 911,“ řekl mi Jan Kaláb, když jsme se spolu právě na tohle předloni jeli podívat. Bohužel ne nakupovat, ale prohlédnout si Porsche 911 Sport Classic, jedno z nejlepších aut, které ve Stuttgartu v posledních letech v limitovaném počtu 1250 kusů vzniklo, a projet se v něm.

„Nezkusíme, jestli by mi jedno dali k dispozici?“ nepřestával fantazírovat výtvarník, v devadesátých letech patřící ke špičce pražské scény graffiti a street artu, který undergroundovou kariéru završil tím, že v roce 2000 nechal vizuální stopu na několika vagonech newyorské podzemky.

Forbes Digital Premium