Její příjmení je jedním z nejslavnějších oděvních brandů na světě. A ukrývá ságu rodiny, jež se během 20. století stala jedním z globálně nejvlivnějších podnikatelských klanů. Sabrina Benetton je šestačtyřicetiletá dcera zakladatele legendární módní značky, jedna z nejbohatších Italek a také jedna z nejbohatších žen světa.

Úspěšná podnikatelka v módě, vlivná investorka, mecenáška a filantropka a také matka tří dětí, žijící dodnes v rodinném sídle v italském Trevisu, má za sebou pozoruhodný příběh.

Když její otec Gilberto Benetton předloni zemřel, bylo mu 77 let. A Sabrina je jeho dědičkou ve všech významech toho slova – nejen dědičkou Gilbertova jmění (Forbes jej v roce 2018 spočítal na 2,7 miliardy dolarů), ale též všech jeho podnikatelských ambicí. A především je dědičkou jeho obchodního talentu a také originálních nápadů.

Byla to právě Sabrina, která spolu s dalšími členy rodinného klanu úspěšně dovedla rodinný podnik do 21. století. A je to právě Sabrina, kdo je nyní považován za novou hlavu a vůdčí generaci společnosti Benetton.

Forbes odhaduje jmění Sabriny Benetton na 1,3 miliardy dolarů, otcův podíl si dělí rovným dílem se sestrou Barbarou – ta už se však do podnikání příliš nezapojuje.

Sága rodu Benettonů

Na začátku tohoto příběhu byli však jiní čtyři sourozenci. Giuliana, Gilberto, Carlo a Luciano Benettonovi. Všichni čtyři se narodili na přelomu 30. a 40. let 20. století a jejich dětství bylo poznamenáno válkou, bídou a nedostatkem. Otec předčasně zemřel a rodina zůstala zcela bez prostředků – malí Benettoni tak museli ještě na základní škole začít pracovat.

Benettoni v 80. letech, zleva Gilberto, Carlo, Giuliana a Luciano | Foto Getty

Luciano, kterému tou dobou bylo čtrnáct, začal vypomáhat v místní textilní fabrice v Trevisu. A protože o dva roky mladší sestra Giuliana byla velmi talentovaná na ruční práce, začala plést. Hodně plést. Inspirací pro pletené svetry jí byly pestré barvy italského venkova: zářivě žlutých citronů, červených rajčat, zelených oliv, fialových hroznů, modrého nebe.

Rodina si založila malou živnost, Luciano získal díky práci v textilce důležité kontakty a mladší bratři Gilberto a Carlo se pustili do studia obchodu a technologií, které je oba bavily. V roce 1965 si Benettonovi založili eponymní firmu.

Po 50. letech, kdy vládly přezdobené „pin-up girls“ a opulentní linie Christiana Diora, byla v 60. letech najednou v módě naopak jednoduchost, praktičnost, barevnost, výrazné střihy i vzory. A originalita.

Benetton se stal symbolem italského úspěchu.

Za úspěchem značky Benetton bylo ale ještě něco jiného. Vynález technologie, která sourozencům umožnila obarvit vlnu až na samém konci výrobního procesu. Tenhle postup dovoloval plést svetry, pletené šaty, vesty a další doplňky a barvit je teprve tehdy, kdy bylo jasné, jaká barva je zrovna v módě a po kterém odstínu je největší poptávka.

Firma Benetton díky této řemeslné inovaci významně předstihla svoje konkurenty. Zářivé barvy, pak zase jemnější pastelové odstíny, kontrasty a kombinování zdánlivě nekombinovatelných tónů barev, to vše s pověstnou italskou elegancí. Benetton se stal symbolem italského úspěchu.

Už po třech letech Benettonovi přesunuli fabriku do městečka Ponzano, do komplexu renesančních budov z 16. století, který rozšířili a významně modernizovali. Začali také budovat vlastní prodejní síť.

Zájem o „United Colors of Benetton“, typické kombinované barevné oblečení, přerostl hranice Itálie a v roce 1969 už rodinná firma otevírá první velký obchod v Paříži. K vlněnému oblečení a svetrům se postupně přidal i další sortiment. K výrobkům z bavlny, džínoviny a dalších materiálů pak v 80. letech přibyly také hodinky, boty, šperky, bytové doplňky nebo parfémy.

V roce 1981 ostatně Benettonovi založili finanční holding Edizione a o tři roky později poprvé představili kampaň United Colors of Benetton, pro kterou najali fotografa Oliviera Toscaniho. Zbytek je historie: Toscaniho kampaně United Colors of Benetton se staly kultovní záležitostí, symbolem úspěšného marketingu a ikonou reklamního průmyslu – ale též symbolem přebytku a provokace 80. a 90. let.

V kampaních nebylo k vidění jen oblečení, ale společenská tabu. Ta přitáhla k Benettonu obrovskou pozornost. Tak obrovskou, jak byly obří reklamní poutače a billboardy v jeho výlohách.

Černá matka kojící bílé dítě. Kněz líbající krásnou mladou jeptišku, to všechno v hluboce katolické Itálii. Čerstvě narozené dítě, ještě zakrvácené a s nepřestřiženou pupeční šňůrou. Tři srdce, zcela stejná, jen s různými nápisy – bílé, černé, žluté. Zkrvavené oblečení mrtvého chorvatského vojáka během války v Jugoslávii. Lidé možná od některých kampaní odvraceli oči, ale tržby Benettonu šly strmě nahoru.

Tou dobou už byla součástí rodinného podniku i Gilbertova dcera Sabrina, nadaná velkým podnikatelským talentem. Z Gilberta se mezitím stal velkoprůmyslník: ze všech čtyř sourozenců nejvíce zužitkoval svůj obchodní talent a prosadil si investice do dalších průmyslových oborů, což z něj postupně udělalo jednoho z nejvlivnějších italských velkopodnikatelů.

Expandoval všude od strojírenství přes telekomunikace až po finančnictví. Autogrill, Atlantia, Telecom Italia, Mediobanca, Pirelli, mediální holding RCS Mediagroup… Tam všude měl Gilberto Benetton své vlastnické podíly. A Sabrina byla otci dobrou žačkou.

Když Gilberto v říjnu 2018 zemřel, přešly na ni nejen jeho dědické podíly, ale též veškeré jeho pravomoci. Ze čtyř sourozenců, kteří kdysi Benetton založili, dnes žijí už jen dva: Giuliana, nyní 82letá, a ještě o dva roky starší Luciano. Jmění každého z nich odhaduje Forbes na 2,4 miliardy dolarů.

Sourozenci Giuliana, Luciano i Carlo měli každý po čtyřech dětech, jen Gilberto měl děti dvě. Právě jeho dědička Sabrina je tou, do které rodina vkládá momentálně největší naděje – spolu s Lucianovými syny Alessandrem a Roccem v současnosti celou skupinu řídí.

Benetton Group momentálně po celém světě provozuje přes pět tisíc obchodů a zaměstnává na 25 tisíc lidí.