Co bylo hlavním tématem, v novinářské hantýrce „otvírákem“, zpravodajského serveru BBC News v pondělí po poledni? Co byste řekli? Ukrajina? Situace v Gaze? Švédsko jako nový člen NATO? Trump? Oscary? Kdepak. 

Zprávou číslo jedna byla pro BBC kauza digitálně upravené rodinné fotky princezny z Walesu a jejích tří dětí, publikovaná palácem o den dříve u příležitosti svátku matek, který Britové slavili v neděli 10. března. 

Fotku princ a princezna z Walesu v neděli vydali snad jako odpověď na dva měsíce trvající spekulace poloviny světa o tom, co oblíbené princezně a manželce příštího britského krále vlastně schází. Agendu tehdy nastolovaly hlavně sociální sítě, od TikToku po Instagram, servírující záplavu konspiračních teorií. Podle nich princezna Catherine například

  1. Upadla do kómatu
  2. Čeká dítě
  3. Přišla o dítě
  4. Prodělala hysterektomii 
  5. Prodělala plastickou operaci, která se nepovedla
  6. Změnila barvu vlasů / střih vlasů / styl vlasů a není s ním spokojená
  7. Rozvádí se
  8. Cokoli dalšího vás napadne

Fotka rozesmáté manželky příštího britského krále ve šťastném objetí jejich tří dětí měla být, slovy Catherine, která se pod příspěvek sama podepsala, poděkováním za dlouhotrvající podporu a přání brzkého uzdravení. A zároveň i přáním všeho dobrého k svátku matek. 

Pohledný portrét okamžitě převzaly agentury celého světa. Většina velkých médií ji umístila na svou první stranu. 

Ovšem až do chvíle, kdy agentury jedna po druhé, včetně PA, Getty Images, AFP, Associated Press (AP) a Reuters, začaly dotyčnou fotku z databáze odstraňovat. S upozorněním, že byl snímek dodatečně digitálně upraven. Editován. Retušován. 

Zmanipulován, chcete-li. 

Ostré oko odborných fotoeditorů, ale i mnohých laiků na sociálních sítích, začalo záhy po vydání fotografie upozorňovat například na to, že rukáv brzy devítileté princezny Charlotte na fotce záhadně nelícuje se zápěstím. Že princezně Kate se na bundě opticky rozjíždí zapnutý zip. Že ruka šestiletého prince Louise je podivně zakřivená, stejně jako pozadí za ním. Že desetiletému princi Georgovi zmizel kus malíčku. A tak dále. 

Svět konspirátorů měl hned jasno. Princezna je přece jen nejspíš v kómatu a fotku zřejmě nevyfotil princ William, jak na svých oficiálních sítích tvrdí Kensingtonský palác, ale vytvořila ji na objednávku nejvyšších míst z paláce umělá inteligence. Důvod? Uklidnění veřejnosti.

V pondělí v poledne princezna z Walesu, která se dosud obvykle spíše držela zásady „nevysvětlovat, nekomentovat, nereagovat“ vydala na svém účtu na sociální síti X omluvu. A k dodatečným úpravám fotky se přiznala.

„Jako mnoho amatérských fotografů občas experimentuji s úpravami. Chtěla jsem se omluvit za zmatek, který včera způsobila naše společná rodinná fotografie. Doufám, že všichni oslavující měli šťastný Den matek,“ uvedla princezna Catherine ve svém prohlášení, které bylo zveřejněno na sociálních sítích Kensingtonského paláce.

Snímek vzbudil tak globální pozornost zejména proto, že byl prvním, který Catherine zveřejnila od své lednové operace.  Za změny na fotografii převzala odpovědnost sama princezna, nikoli její manžel princ William, který fotografii pořídil. Do fotky dle jejího vyjádření nezasáhl ani kdokoli jiný z širšího týmu kolem královského páru.

Kensingtonský palác následně uvedl, že původní neupravenou fotografii Kate a jejích dětí znovu nevydá. Podle královských zdrojů měla být fotografie zveřejněna pouze jako „amatérská rodinná fotografie“ u příležitosti Dne matek.

Palác tím chtěl zřejmě naznačit, že se nejednalo o profesionální manipulaci, ale o jakési domácí poupravení snímku zachycujícího milý rodinný okamžik.

Jenže pravda je trochu jiná. V případě fotky princezny Kate s dětmi zveřejněné ke svátku matek nejde jen o osobní, soukromý snímek. Šlo o fotografii zjevně publikovanou i ve snaze zastavit konspirační teorie a ukázat, že se „pohřešované princezně“ vede dobře. 

A bylo zřejmé, že tak žádaný snímek převezmou zpravodajství většiny zemí světa, jakkoli se můžeme pozastavit nad tím, jak zásadní agendou je pro mezinárodní tisk aktuální zdravotní stav manželky britského následníka trůnu.

Místo rázné odpovědi na nesmyslné fámy na sociálních sítích ovšem digitální úprava portrétu Catherine nechtěně vyvolává naopak další a další otázky, jimž se chtěl palác zjevně vyhnout.

Zpravodajský server BBC News například ve svém článku upozornil, že kauza této zdánlivě nevinné fotografie bezesporu povede k diskusím o tom, jak a zda vůbec by média měla používat snímky nebo klipy na sociálních sítích, které vznikly bez účasti nezávislých novinářů. To je dnes mimochodem pro většinu světových médií zcela běžná praxe. 

Fotky a obecně veškerý obsah převzatý ze sociálních sítí známých osobností, od celebrit až po politiky a známé byznysmeny, jsou součástí běžné zpravodajské agendy kteréhokoli média na světě, od soukromých a bulvárních až po ty zcela seriózní a veřejnoprávní. 

A nejde ani o použití „vylepšovacích“ filtrů, tak běžného nástroje mobilních aplikací. V případě snímku princezny Kate a jejích dětí, publikovaném na jejich Instagramu a síti X,  hned pět hlavních fotografických agentur snímek stáhlo kvůli obavám, že byl „zmanipulován“. Ve vysvětlení je uvedeno přesně tohle slovo. 

Agentura Associated Press vydala v neděli pozdě večer takzvané „oznámení o zničení“, „kill notification“, což je termín používaný v oboru pro odvolání snímku. „Při bližším zkoumání se zdá, že zdroj se snímkem manipuloval. Náhradní fotografie nebude zaslána,“ uvedla agentura.

Stejně tak agentura Reuters uvedla, že i ona stáhla snímek „po kontrole po zveřejnění“, a agentura AFP rovněž vydala „povinné oznámení o stažení“.

Getty Images se stala čtvrtou organizací, která fotografii stáhla. A agentura PA později v pondělí uvedla, že také stáhla snímek, a to na základě faktu, že Kensingtonský palác neposkytl ke spekulacím žádné oficiální vysvětlení, upozornil BBC News.

Většina zpravodajských organizací se řídí vlastními přísnými pravidly pro používání upravených fotografií a používá je pouze tehdy, pokud je doprovázeno vysvětlením, že snímek byl oproti originálu změněn.

Zpravodajské agentury, jako například AP, se přímo zavazují svým klientům, že jejich fotografie jsou přesné, odpovídají realitě a nejsou digitálně upravené.

Pravidla agentury AP povolují pouze „drobné úpravy“ za určitých okolností, včetně ořezu a tónování a barevných úprav, jakož i odstranění prachu na snímači fotoaparátu. Uvádí, že změny hustoty, kontrastu, barev a úrovně sytosti, „které podstatně mění původní scénu“, nejsou přípustné, dodává BBC News. 

Svět kolem nás se mění. A je důležité si to uvědomit, i když třeba jen pracujeme s vlastním účtem na sociální síti.