Manželé Petr a Gabriela Ogurčákovi jsou foodblogeři známí jako PG Foodies. V roce 2019 získali titul Food blog roku a jejich láska k jídlu vyvrcholila vlastním podnikem. První den roku 2020 se v Karlíně otevřely dveře bistra Etapa, z něhož se přes vleklé lockdowny stal kultovní podnik s dobrou kávu a vyhlášeným brunchem. 

Ačkoli se po dvou letech provozu v nejnáročnějším období pro gastro mohou pyšnit statusem úspěšných podnikatelů, kteří zvládli vést podnik během pandemie, nálepky foodblogerů, kteří si otevřeli vlastní podnik, se vzdát nechtějí. „Food blog nás stále baví a ráda bych zase více psala nové recepty i o surovinách, které v Etapě používáme,“ říká rozhodně Gabriela Ogurčáková.

„Navíc je velká škoda, že foodblogeři jsou často bráni za amatéry, přestože musí obsáhnout funkci copywritera, fotografa, online marketéra i analytika zároveň. A pokud se podíváte na letošní držitele cen Food blog roku, tak to jsou vystudovaní inženýři v oboru chemie a potravinářství.“ 

Manželé kvůli otevření Etapy prodali byt a do rozjezdu podniku investovali na čtyři miliony korun. Zkušení profesionálové je tehdy od podnikání v gastru zrazovali, neboť prý jde o strašnou řeholi. „Řehole to je, ale krásná,“ směje se dnes Petr Ogurčák, který provoz Etapy, kde se na snídani často stojí dlouhé fronty, přirovnává ke sportovnímu zápasu.

„Pro náš tým je provoz fyzicky i psychicky náročný. Je to adrenalin. Každý den se něco pokazí, každý problém musíme velmi rychle vyřešit. Ale když se pak na vás někdo usměje, protože mu vaše jídlo chutnalo, tak je to ta největší odměna. Ten pocit vás táhne zase zpátky do hry,“ přibližuje.

Podmínkou úspěchu je podle partnerů nejen dobrá finanční investice, ale také nasazení na 200 procent. Úspěšné podniky jsou dle nich jen ty, kterým majitelé obětují úplně všechno. Ostatně s úsměvem vzpomínají na neúspěšný rozjezd e-shopu se zdravými potravinami. Neúspěch projektu přičítají právě tomu, že se mu nevěnovali naplno a provozovali ho vedle svých původních profesí PPC konzultantky a programátora webových stránek. 

Do rozjezdu Etapy dali naopak všechno, přestože jim nouzový stav zakazoval vpustit do podniku jediného zákazníka. „Brali jsme to jako příležitost. Podmínky byly prostě dané a my se s nimi snažili poprat. Nebáli jsme se. Navíc náš tým držel při sobě a chtěl to s námi přežít,“ oceňuje Petr.

Jako jedni z prvních spustili e-shop s vlastním sortimentem a svým zákazníkům pravidelně posílali newslettery. První dny přišli k jejich okénku dva lidi, tvrdohlavost manželů Ogurčákových ale byla obyvatelům Karlína sympatická a Etapu podrželi. 

Měsíční obrat podniku PG Foodies nyní průměrně činí jeden a půl milionu korun a v listopadu mu přibyde sourozenec. Ogurčákovi totiž ve spolupráci se Zuzanou Daňkovou a Janem Valentou alias Taste of Prague otevírají malé útulné bistro Šodó v pražských Dejvicích.

„Jsme nadšení, že do toho jdeme se Zuzkou a Honzou, znají totiž gastronomii z pohledu hosta jako nikdo jiný,“ jsou přesvědčeni Petr a Gabriela. O Etapu číslo dvě ale podle nich nepůjde. Hosté se mohou těšit na sousedské bistro, které je napojí a nabídne něco malého a sezonního k zakousnutí. 

Tím ale manželé Ogurčákovi rozhodně nekončí. Příští rok totiž v blízkosti karlínské Etapy otevřou pekárnu, kde zákazníkům nabídnou oblíbené pečivo ze svého podniku – kváskový chléb, loupáky, pistáciové sušenky a cuketové chlebíčky. 

Autorka je redaktorkou Lidových novin.