Není materiál, doprava je drahá a přepravní cesty jsou přetížené. Celosvětová realita dopadá tvrdě i na byznys největšího prodejce nábytku na světě, švédskou Ikeu.

Aby si firma zahojila rány a zvládla nebývalou situaci s vysokými náklady na dopravu a suroviny, zdraží na celém světě své výrobky v průměru o devět procent. „V České republice se to projeví obdobně, avšak konkrétní číslo v tuto chvíli nejsme schopni určit. Kalkulace nových cen jednotlivých výrobků stále probíhají,“ uvedl mluvčí IKEA ČR Petr Šašek.

Změny by měli tuzemští zákazníci pocítit během prvního čtvrtletí roku. Růst cen se má týkat všech zemí, ve kterých Ikea působí, a také se má týkat celé palety výrobků. O kolik přesně ceny stoupnou v jednotlivých zemích, se ale bude lišit podle dostupnosti materiálů i výše nákladů na dopravu v daném regionu.

Zástupci švédské firmy nepopulární krok vysvětlují dopady pandemie koronaviru na světovou ekonomiku. „Poprvé od doby, kdy vyšší náklady začaly ovlivňovat globální ekonomiku, musíme jejich část přenést na naše zákazníky,“ uvedl Tolga Öncü, manažer maloobchodních operací v IKEA Retail.

Podle něj by mělo globální zdražení zajistit pro firmu, která má v padesáti zemích světa přes čtyři stovky obchodů, konkurenceschopnost a odolnost. Problémy s dodavatelskými řetězci zasáhly Ikeu v některých případech tak silně, že musela v některých zemích dočasně vyřadit část sortimentu ze své nabídky.

Přesto se společnosti v posledním finančním roce podařilo – hlavně díky růstu prodeji přes internet – zvýšit celkové tržby meziročně o šest procent. Celkem tak Ikea utržila téměř 42 miliardy eur. Vyšší náklady ale zasáhly ziskovost, a proto nyní přichází zmíněné zdražení.

Představitelé IKEA navíc předpokládají, že se logistické problémy a dostupnost surovin jen tak nevyřeší. Jon Abrahamsson, který vede skupinu Inter IKEA, už na podzim předpověděl, že krize v dodavatelských řetězcích bude pokračovat i v novém roce.