Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Změna plánu

Čekaly se změny, ale tak radikální obrat předvídal jen málokdo. Nový šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume ještě není ve funkci ani tři měsíce a už se snaží zrušit plánovanou velkou investici do stavby zcela nového závodu ve Wolfsburgu, ve kterém se mají vyrábět zbrusu nové modely elektromobilů Trinity.

Právě s nimi chtěl VW zaútočit na Teslu, jenže teď se podle informací německých médií ukázalo, že vývoj vázne a původně plánované uvedení na trh v roce 2026 se musí odložit. Na jak dlouho, zatím není jasné. Mluví se o tom, že by se vůz Trinity, který má umožňovat i zcela autonomní jízdu, mohl začít sériově vyrábět až v roce 2030.

Oliver Blume | Foto Porsche

Samotní zástupci Volkswagenu se k tomu zatím nevyjádřili. Stejně tak ještě nepadlo finální slovo ohledně zrušení výstavby nové továrny, podle zdrojů z nejvyšších pater koncernu o to ale Oliver Blume bude usilovat.

Vodík? Vodík!

Přes půl miliardy eur dá Německo do rozvoje využití zeleného vodíku. Investice necílí jen na tamní firmy, které se využití vodíku věnují. Část z celkové sumy, konkrétně 250 milionů eur, vloží Německo do fondu, ze kterého budou moct čerpat projekty v rozvojových zemích.

Dalších 300 milionů eur pak spolková vláda rozdělí skrze růstový fond, který se zaměří na rychlejší rozvoj trhu a infrastruktury pro využití vodíku coby zdroje energie budoucnosti. O podporu z tohoto fondu, jehož cílem je rozvinout trh se zeleným vodíkem v globálním měřítku, se budou moct ucházet firmy z Německa i dalších evropských zemích včetně Česka. 

Globální sen

Měla to být největší výletní loď na světě, přepravovat měla téměř deset tisíc cestujících. Jenže uprostřed stavby vypukla pandemie, severoněmecká loděnice MV-Werften Group se dostala do potíží a nakonec i insolvence. Dlouho se nevědělo, co s rozestavěnou obří lodí nesoucí název Global Dream bude. Hrozilo i to, že se stavba pošle do šrotu. 

info The 342m long and almost finished cruise ship “Global Dream“ is pictured in the main assembly hall of the shipbuilder „MV Werften“ in Wismar, on Januar 26, 2022. - One of the world's largest cruise ships sits, unfinished, in a wind-swept dock in Wismar on Germany's Baltic coast after the its makers filed for bankruptcy in January. (Photo by Gregor Fischer / AFP) / TO GO WITH AFP STORY BY Florian CAZERES
Foto Gregor Fischer / AFP/ Getty

Teď ale má zase budoucnost před sebou. Loď totiž koupí společnost Disney, zachrání tak nejen samotný Global Dream, ale i loděnice, ve kterých nechá výletní kolos dostavět. Nově ale už z Global Dream nebude největší loď světa co do kapacity, jak bylo původně v plánu. Disney plánuje, že bude vozit okolo šesti tisíc pasažérů a dalších 2300 členů posádky. 

Čipy budou

Jen kousek od českých hranic vznikne nová miliardová továrna, která má vyřešit velkou část problémů současného byznysu. Společnost Infineon totiž chce u Drážďan postavit nový závod na čipy, které hlavně od začátku pandemie na celém světě dramaticky chybí. Čeká se navíc, že poptávka po nich ještě dál poroste.

Celkově chce firma investovat u saské metropole pět miliard eur, jde o vůbec největší investici v její historii. Už dnes Infineon u Drážďan zaměstnává přes tři tisíce lidí a nová továrna má vytvořit další tisíc nových pracovních míst. Pokud vše půjde podle plánu, měla by začít fungovat na podzim za čtyři roky.

Rozšiřování evropské výroby čipů podporuje i Evropská komise, která na to vyčlenila patnáct miliard eur. Cílem je zásadně snížit závislost Evropy na dodávkách z Asie a USA. 

Brýle budoucnosti

Na první pohled dioptrické brýle nevypadají jako předmět, kterého by se mohly týkat nějaké přelomové inovace. Aktuální krok tradiční německé optiky Fielmann ale dokazuje, že skutečnost je pestřejší. Oznámila totiž investici do izraelského startupu Deep Optics, od níž si slibuje zcela nové obchodní příležitosti na tradičním trhu.

Deep Optics vyvinula novou technologii výroby čoček z tekutých krystalů, díky níž se brýlové čočky můžou libovolně přizpůsobit tomu, na co člověk právě potřebuje zaostřit. Do Deep Optics, jehož řešení by se podle německých médií mohlo objevit brzy na trhu, investoval například i Samsung. Podle představitelů Fielmannu přinese vynález revoluci na trhu s brýlemi.