Praha si bude moci půjčit od Evropské investiční banky v přepočtu zhruba 22,76 miliardy korun na stavbu linky metra D. V pátek to na nočním jednání schválili zastupitelé, s bankou již má magistrát půjčku sjednanou. Úvěr pokryje zhruba polovinu celkových nákladů výstavby metra. To začalo město stavět koncem letošního dubna.

Evropská investiční banka má za úkol podporovat významné rozvojové projekty v zemích Evropské unie. „Nastavení úvěru umožní rozložit náklady v čase a neomezit ostatní investiční aktivity a údržbu města, tak jako se to historicky stalo například u výstavby tunelu Blanka,“ uvedl již dříve náměstek primátora Pavel Vyhnánek (Praha Sobě). Dodal, že tento týden úvěr schválila správní rada banky.

Město odsouhlasilo úvěrový rámec, nikoli detaily čerpání peněz. „O definitivní podobě, včetně dokumentace, budeme ještě hlasovat,“ řekl Vyhnánek. Dříve řekl, že výhodou půjčky je flexibilita a bude záležet na konkrétní finanční situaci města a rychlosti výstavby metra. Praha se podle Vyhnánka bude moci rozhodnout, jak rychle bude úvěr čerpat nebo na jak dlouho si určí odklad splátek.

Nejnovější úsek pražského metra, prodloužení trasy A z Dejvické do Motola, se začal stavět po letech příprav v květnu 2010 a ražbu tunelů pak stavbaři zahájili na jaře 2011. Cestujícím se spojení otevřelo v dubnu 2015. Stavba stála zhruba dvacet miliard korun. Praha si i na ni půjčila od Evropské investiční banky a část nákladů pokryly také evropské dotace.

Předtím město ve dvou etapách stavělo prodloužení trasy C ze stanice Nádraží Holešovice nejprve na Ládví a později až do Letňan. První úsek byl otevřen v červnu 2004 a vyšel na téměř devět miliard korun. Z toho čtyři miliardy byly z úvěru od Evropské investiční banky a přes 660 milionů z dluhopisů. Druhý úsek byl zprovozněn v květnu 2008 a vyšel na 15,5 miliardy.