Eva Knirschová stihla do 25 let vybudovat a prodat e-shop, pořídit si vlastní bydlení a zorganizovat největší e-commerce veletrh v Česku. Na tuhle cestu ji přitom dostala záliba, kterou si nemohla dovolit.

Pochází ze skromných poměrů, a když se zamilovala do finančně náročného jezdectví, věděla, že si bude muset pomoci sama. Bylo jí patnáct a místo shánění špatně placené brigády se pustila do vlastnoruční výroby příslušenství pro koně pod značkou Aiva.

Zaměřila se zejména na ohlávky, které jezdci umožňují lepší komunikaci s koněm.

„Koně se často ovládají přes bolest, ale z Ameriky přicházel trend takzvané přirozené komunikace. To se mnou velmi rezonovalo, a tak jsem veškeré své výrobky vymýšlela s touto filozofií v zádech,“ rekapituluje Knirschová, která s prodejem svých výtvorů začala v roce 2008.

První výrobky od ní koupily kamarádky ze stáje, následovali známí a známí známých. Nabídku také zkusila vystavit na webech jako Aukro nebo Bazoš. Když tehdy patnáctiletou dívku zasypala hromada objednávek, pochopila, že našla díru na trhu.

Výroba jedné ohlávky, jejíž cena se pohybuje kolem 500 korun, zabere zručnému člověku asi hodinu času. Eva Knirschová je vytvářela mezi školou a domácími úkoly a ve zbytku času se starala o prodej, což jí už jako náctileté nakonec sebralo téměř veškeré volné chvíle.

Zaučila a „najala“ proto několik dalších dívek, začala budovat internetový obchod Aiva-shop.cz a objíždět koňské veletrhy. Po dvou letech své výrobky dodávala i na Slovensko, později také do Polska či do Švédska, kde je početná jezdecká komunita.

Čtěte také: Ve šlépějích Vincence Priessnitze. Češka jednoduše vylepšila léčivý obklad

„Nikdy jsem nedělala žádnou reklamu. Nevěděla jsem, jak se staví online byznys, a fungovala jsem metodou pokus-omyl,“ přiznává podnikatelka, která po dokončení gymnázia dala kvůli menší časové náročnosti přednost studiu práv před medicínou.

S režimem, kdy dva dny v týdnu strávila v Brně navštěvováním přednášek a seminářů a zbytek týdne se v domovském Třinci věnovala výrobě a online prodeji, dokázala školu po pěti letech úspěšně vystudovat. Do toho si každý měsíc přišla na několik desítek tisíc korun, a dokonce si pořídila vlastní dům, který zrekonstruovala.

Po získání diplomu bilancovala, co dál. „E-shopu bylo osm let a chtěla jsem se někam posunout. Neměla jsem v plánu a nechtěla stavět velkou firmu. Tou dobou jsem se náhodou dostala jako pomocná ruka do týmu Marketing festivalu, který pořádá Jindřich Fáborský, a ohromně mě to zaujalo,“ neskrývá své nadšení Knirschová.

Předloni se proto rozhodla, že svůj e-shop prodá. Nevěděla, komu své byznysové dítě nabídnout, až se nakonec sám ozval jeden velký hráč z oblasti výroby a distribuce příslušenství pro jezdectví. To se však mladé podnikatelce nezamlouvalo.

„Chtěla jsem, aby se v Aivě udržela mnou stanovená filozofie, a přišlo mi, že tento potenciální kupující měl oči jen pro byznys,“ přiznává, proč projekt nakonec levně, za cenu skladových zásob, přenechala své kolegyni. „Bylo to zhruba půl milionu korun, které mi kolegyně doposud splácí. Vědomí, že je e-shop ve správných rukou, mě ale těší více než peníze,“ utvrzuje se Knirschová ve správnosti rozhodnutí.

Zbavená starých závazků se mohla pustit do nové etapy. Když po několika měsících od prodeje hledal Jindřich Fáborský do týmu člověka na full-time, okamžitě se přihlásila. Už na první pohovorové kávě se shodli na tom, že Česku chybí veletrh, který by pod jednu střechu dostal všechny hráče lokální e-commerce.

„Je tu spousta konferencí, ale zastřešující akce zde chyběla. Sama jsem měla zkušenost s budováním e-shopu z ničeho a věděla, jak moc by mi tehdy pomohlo znát všechny dostupné služby a nástroje,“ vypočítává Knirschová, proč na nabídku uspořádat první ročník právě takového veletrhu ihned kývla.

Čtěte také: Odešla z kanceláře do pekárny, se svým chlebem teď boduje na Zélandu

Ve 24 letech tak v roce 2017 dostala na starost kompletní organizaci – od shánění vystavovatelů přes vyjednávání s partnery až po samotnou produkci. Výsledkem byla akce E-commerce Expo v pražských Letňanech, kam dorazilo 2700 návštěvníků a která skončila v zisku.

Ten samý projekt, tentokrát už pod značkou Reshoper, organizuje Eva Knirschová i letos na konci ledna. „Zúžili jsme záběr a snažíme se soustředit více na náš region. Zatím to vypadá, že akce bude povedenější než loni, čekáme čtyři tisíce návštěvníků,“ odhaduje a dodává, že letos na podzim bude akci podobného formátu pořádat dokonce v USA.

„Jeden z loňských řečníků, Andreas Reiffen z firmy Crealytics, mě požádal, abych podobnou konferenci postavila v New Yorku. Po skončení letošního Reshoperu tedy začnu chystat podobnou akci v USA,“ uzavírá Eva Knirschová příběh, který odstartovala jedna drahá záliba.