Když uslyšel, že jeho dlouholetý přítel herec Harrison Ford označil Indiana Jonese 5 za svůj poslední film, zamyslel se: „Když může Harrison, tak já taky.“

Chystá se odcházení jednoho z největších jmen v dějinách filmové hudby. John Williams pro Washington Post prohlásil, že už žádný další filmový soundtrack neplánuje. Ani v devadesáti letech ale se skládáním úplně končit nechce, pořád se plánuje věnovat koncertní hudbě. 

Jeho melodie pozná každý. Fanfáry u titulků ve Hvězdných válkách, zlověstné nástupy z Čelistí, pochod z Indiana Jonese, kouzelnické motivy z Harryho Pottera, vánoční klasiku ze Sám doma a mnoho a mnoho dalších.

Dostal pět Oscarů a celkem 52 nominací (druhý největší počet po Waltu Disneym). Taky má 25 cen Grammy, čtyři Zlaté glóby, tři ceny Emmy, sedm ocenění BAFTA.

Během své výjimečné kariéry ovlivnil mnoho hudebníků po celém světě. Profesionálně komponovat začal v roce 1954, kdy složil doprovod ke snímku You Are Welcome, propagačnímu materiálu turistické kanceláře kanadské provincie Newfoundland. První filmovou zakázku dostal u filmu Daddy-O z roku 1959.

Největší věhlas mu přinesly spolupráce s dvěma režisérskými ikonami: Stevenem Spielbergem, jemuž doprovodil většinu filmů včetně megahitů E. T. – Mimozemšťan, Schindlerův seznam nebo Jurský park, a Georgem Lucasem, kterému sloužil jako dvorní skladatel pro Indiana Jonese a Hvězdné války. Celkem hraje jeho hudba ve více než stovce filmů.

Jeho kariéra je ale mnohem bohatší, zahrnuje i řadu klasických koncertů a komorních děl, skladby pro olympiády 1984 v Los Angeles, 1996 v Atlantě či 2002 v Salt Lake City. A také seriály Land of the Giants a Lost in Space (původní verze ze šedesátých let).

Leckdo mu připisuje zjevnou inspiraci klasiky Stravinským či Čajkovským, navazuje i na romantiky Wagnera, Mahlera nebo Strausse. Pro filmové fanoušky však zůstane vzorem velkolepé orchestrální hudby, která se stala neodmyslitelnou součástí mnoha ikonických snímků z dějin kinematografie.

Jeho jmění se odhaduje na zhruba sto milionů dolarů. Za každý film dostával jeden až dva miliony dolarů, což je odměna, kterou si může říct jen několik výjimečných. Kromě Williamse třeba Hans Zimmer nebo Danny Elfman.

Nebylo tomu tak samozřejmě vždy – za čtvrtou epizodu Hvězdných válek Williams údajně pouhých padesát tisíc dolarů.

Teď jeho dráha pomalu končí, ačkoli kategoricky ji uzavřít odmítá. „Nechci žádnou aktivitu jednoznačně zavrhnout. Nemůžu hrát tenis, ale rád bych věřil tomu, že jednou zase budu moct,“ řekl pro Washington Post

Však také dokazuje, že pořád na to má. Nejčerstvěji uvedl hudbu k seriálu Obi-Wan Kenobi a sám ji během Star Wars Celebration dirigoval. Velké filmové kšefty už ho ale odrazují. „Film jako Hvězdné války vyžaduje šest měsíců práce, což je v tomhle okamžiku života pro mě už dlouhý závazek,“ prohlásil.

John Williams
Foto TashTish / Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

„Hudba dokáže povýšit uvažování člověka na úroveň poezie. Můžeme přemítat nad tím, jak významná je hudba pro lidstvo. Často přemýšlím nad tím, že hudba je starší než jazyk, že jsme pravděpodobně tloukli na bubny a foukali do rákosu ještě předtím, než jsme vůbec dokázali mluvit. Takže je to zásadní součást našeho lidství. A mně dala můj život,“ dodal Williams s tím, že hudbu proto zatím úplně opouštět nechce.