Válka o diváky se mezi streamovacími platformami naplno rozhořela i v Česku. Poté, co společnost Disney koncem ledna potvrdila, že v létě v Česku spustí svou službu Disney+, oznámil americký konglomerát WarnerMedia, že jeho platforma HBO Max v tuzemsku odstartuje už v březnu. Nahradí službu HBO Go a přinese uživatelům víc obsahu. A ze začátku bude i levnější.

„Chceme získat co nejvíc zákazníků,“ zdůvodňuje tento krok Christina Sulebakk, generální ředitelka HBO Max pro Evropu, Střední východ a Afriku. „Věříme, že tak přilákáme širší a oddanější publikum. Nabídka je však pouze jednorázová.“

Bylo pro vás důležité předběhnout Disney, který zde začne streamovat až v létě?

Naše strategie je dlouhodobá a načasování pouze navazuje na loňské spuštění ve Španělsku a v severských evropských zemích. Země, kde nyní máme službu HBO Go, tedy včetně Česka, byly další na řadě. Neřídíme se konkurencí, ale naším plánem globální expanze.

Původně jste zde chtěli spustit HBO Max už loni na podzim, proč to zdržení?

Náš závazek byl samozřejmě spustit službu co nejdřív, ale s devětatřiceti trhy v latinské Americe a zmíněnými evropskými zeměmi, kam jsme vstupovali předtím, to nebylo proveditelné. Měli jsme vyřešená autorská práva, ale bylo je potřeba sladit s technologickou a produktovou stránkou věci, aby byl spotřebitelský zážitek bezchybný. 

Vedení vaší mateřské společnosti chce mít HBO Max do tří let ve 190 zemích světa. Je to realistická představa?

Upřímně v to doufám, chceme, aby náš byznys rostl, ale není to jenom o globálním produktu, snažíme se jej přizpůsobit lokálním potřebám. Společnost WarnerMedia má za sebou roky budování licenčních partnerských vztahů, v Evropě jsou to firmy jako britská Sky nebo francouzský Orange. A na tom budeme stavět. 

Když nahrazujete platformu, jako je HBO Go, novou službou, daří se vám přesunout všechny stávající klienty nebo u toho nějaké předplatitele ztrácíte?

Snažíme se, aby byl přechod co možná nejhladší. V Česku máme poměrně hodně zákazníků, mnozí z nich jsou s námi mnoho let, ať už se jedná o lineární televizní kanály HBO, či službu HBO Go. Ta s nástupem HBO Max skončí, uživatelé si budou muset nahradit starou aplikaci novou, ale uděláme vše pro to, aby to bylo co nejjednodušší.

HBO Go nyní stojí 159 korun měsíčně, standardní cena HBO Max je 199 korun. Stávající uživatelé a všichni, kteří se zaregistrují do konce března, však získají Max se slevou a budou platit 132 korun po celou dobu předplatného. Počítáte s tím, že váš průměrný příjem na uživatele kvůli tomu klesne?

Dostáváme mnoho dotazů týkajících se našich slevových akcí, ty strategie se trh od trhu liší. Věříme, že tak přilákáme širší a oddanější publikum. Vzhledem k tomu, že přinášíme lepší produkt a víc investujeme i do obsahu, možná jste očekávali zvýšení předplatného, ale chceme získat co nejvíc zákazníků. Tohle je však pouze jednorázová nabídka.

Můžete sdělit nějaká konkrétní čísla ohledně počtu předplatitelů, které máte v Česku?

Ráda bych, protože jde o solidní a rostoucí základnu, ale nemůžu. Mohu pouze sdělit, že je podobná jako v jiných evropských zemích. Jsou to lidé spíš z měst, jádro tvoří věková skupina mezi třiceti až čtyřiceti lety, ale v posledním roce se nám podařilo přilákat i mladší. Co se týče poměru mužů a žen, je to přibližně padesát na padesát.

Jak moc se bude nabídka filmů a seriálů na českém HBO Max lišit od ostatních zemí?

Máme k dispozici produkci společnosti Warner Media, tedy filmy od studia Warner Bros., původní seriály HBO a HBO Max, superhrdiny od studia DC, kanál Cartoon Network… Tohle portfolio je k dispozici na všech trzích, kde působíme. A pak bude v Česku k dispozici středoevropský obsah od třetích stran, kde máme uzavřené licenční smlouvy. Zde náš záběr nemůžeme rozšířit na celou Evropu. Máme proto tuto nabídku odlišnou pro střední Evropu, Skandinávii nebo Pyrenejský poloostrov.

HBO Max umožní na jedno předplatné registraci neomezeného počtu zařízení, přičemž streamovat bude možné na třech obrazovkách současně. Neobáváte se negativního dopadu přílišného sdílení hesel mezi uživateli?

Nyní jsou to dvě obrazovky a pět zařízení. Vnímáme, že počet zařízení na jednu domácnost roste a chceme jít v souladu s tímto vývojem, vyjít vstříc například rodinám s dětmi. Naše obavy byly stejné i u streamování na dvou obrazovkách současně, nemyslím si, že by se teď nějak mohutně sdílení hesel rozmohlo.

Kolik hodlá HBO v letošním roce investovat do produkce původního obsahu?

Náš výkonný ředitel Jason Kilar řekl, že WarnerMedia letos do obsahu investuje přes osmnáct miliard dolarů. Naši produkci navyšujeme a urychlujeme, protože poptávka po původním obsahu roste. A v Evropě pak máme zvlášť rozpočet pro lokální projekty, kde naše investice také postupně rostou. Letos přijde nový český originál a také náš první slovenský originál.

Jaká kritéria hrají roli v tom, do jakých projektů se v jednotlivých zemích pustíte?

Velikost trhu, pro který je lokální produkce určena, je samozřejmě důležitá, ale v první řadě chceme vyprávět dobré příběhy. Do zemí, jako je Česko nebo Slovensko, nejdeme s tím, že chceme natočit něco, co bude fungovat po celém světě. Hlavním kritériem je, aby to bylo relevantní pro zemi původu. Jestli je projekt úspěšný i jinde, tak je to jenom bonus.

Rezonují české originály od HBO i v jiných zemích?

Hořící keř byl velice populární, pozitivní ohlasy sbíral například ve skandinávských zemích. V Česku nyní zkoušíme novou strategii, dlouhá léta jsme zde dělali výhradně dramata, teď se začínáme věnovat i programům bez scénáře. Příkladem je lifestylová série Spolu & Hladoví, která odstartuje na jaře.

Váš domovský trh v USA je už streamovacími službami přehlcen a mnoho nových předplatitelů zde nejspíš nezískáte. Budete víc šlapat do mezinárodní produkce ve snaze přitáhnout zákazníky z jiných zemí?

Myslím, že pořád je ve Spojených státech kde brát, když se podíváte na naše loňská čísla, tak v roce 2021 byl nárůst počtu amerických předplatitelů enormní. HBO loni překonalo projekce a ke konci roku mělo 73,8 milionu celosvětových předplatitelů, což představuje meziroční nárůst o více než třináct milionů.