Od elektromobilu nemůžete čekat, že vás na jedno nabití doveze z Prahy až do Chorvatska. Tahle auta jsou sice ekologičtější než ta benzínová, ale jejich dojezdová vzdálenost na jedno nabití se pohybuje kolem 100 km. Což není ělioc a je to jedna z jejich hlavních nevýhod. Další je dostupnost, respektive nedostupnost nabíjecích stanic.
Vláda Spojeného království ale chce mít své silnice zelenější (doslova) a obyvatele zdravější, a tak se snaží počet elektromobilů mezi lidmi zvýšit. A aby dojely dál, chce jim poskytnou část dálnice, která je bude v průběhu jízdy bezdrátově nabíjet.
Celé by to mělo fungovat poměrně jednoduše. Elektrická vozidla budou vybavena bezdrátovou technologií a pod povrchem silnice budou schované kabely, které budou generovat elektromagnetické pole. To bude zachycovat cívka uvnitř auta a bude ho převádět na elektřinu. Zkušební verze tohoto projektu neveřejné silnici, která bude speciálně upravená tak, aby dokázala nahradit dálniční podmínky, by se měla otevřít příští nebo přespříští rok a měla by se testovat asi 18 měsíců.
Návrh, jak by zavedení nabíjecích pruhů mohlo vypadat.
„Tyto dobíjecí pruhy nám pomůžou vytvořit udržitelnou silniční síť a otevřou nové příležitosti pro podnikání v dopravním průmyslu,“ říká Mike Wilson, hlavní inženýr společnosti Highways England, která má projekt na starosti. Podle plánu by se měly nabíjecí úseky na dálnicích vytvořit každých 48 km.
Tahle vychytávka se ale ve světě nevyskytla poprvé. Vůbec první nabíjecí silnici postavili už v Jižní Koreji. Je dlouhá 12 km a využívá se k nabíjení elektrických autobusů. Elektrické autobusy zkoušeli už dříve nabíjet i v Británii, šlo ale o technologii, kdy se vozidlo muselo zastavit a čekat, až do něj „šťáva“ nateče. Od nabíjení za jízdy si vláda slibuje mnohem víc.
Jenže i projekt nabíjecích dálnic má své kritiky. Paul Nieuwenhuis z Cardiff Business School’s Electric Vehicle Centre of Excellence o něm říká: „Má to své ambice, ale náklady mohou být tak vysoké, že si nejsem jistý, zda má vůbec cenu do toho jít.“ Bližší detaily, na kolik by měly nabíjecí pruhy vyjít, zatím nikdo nezveřejnil. Britský ministr dopravy Andrew Jones pouze prohlásil, že vláda hodlá v nadcházejících pěti letech investovat 500 milionů liber (zhruba 19 miliard korun), aby se země udržela na předním místě vývoje a využívání této technologie.
Nabíjení skrze silnici by mělo fungovat pro všechny typy elektromobilů a mělo by být i bezpečnější než klasické varianty, protože bezdrátový přenos je údajně méně invazivní než třeba klasické vedení, které používají tramvaje nebo trolejbusy.
Autor: Barbora Karchová