Navlečen do automobilové závodní kombinézy včetně bot se opatrně sunu do ergonomicky tvarované karbonové sedačky stříbrného Porsche 911 GT, dávám nohy na ocelové pedály, zapnu pětibodový závodní pás a pevně chytnu profesionální závodní volant, na kterém kromě všelijakých ovládacích prvků včetně řazení nechybí ani dotykový displej. Na něm se po chvíli, co začnu vyjíždět z depa, objeví otáčkoměr, rychlost a prostě vše, na co jste zvyklí z přístrojové desky běžného vozu.

Když konečně vyjedu z boxů na dráhu Masarykova okruhu v Brně a prudce sešlápnu pedál, okolní krajina je okamžitě rozmazaná a sedačka se začíná třást nejen rychlostí, ale hlavně při přejezdech červeno-bílých vyšrafovaných krajnic každé zatáčky a při každém brzdění cítím pásy stahující se kolem mého těla.

Něco tu ale přece jen chybí. Vůně benzinu a také nahřátých pneumatik.

Fyzicky se totiž nenacházím přímo na závodním okruhu v Brně, kam pravidelně jezdí trénovat jak profesionální řidiči, tak fanoušci rychlých vozů. Jsem na pražském Újezdu, v místnosti prostoru MyRace, kde právě testuji nejmodernější simulátor X3 ryze českého vývoje i výroby od firmy ElektraX Group.

Právě v něm přede mnou seděla taková motoristická jména, jako jsou automobilový závodník Erik Janiš nebo manažer a znalec zákulisních poměrů ve formuli 1 Pavel Turek, ale i česko-slovenští byznysmeni.

„Byznysmeni často vlastní rychlé vozy a chtějí si užívat toho, co se z nich dá dostat. V běžném provozu to ale nejde, tak nemají jinou možnost než pronájem závodních okruhů. Jenže tam vyjde den pronájmu s instruktorem, servisním týmem nebo i pneumatikami na nižší stovky tisíc korun,“ vysvětluje šéf a jeden z jednatelů ElektraX Group Jan Vaněk, když si zrovna ve futuristicky vyhlížejícím simulátoru cvičně projíždím celý okruh. Právě simulátor nabízí byznysmenům alternativu, kterou můžou mít u sebe doma, nebo spíše v garáži.

Futuristický design jednoho ze simulátorů v pražském prostoru MyRace od ElektraX Group | Foto Jan Strouhal

Firma ElektraX se na českém trhu objevila předloni, vývoj simulátoru ale započal už před 15 lety na Karlovarsku, kde jej začali se svými kamarády v podstatě podomácku vyvíjet automobilový nadšenec a závodník Petr Lisa a konstruktér Pavel Dyk.

Během let vyvinuli funkční realistický simulátor a společně s Janem Vaňkem a dvěma majiteli ElektraX Group Jurajem Raticou a Jánem Erényiem dotvořili současný design produktu, se kterým chtějí prorazit na světovém trhu. Jeden simulátor vyjde na 2 až 3,5 milionu korun.

Sám si během první jízdy a po pár kolech, kdy získávám jistotu, začínám připadat jako opravdový automobilový závodník na opravdovém závodním okruhu. Včetně bolavých rukou a natřeseného sedacího ústrojí.

Dokonalou iluzi dotvářejí panoramatické obrazovky, ze kterých mám dostatečný přehled o dění na dráze i kolem ní, doplňují ji zmiňované otřesy sedaček a stahující se pásy při každém sešlápnutí brzdy.

Jen ta vůně přehřátých pneumatik a spáleného benzinu mi jako správnému „fosilu“ tak trochu chybí. Nevadí. Zase se můžu téměř okamžitě přepnout z brněnského závodního okruhu na světoznámé okruhy do Belgie, Monaka nebo třeba do Singapuru bez potřeby cestování, a hlavně bez vynaložení vysokých nákladů na transport a pronájem.

„V naší nejpokročilejší verzi simulátoru X3 lze trénovat na více než stovce světových tratí a můžete si vybrat v podstatě jakýkoli vůz. Od modelů známých z rallye, formule až po ferrari nebo třeba porsche, které má zákazník doma. Navíc je možnost si všechny vlastnosti vozu do detailu nakonfigurovat dle toho, co zákazník opravdu vlastní. Vytvoří si tak digitální dvojče svého vozu,“ popisuje Vaněk, co vše dnes simulátory od ElektraX umí.

Šéf ElektraX Group Jan Vaněk

„Naprosto autentický zážitek z jízdy,“ dodává k tomu Pavel Turek, který má se simulátorem nedávné zkušenosti, když si zkoušel jízdu na oblíbených amerických závodech NASCAR.

Simulátory ale kromě profesionálních motozávodníků a majitelů rychlých vozů přitahují i klienty, kteří jsou například pozváni na představení nového silného auta spojené s následným testem na okruhu. „Tito zákazníci k nám chodí, aby si zvykli na to, jak se vůz chová a co je s ním možné, a u samotného testování na okruhu případně nedošlo k žádnému faux pas,“ doplňuje Vaněk, který nyní řeší hlavně zahraniční expanzi firmy.

„Naše simulátory najdete od Monaka až po Blízký východ. Aktuálně ale domlouváme například instalaci do luxusní vily v Los Angeles. Oslovili nás italští architekti se záměrem přidat pro klienta simulátor ke sbírce jeho vozů v privátní garáži,“ přibližuje Vaněk, který vidí potenciál u arabských šejků, honosících se nejen luxusními, ale zároveň silnými sportovními auty.

Zájem z arabského světa cítí už dlouho: například před dvěma lety byli se svým předchozím modelem simulátoru X2 pozváni do privátního lounge Formule 1 v Abú Zabí.