Jakub Havrlant z nuly vybudoval jednu z nejdravějších investičních skupin v regionu. I proto je Podnikatelem roku 2022. A tohle je výlet do jeho světa.

Jakub Havrlant se ve Forbesu dosud ve velkém rozhovoru objevil dvakrát. V obou případech jsme se dozvěděli primárně jediné – že hodně pracuje.

Strůjce investiční skupiny Rockaway, která letos slaví deset let existence, není zrovna mediálně výřečný, a když už mluví, přepíná do módu, kde se mísí mírná nervozita s tím, že mu rozhovory skutečně nejsou příjemné.

Přitom zástup firem, které v průběhu let v různých fázích Havrlantovi prošly rukama, se táhne od projektu Bezrealitky přes Mall.cz, Heureku, Košík, Productboard, DoDo, Planeo Elektro až po knihkupectví Luxor a samozřejmě Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary a Colours of Ostrava.

Ve startupovém fondu Rockaway Ventures má top jména českého byznysu, zatímco blockchainová divize Rockaway X dostala od Andreessen Horowitz příležitost investovat do jednoho z jejich fondů.

Andreessen Horowitz, známý jako A16Z, je snad nejvíce prominentním fondem v Silicon Valley a to celé je pouze jeden z mnoha střípků velkých ambic Rockaway. Orientovat se v této úrovni byznysové komplexity už každopádně vyžaduje mimořádnou byznysovou osobnost.

Kdo tedy je a jak přemýšlí nenápadný muž, který dnes spravuje aktiva za stovky milionů eur a je parťákem pro PPF, EPH nebo KKCG? Jak přemýšlí Jakub Havrlant, někdejší zakladatel Bezrealitky.cz a dnes většinový vlastník Rockaway? To jsme se vydali zjistit tam, kde se Jakub Havrlant cítí snad nejlépe – na hory.

Tím se dynamika značně změnila, neb Havrlant má nad námi na horách tak markantní převahu, že se ani nebudeme pokoušet ji popsat. Dlouhá léta byl zvyklý pohybovat se na horách ve stejné rychlosti jako v byznysu, jinými slovy hodně rychle a s ohromnou tolerancí k riziku. Skákal z vrtulníku a jezdil mimo sjezdovky.

„Doma mám pětadvacet párů lyží, v jednu chvíli jsem se do toho opravdu opřel na plné pecky. Musel jsem přestat jezdit na snowboardu, což byla moje největší zábava, a přešel jsem na lyže. Na sněhu jsem byl každou volnou chvíli a trénoval jsem s profesionálními freeride jezdci,“ vypráví Jakub Havrlant.

Na svahu svoje lyže Dynastar ovládá bravurně, je vidět, že by raději byl mimo sjezdovku, ale dovede si to užít i na ní. Ve vcelku nenápadném a rozhodně nemiliardářském oblečení působí tak trochu jako lyžařskýi nstruktor. A když mluví o svých vášních, nezapře v sobě kořeny ze severní Moravy, z Pusté Polomi.

Nervozita je pryč. Pro ostřejší slovo nejde daleko, je s ním zábava, a při tom všem vystupuje spíš tiše a skromně. Po letech extrémního tempa, při kterém každý rok „zanechal svou jizvu“, si kromě hor našel novou vášeň, která ho dokáže občas zcela zastavit a o níž se spontánně rozpovídá ještě při cestě do horského střediska Courchevel.

Vášeň se jmenuje Leica. „Ohromně mě chytlo focení… manuální, s nutností si každý snímek odmakat a zastavit daný okamžik. Nedávno jsem například v oboře fotil zvířata a bylo to dost podobné lovu.“

„Musíte si nastavit vybavení, dokonale se koncentrovat a v pravou chvíli zmáčknout spoušť. Jen v tom případě z fotky není ta zbytečná smrt,“ vypráví Havrlant se stejným nadšením, s jakým je o pár minut později schopný popisovat další byznysovou vertikálu a možné synergie.

Nenechte se ale zmást – Jakub Havrlant má pořád rychlost v krvi, hlavu plnou ambicí a Rockaway staví ještě rozkročeněji než kdy dříve.

Co je vlastně dnes, po deseti letech existence, Rockaway? 

Jsme investiční skupina, která se hodně zaměřuje na technologické obory a spotřebitelský byznys a naším cílem je vytvořit mezinárodní přítomnost. Protože jsme vznikli jako venture investor, který viděl a stavěl firmy v začátcích, a dostali jsme je až na konec řetězce do pozdější fáze private equity, máme poměrně široký záběr.

Dokázal sis před deseti lety představit, že budeš dělat tak velký byznys s nejbohatšími Čechy?

Nechci, aby to znělo nafoukaně, ale dokázal. Já jsem upřímně ani nepřemýšlel o tom, že by to nevyšlo. Při podnikání totiž musíte mít dostatečně velkou ambici na velké věci. Samozřejmě je tenká linie mezi snílkovstvím a ambicí, ale nikdy se vám nepovede nic velkého, když pořádně nezakloníte hlavu.

Nikdy jsem neměl pocit, že mi to stačí nebo že už jsem na konci. Zároveň jsem to ale nikdy neměřil v penězích, neříkali jsme, že tohle a tohle je částka, kam se chceme dostat. Zkrátka jsem chtěl skupinu, která bude v byznysu aktivní a dokáže dělat velké věci.

Při podnikání totiž musíte mít dostatečně velkou ambici na velké věci.

Takže to byla ta vize – být velký?

Ano. Když jsme jako Rockaway dělali jednu z prvních věcí, E-commerce Holding, tak už jsme se bavili s Danem Křetínským.

A já mu říkal, že když se na partnerství dohodneme, tak si chci být jistý, že budeme mít kapitál ve stovkách milionů eur na to udělat něco odvážného. Což nakonec přišlo rychleji, než jsem čekal, v akvizici Mall.cz a Heureky.

Změnila se vize po deseti letech?

Forbes Digital Premium