Fungování českých pivovarů za poslední dva roky připomíná život lovce perlorodek bez tlakové lahve. Dlouhý ponor pod hladinu, následuje krátký letní nádech a s příchodem podzimu opět pod hladinu. České pivovary se přes léto sice nadechly, ale propad loňského roku se zastavit nedaří.
Plzeňský Prazdroj a Pivovary Staropramen zásobují pivem většinu Česka. Jednička a dvojka tuzemského trhu v součtu uvaří ročně přes 14,5 milionu hektolitrů piva. To je dvakrát víc než osm dalších českých pivovarnických firem dohromady. Giganty, které například zásadně ovlivňují to, za kolik se pivo v Česku bude prodávat, přitom dobrý rok nehlásí.
Ve Staropramenu se smiřují s tím, že jejich výstav, jak pivovary odborně nazývají celkovou produkci piva, je za prvních sedm měsíců letošního roku o jedenáct procent nižší než v předpandemickém roce 2019.
A propad prodejů, a tím pádem i výstavu se nedaří zlomit ani Prazdroji. „Od ledna do září naše tuzemské prodeje meziročně zaostávají za loňským rokem o zhruba osm procent a za rokem 2019 dokonce o dvanáct procent,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.
Důvod je zřejmý – od ledna do května omezený provoz hospod a restaurací. Navíc se nekonaly velké festivaly a do Česka nedorazily ani miliony turistů. Ztráty tak z pohledu celkových čísel zatím nic nedokázalo vykompenzovat, a to ani dobré letošní léto, kdy Prazdroji prodeje meziročně vzrostly o tři procenta. „Tím jsme se dokonce dostali na úroveň léta 2019, kdy bylo extrémně pěkné a teplé počasí,“ vysvětluje Mráz.
Jenže hlavní sezona, která dávala pivovarům šanci se zahojit, je pryč. Konec podzimu nicméně ještě dává šanci vydělat před typicky nejslabším obdobím přicházejícím s novým rokem.
Pivovarníci ale s napětím očekávají, jak se v gastronomických podnicích projeví aktuální nástup vládou nařízených omezení, kdy hospodští musí kontrolovat bezinfekčnost hostů. A první zkušenosti zatím nejsou ideální, byť existují odhady, že se situace ustálí.
Agentura ČTK v pondělí, kdy novinka vstoupila v platnost, oslovila deset podniků poblíž centra Plzně. Jejich majitelé hlásili pokles tržeb až o sedmdesát procent. „Na obědy jsme měli 25 hostů, normálně minulý týden kolem stovky,“ řekl provozní restaurace Wallis v centru západočeské metropole Lukáš Valenta.
Hosté většinou doklad o bezinfekčnosti předkládají, ale jeden z nich nechtěl a byl agresivní. „Dnešek nás vyděsil. Uvidíme, jak dopadne celý týden,“ dodala číšnice. Velkým problémem je také časté rušení rezervací na vánoční večírky.
Hromadné a hlavně trvalé zavírání hospod a restaurací ale ani jeden z největších pivovarů nehlásí. „Pokud se bavíme o situaci v rámci celé republiky, nejen o Praze, která je v řadě ohledů specifická, před začátkem sezony jsme očekávali, že svou činnost ukončí přibližně tři procenta našich zákazníků,“ hlásí za Staropramen Alena Váchová.
Jak vysoké toto číslo nakonec bude, ale pivovar dokáže upřesnit až ke konci tohoto roku. „Řada zákazníků právě nyní přehodnocuje své podnikání a na základě vyhodnocení letní sezony zvažuje další postup,“ uvažuje Váchová. Klíčové nejen podle ní bude, aby restaurace zůstaly otevřené a nedošlo k omezení jejich provozu. „To by pro celý sektor – nejen pro pivovary, ale především pro hospodské – bylo dost problematické,“ dodává.
Aby spolehlivý kanál na odběr piva nevyschl, pivovary během pandemie zesílily podporu hospodských. Výměna prošlého piva za nové, poradenství v souvislosti s novými vládními opatřeními, posouvání splatnosti faktur, sanitace zdarma nebo podpora při prodeji z okének, například formou bezplatných dodávek PET lahví na pivo s sebou.
Přesné částky, kolik taková pomoc stála, pivovary neuvádějí, ale rámcově hovoří o investicích ve stovkách milionů korun.
Co ale hospodským, a hlavně jejich zákazníkům radost určitě neudělalo, bylo nedávné zdražení piva. Prazdroj s příchodem října zvedl ceny v průměru o tři procenta, což na půllitr představuje necelých padesát haléřů navíc. Poprvé po třech letech se nárůst cen dotkl i čepovaných piv. Staropramen o 2,9 procenta zdražil ještě dřív – už s příchodem července. Zdůvodnil to citelným nárůstem cen některých klíčových vstupů, hlavně vody, energií i ropy.
Na dotaz Forbesu, jestli bude zdražování piva dále pokračovat, především s ohledem na růst energií, jednička ani dvojka pivovarnického trhu neodpověděly. Další růst cen se dá ale v souvislosti s rostoucími náklady na energeticky náročnou výrobu piva očekávat, byť nejspíš nenastane v nejbližších měsících.
„Sledujeme situaci na trzích se surovinami, obaly, materiály i energiemi. S dodavateli máme uzavřené smlouvy, které zaručují odběr stanoveného množství za smluvenou cenu. Dočasně tak zmírňují nepříznivé dopady změn na trh pro nás jako odběratele. V poslední době ale rostou ceny u většiny komodit, což určitě bude mít vliv na naše nákupní ceny v budoucnu,“ připouští Tomáš Mráz z Prazdroje.
A s tím, že se extrémní nárůst cen energií společnosti v budoucnu významně dotkne, počítá i mluvčí Staropramenu.