CEO největších evropských aerolinií Ryanair má pro cestovatele pozitivní zprávy: následující měsíce budou cenově zcela jedinečné. Michael O’Leary totiž věří, že to budou nejen aerolinky, kdo ve snaze zachránit zbytek sezony vyrazí na trh s výprodejovými nabídkami, ale přidají se i provozovatelé hotelových zařízení.

„Zákazníci dostanou možnost létat a ubytovat se za neuvěřitelné ceny a bude trvat minimálně rok či dva, než se cenotvorba dostane do stavu před pandemií,“ řekl O’Leary na videokonferenci pořádané britskými Financial Times.

Ryanair se chce vrátit ke 40 procentům letů (s odhadovanou obsazeností mezi 60 a 70 procenty) už během července a podle O’Learyho by se firma mohla dostat na 60 procent kapacit v srpnu a zhruba 70 procent v září. Vše prý bude záležet na poptávce, kterou chce stimulovat právě lákavými cenovkami, a to i díky sníženým letištním nákladům, jimiž budou letiště lákat více letů.

Michael O’Leary věří, že Ryanair z krize vyjde vítězně.

O’Leary přitom explicitně zmínil, že Ryanair bude o zákazníky bojovat nejen s tradičními lowcost soupeři, ale i s velkými aerolinkami typu Lufthansy nebo Air France, které sám označuje za „state aid junkies“ („feťáky“ státní pomoci). Nejen na oba zmíněné dopravní molochy totiž na rozdíl od Ryanairu čekají balíčky státní pomoci v miliardách eur, které dle O’Learyho nejsou potřeba.

Pomoc ve formě náhrad mezd je pro udržení se nad vodou podle něj zcela dostačující a „junkies“ ji prý využijí na sražení cen k zemi. „Taková Alitalia v zásadě 75 let nevykázala zisk a teď dostane další tři miliardy eur. To je absurdní,“ konstatoval šéf Ryanairu bez servítků.

Alitalia 75 let nevykázala zisk a dostane tři miliardy? Absurdní.

Velkým tématem jsou pochopitelně i zrušené lety a s nimi související refundace, v čemž O’Leary nepřímo apeloval na zákazníky, aby se spokojili s přesunutím termínu či voucherem. „Hotovostní refundace představují nesmírně náročný proces, spousta letenek se prodá přes různé třetí strany. Je to spletenec, který zabere měsíce, řešíme desítky milionů požadavků,“ upozornil.

O’Leary přesto v současné krizi nevidí pro Ryanair nic než příležitosti. Konkurence prý v konečném důsledku bude méně a taková ropa zůstane podle jeho odhadů levná i v následujících třech až čtyřech letech.

„Nakonec vyhraje ten, kdo bude mít nejvíce cenově dostupných letů do nejvíce zemí. A to budeme my,“ zakončil konferenci typicky sebevědomě.